Naar de navigatie Naar de inhoud

Fraude herkennen: wat doen criminelen?

Criminelen willen uw geld stelen. Om geld van uw rekening te kunnen halen, willen ze uw beveiligingscodes of betaalpas hebben. Ze proberen deze op allerlei sluwe manieren van u te krijgen. Het is goed om te weten wat criminelen van u willen, en hoe ze hierbij te werk gaan. We hebben daarom de methodes die ze gebruiken voor u op een rij gezet. Bent u opgelicht? Lees of u uw geld kunt terugkrijgen.

Hiermee bedoelen we de volgende 3 codes: 1. De pincode van uw betaalpas | 2. Uw 5-cijferige identificatiecode waarmee u inlogt bij Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. | 3. De responsecodes die u krijgt via de e.dentifier.

Ze sturen valse e-mails (phishing)

Phishing is de meest bekende vorm van online fraude. Bij phishing sturen criminelen u een e-mail die erg lijkt op een mail van de bank. In de mail wordt u gevraagd op een link te klikken, zodat u op een nepwebsite komt die erg lijkt op de site van de bank. Op die website wordt u meestal gevraagd om uw gegevens en uw beveiligingscodes in te vullen. Als u klikt op de links in de mail of op zo'n nepwebsite kunnen de criminelen ook ongemerkt malware op uw computer installeren.

Een verzamelnaam voor schadelijke en frauduleuze software. Ook wel computervirus genoemd. Via malware weten fraudeurs precies wat u op uw computer doet.
Phishing is een verzamelnaam voor manieren waarop fraudeurs persoonlijke gegevens van u proberen te krijgen.
Hiermee bedoelen we de volgende 3 codes: 1. De pincode van uw betaalpas | 2. Uw 5-cijferige identificatiecode waarmee u inlogt bij Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. | 3. De responsecodes die u krijgt via de e.dentifier.

Ze bellen op 'namens de bank'

Criminelen kunnen u ook opbellen, en doen dan alsof ze een medewerker van de bank zijn. Vaak doen ze dit nadat u eerder via een valse e-mail uw gegevens heeft ingevuld op een valse webpagina. Dankzij deze gegevens kunnen de criminelen erg overtuigend zijn. Ze proberen zo uw vertrouwen te wekken en u ertoe te brengen uw beveiligingscodes te geven. Hiermee kunnen zij geld overmaken van uw rekening. 

  • Wij vragen u nooit om uw pincode of inlogcodes

  • Geef geen enkele gegevens door, maar hang op

  • Meld het verdachte gesprek aan ons via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

Ze bellen op 'namens Microsoft'

Er zijn ook criminelen die u opbellen en zich voordoen als een medewerker van een bekend bedrijf, zoals Microsoft. Ze vertellen u dan dat u een probleem heeft met uw computer, en dat ze op uw computer moeten kijken of ze dit voor u kunnen oplossen. Hiervoor sturen ze u software via e-mail. Met deze software geeft u de criminelen toegang tot uw computer en kunnen ze uw computer op afstand besturen. Om uw vertrouwen te wekken doen ze eerst alsof ze ingewikkelde controles uitvoeren. Dan constateren ze zogenaamd dat ze het probleem voor u kunnen oplossen. Maar u moet daar wel een kleine vergoeding voor betalen. Ze vragen u dat via Internet Bankieren te doen. Let op: ondertussen hebben ze nog steeds toegang tot uw computer! Als u de betaling gaat bevestigen, proberen ze u af te leiden. Op dat moment veranderen zij bijvoorbeeld het bedrag, of wijzigen ze de muntsoort. Zo laten ze u veel meer geld overmaken dan uw bedoeling was.


  • Ga niet in op ongevraagde verzoeken over uw computer van partijen die u niet kent.

  • Twijfelt u of het verzoek wel te vertrouwen is? Hang dan op en sluit Internet Bankieren af.

  • Zoek zelf de officiële website op, en bel eventueel het telefoonnummer dat u daar vindt.

  • Sluit het programma dat de criminelen gebruikten om in uw computer te kijken.

  • Verwijder de software die de criminelen u hebben toegestuurd van uw computer.

Ze sturen valse WhatsApp-berichten

Verkoopt u weleens iets online? Bijvoorbeeld op marktplaats.nl? Dan kunt u benaderd worden door criminelen die doen alsof ze iets van u willen kopen. Het contact loopt vaak via WhatsApp. Hoe het gaat? De crimineel vraagt of u een klein bedrag (vaak € 0,01) naar hem overmaakt, ter controle. Hij stuurt u via WhatsApp een nep-betaalverzoek. De link gaat alleen niet naar iDEAL, Tikkie, Bunq of naar een bank maar naar een nep iDEAL-website. De gegevens die u invult, gebruikt de crimineel om in te loggen in uw Internet Bankieren en geld over te maken naar zijn betaalrekening.

Ze proberen een virus op uw computer te zetten

Door uw computer te besmetten met een virus (ook wel malware genoemd) kunnen criminelen toegang krijgen tot uw bankzaken en uw geld. Zo kunnen ze bijvoorbeeld geld van uw rekening wegboeken naar hun eigen rekeningen. Hoe voorkomt u dat criminelen malware op uw computer plaatsen?

  • Klik nooit op bijlagen of links in een e-mail die u niet verwacht

  • Houd u aan de 5 veiligheidsregels

  • Werk uw software altijd bij met de laatste updates
  • Gebruik een actuele virusscanner en werk altijd alle updates bij

Meer uitleg over malware of virussen? Bekijk de tekening.

Ze proberen uw betaalpas te krijgen

Criminelen willen graag uw betaalpas hebben. Soms vragen ze u telefonisch of via e-mail om uw betaalpas op te sturen. Maar let ook goed op als u geld gaat pinnen bij de betaalautomaat. Soms plaatsen ze een apparaatje of minicamera op de pasgleuf van een geldautomaat (skimming). Of ze leiden u af tijdens het pinnen en verwisselen dan snel uw pas. Let daarom goed op het volgende:

  • Ga niet pinnen als de geldautomaat er anders uitziet. Bijvoorbeeld als u een apparaatje op de pasgleuf ziet dat er eerst niet was.

  • Ga niet pinnen als u zich onveilig voelt bij een geldautomaat.

  • Laat meteen uw pas blokkeren als de geldautomaat deze heeft ingeslikt. Ga niet weg bij de automaat en ga niet in op hulp van anderen.

  • Laat u niet afleiden tijdens het pinnen.

  • Wees op uw hoede voor mensen die zeggen dat ze u willen helpen.

  • Denkt u dat er iets mis is met de geldautomaat? Neem direct contact op met de bank waarvan de betreffende geldautomaat is.

Ze sturen valse facturen of boetes

Criminelen proberen u op allerlei manieren geld naar hun eigen rekeningnummers over te laten boeken. Bijvoorbeeld door u 'namens een bekend bedrijf' een valse factuur te sturen. Dit kan bijvoorbeeld een telefoonmaatschappij zijn. Vaak zetten ze u onder druk door te zeggen dat u een achterstand heeft met betalen. Ze dreigen dan met extra kosten of met het inschakelen van een incassobureau. Ook sturen criminelen valse verkeersboetes die zogenaamd van het CJIB zijn. Maar wat ook gebeurt: ze vervalsen het rekeningnummer op een echte factuur die u wél verwacht. Blijf dus altijd alert:

  • Zoek zelf via Google de officiële website van het bedrijf. Controleer de afzender van de factuur en het rekeningnummer dat in de factuur wordt genoemd.

  • Ga na of u, of iemand anders in uw gezin de factuur verwacht.

  • Vertrouwt u het niet? Zoek zelf via Google de officiële website van het bedrijf en bel het telefoonnummer dat u daar vindt.

Ze verkopen u iets, maar u krijgt het nooit geleverd

Criminelen zijn ook actief als verkopers. Ze verkopen dan iets aan u, maar nadat u betaald heeft, ontvangt u uw aankoop nooit. Ze doen dit bijvoorbeeld via Marktplaats. Of via webwinkels die ze na enkele dagen weer laten verdwijnen. Blijf daarom altijd alert. Lijkt een aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is het dat vaak ook!

  • Is de verkoper bekend bij de politie? Check de verkoper voor u wat koopt

  • Komen de foto's betrouwbaar over? Zijn ze misschien gepikt? Check met tineye.com of foto's ook staan op andere websites

  • Herken een verdachte aanbieding. Is de prijs te mooi om waar te zijn? Wees dan extra alert. Is het product dat u gaat aanschaffen wel echt? Is het geen illegale versie?

  • Bent u opgelicht? Maak altijd een printscreen van de advertentie of website. Doe in ieder geval aangifte bij de politie. En meld de fraude.

Ze vragen u als 'vriend' om een lening

Criminelen willen via verschillende social media heel graag vrienden met u worden. Ze hacken bijvoorbeeld een account van een van uw echte vrienden en vragen u bijvoorbeeld om geld te lenen. Of ze doen zich voor als een nieuwe vriend via social media, chat of een datingsite. Ze proberen dan uw vertrouwen te winnen. Uiteindelijk vragen ze u om geld over te maken. Bijvoorbeeld om een trein- of vliegticket te kopen. Dat geld ziet u waarschijnlijk nooit meer terug.

Let op: heeft u zelf geld overgemaakt, maar blijkt later dat u opgelicht bent? Omdat u zelf de betaalopdracht heeft gedaan, kunnen wij de financiële schade helaas niet aan u vergoeden.

Ze bedenken nieuwe vormen van fraude

Criminelen blijven nieuwe vormen van fraude bedenken. Laat u hierdoor niet verrassen. Kijk voor alle beschrijvingen en de meest recente fraudes op veiligbankieren.nl

Twijfelt u of u met fraude te maken heeft? Bel met een van onze medewerkers via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

Vragen over fraude? Bel ons 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 0024 (uitleg belkosten)

Tip: al uw rekeningen in beeld

Toegang tot al uw rekeningen via de app

In de mobiel bankieren app ziet u al uw rekeningen bij elkaar.

Met de Mobiel Bankieren app heeft u toegang tot uw betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen. Ook de betalingen van uw ABN AMRO Credit Card kunt u bekijken. Zo heeft u altijd overzicht, waar en wanneer u wilt.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief