
Gesprek Check
Check wie je aan de telefoon hebt
Oplichting via de telefoon komt helaas vaak voor. Oplichters kunnen je opbellen, en doen dan alsof ze een medewerker van de bank zijn. Bijvoorbeeld van onze fraudedesk. Twijfel je of je wel echt een medewerker van ABN AMRO aan de lijn hebt? Vraag dan om een Gesprek Check. Zo weet je zeker met wie je belt en kun je fraude voorkomen.
Gesprek Check in 3 stappen
Vraag om een Gesprek Check
Vraag je om een Gesprek Check? Dan stuurt de medewerker je een bericht in de ABN AMRO app of Internet Bankieren
Log in in je ABN AMRO app of Internet Bankieren
Zodra je ingelogd bent, zie je direct het bericht: 'Je praat met een adviseur van ABN AMRO'
Check!
Bericht gezien? Je kunt nu veilig en vertrouwd doorgaan met het gesprek

Zo werkt het
Vertrouw je het gesprek niet? Op ieder moment tijdens het telefoongesprek kan jij vragen om een Gesprek Check. Als je echt een medewerker van ABN AMRO aan de lijn hebt, stuurt die jou een bericht in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren om het gesprek te bevestigen. Zie je het bericht? Dan weet je zeker dat je niet met een oplichter te maken hebt. Je kunt dan veilig en vertrouwd doorgaan met het gesprek.
Voor wie is de Gesprek Check?
- Je kunt een Gesprek Check aanvragen, als een medewerker van ABN AMRO jou belt. Dus niet als je zelf naar ons belt.
- Je bent een particuliere ABN AMRO klant met een betaalrekening.
- Je bent in het bezit van de ABN AMRO app of Internet Bankieren.

Meer tools om nóg veiliger te bankieren
De Gesprek Check is één van de hulpmiddelen om nog veiliger te bankieren. Wil je iets extra's doen om je geld nóg beter te beschermen? Maak kennis met de 5 gratis veiligheidstools die je zelf eenvoudig kunt instellen.
Veelgestelde vragen over de Gesprek Check
Waarom biedt ABN AMRO de Gesprek Check aan?
Helaas worden nog steeds veel mensen slachtoffer van bankhelpdeskfraude. De Fraudehelpdesk heeft in de eerste helft van 2024 weer meer meldingen van bankhelpdeskfraude ontvangen ten opzichte van vorig jaar. Oplichters zetten mensen zo onder druk dat het lukt om hen over te halen geld over te boeken naar een zogenaamde veilige rekening. Ook onze klanten hebben hiermee te maken en dat willen we tegengaan. Daarom introduceert ABN AMRO de Gesprek Check. Hiermee vergroten we samen de kans dat onze klanten de oplichtingstruc herkennen en fraude kunnen voorkomen.
Wat als ik na het inloggen geen bericht zie?
Heb je gevraagd om een Gesprek Check? En zie je, nadat je bent ingelogd in de ABN AMRO app of Internet Bankieren, geen bericht? Dan heb je misschien te maken met een oplichter. Hang de telefoon op en bel zelf terug naar ABN AMRO. Alle mogelijkheden voor contact opnemen vind je hier.
Wat als de persoon aan de telefoon zegt dat de Gesprek Check niet werkt?
Zegt de persoon aan de telefoon dat de Gesprek Check niet werkt vanwege een storing? Dan heb je misschien te maken met een oplichter. Hang bij twijfel de telefoon op en bel zelf terug naar ABN AMRO. Alle mogelijkheden voor contact opnemen vind je hier.
Ik heb geen ABN AMRO app of Internet Bankieren. De persoon aan de telefoon vraagt mij om nú de app te downloaden om de Gesprek Check te doen. Wat moet ik doen?
Echte medewerkers van ABN AMRO vragen niet tijdens het telefoongesprek een app te downloaden. Een oplichter doet dit mogelijk wel. Hang in dat geval de telefoon op en bel zelf terug naar ABN AMRO. Alle mogelijkheden voor contact opnemen vind je hier.
Wat als het niet lukt om in te loggen tijdens het telefoongesprek?
Geen probleem! Hang dan de telefoon op en bel zelf terug. Een échte ABN AMRO medewerker begrijpt dat. Alle mogelijkheden voor contact opnemen vind je hier.
Wanneer is de Gesprek Check niet mogelijk?
De Gesprek Check is niet mogelijk als je:
- Zelf naar ABN AMRO belt
- Geen ABN AMRO app en Internet Bankieren gebruikt
- Zakelijk klant bent van ABN AMRO
- Bankiert met een personal banker