Millennials ontdekken beleggen

Dit is waarom en waarin jongeren beleggen

Jonge mensen beleggen steeds vaker. Bij sommige online brokers is het aantal beleggers onder de 30 al gestegen naar 35%. Waarom en waarin beleggen jongeren en wat zijn hun drijfveren?

Sommige mensen denken dat beleggen iets voor middelbare mannen is. Maar dat beeld is dringend aan herziening toe. Op dit moment is 10% van het wereldwijd belegde vermogen in handen van millennials. In 2020 is dat waarschijnlijk al 16%, volgens RTL Z. Steeds meer jonge Nederlanders ontdekken de wereld van beleggen. In 2016 was 16% van de mensen die in Nederland beleggen, 34 jaar of jonger. Nog maar een jaar eerder was dat percentage 10%. Online brokers zien een nóg sterkere toename van het aantal jongeren. Bij sommige Nederlandse online brokers bedraagt het aantal beleggers jonger dan 30 al ongeveer 35%. Praktisch alle Nederlandse beleggersbanken zien een toestroom van jonge beleggers.

Waarom beleggen?

Arjan Willemse is een 31-jarige IT-consultant die in zijn studententijd begon met beleggen. "Ik had op een gegeven moment spaargeld over en daar ontving ik weinig rente op. Dus ik dacht: het moet toch mogelijk zijn om een hoger rendement te behalen. Als dat betekent dat ik daar wat tijd in moet stoppen, dan accepteer ik dat. Ik was erop voorbereid. Daarbij was ik in principe ook bereid om risico te nemen en mijn geld eventueel gedeeltelijk kwijt te raken."

Beleggen met de smartphone

Beleggen is gemakkelijker geworden. Het is nu mogelijk om te beleggen met een smartphone. Dat spreekt jonge mensen zoals Arjan aan. Door het gemak zijn ze eerder geneigd te gaan beleggen. Het is daarbij ook zo dat millennials bij uitstek de generatie vormen die gewend is om via sociale netwerken ervaringen en kennis met elkaar te delen. Beleggen wordt hiermee socialer en aantrekkelijker.

Actieve belegger

Ook Arjan maakt gebruik van een app. Hij is een actieve belegger, zit boven op zijn portefeuille en controleert dagelijks zijn posities. "Ik volg de koers en houd ontwikkelingen in de gaten die daarop van invloed kunnen zijn, bijvoorbeeld belangrijke nieuwsmomenten. Nieuws over een banenrapport of een verkiezing heeft geregeld zijn weerslag op de koersen. Vooral bij producten met een hefboom, waarbij de broker jou het geld leent dat wordt belegd, worden die veranderingen uitvergroot. Het geeft een kick als je bij grote gebeurtenissen aan de goede kant van de markt zit."

Open kleine posities

Arjan: "Als ik een beginnende actieve belegger mag adviseren, zou ik zeggen: doe het alleen met geld dat je écht kan missen, verdiep je in een product, ken de markt en de risico's en houd de kosten in de gaten van bijvoorbeeld transacties. Wat ik ook wil benadrukken is het belang van spreiding. Dat is tweeledig: zorg ervoor dat je niet te veel leunt op 1 product, maar open bijvoorbeeld ook niet al te grote posities. Als je € 1.000,- te investeren hebt, is het beter om met jezelf af te spreken nooit een specifieke positie te openen voor meer dan € 300,-."

Jongeren nemen meer risico

Toch blijken de meeste millennial-beleggers meer risico te nemen. Dit komt doordat ze hoge rendementen willen behalen. Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse jonge beleggers op aandelen een rendement van 9,6% per jaar denken te kunnen halen en de aandelen relatief kort (3,5 jaar gemiddeld) vasthouden. Dit terwijl het mondiale aandelenrendement op jaarbasis op ongeveer 3,8% ligt en 5 jaar een realistischer tijdspanne is om stukken vast te houden. Deze hoge verwachtingen kunnen wellicht ook verklaren waarom jongeren aanslaan op riskantere producten als derivaten, hefbomen en turbo’s. Die kunnen namelijk een hoger rendement opleveren.

3 tips van Arjan voor beginnende beleggers

  1. "Beleg alleen met geld dat je écht kunt missen."
  2. "Spreid je beleggingen."
  3. "Neem niet al te grote posities in."
Tip