Een financieel gesprek: wat levert het op? Een adviseur vertelt

Als Preferred Banking klant kun je snel met een adviseur sparren. Maar wat haal je precies uit zo’n gesprek? En wie zit er eigenlijk aan de andere kant van de lijn, of het beeld? Maak kennis met een van de adviseurs van Team Preferred Banking, Inge Derksen.
Hoe lang ben je al adviseur bij ABN AMRO?
“Ik werk dit jaar 35 jaar bij de bank. In die tijd heb ik door heel Gelderland functies gehad. Zo ben ik vestigingsmanager van een ABN AMRO kantoor geweest en in 2001 ben ik begonnen als adviseur bij Team Preferred Banking.
Wat vind je het leukste aan contact met klanten?
Ik geniet ervan hun dromen en wensen te horen en die vervolgens samen met hen concreet te maken. Het gesprek begint vaak breed. Daarna bepalen we de vervolgstappen en maken we een actieplan. Verder vind ik het waardevol als ik klanten bewust kan maken. Bijvoorbeeld als ze iets over het hoofd hebben gezien, dan komen we daar samen achter. Uiteindelijk wil ik financiële onderwerpen inzichtelijk maken, zodat klanten beter kunnen beslissen wat bij hen past. Overzicht krijgen over de eigen financiële zaken geeft mensen veel rust en ruimte.
Weten klanten niet heel veel dingen al zelf?
Natuurlijk, maar als je bijvoorbeeld hebt gestudeerd, betekent dat nog niet dat je inzicht hebt in financiële zaken. Of misschien ligt je interesse er gewoon helemaal niet. Laatst begeleidde ik nog een rechter die eerder wilde stoppen met werken. Diens vermogen maakte dat mogelijk, maar diegene vond het lastig om een concreet plan te maken.
Wat zijn veelgehoorde vragen van klanten?
Veel gesprekken gaan over eerder stoppen met werken, de studie van kinderen betalen, vermogensoverdracht naar kinderen, geld over en beleggen, en soms pensioen aanvullen. Maar er kan ook een meer algemene behoefte aan overzicht zijn. De klant heeft een mooi huis, kinderen, een goede baan. Dan is de vraag: waar sta ik nu eigenlijk? En kan ik iets extra’s doen? Een Financieel Toekomstgesprek kan dan een mooi startpunt zijn.
Hoe ga je zelf met geld om?
Ik hou wekelijks mijn uitgaven bij, budgeteer en reserveer geld voor mijn kinderen. Ik beleg via Vermogensbeheer en heb wat eigen kleine beleggingen. Maar ik vind het ook fijn om nu te leven, dus ik ga graag lekker uiteten of een keer een weekendje weg.
Wat is de belangrijkste financiële les die je leerde?
Dat je goed voor jezelf moet zorgen. Drie jaar geleden scheidde ik. Toen was ik heel blij dat ik mijn financiële zaken zelf op orde had. Dat je weet hoe je ervoor staat en je eigen weg kunt bepalen. Veel vrouwen komen er pas bij een scheiding achter hoe financiële zaken met hun partner zijn geregeld en hebben te weinig inzicht in hun eigen financiële situatie. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar het is echt belangrijk om als vrouw onafhankelijk te zijn.
Ga je zelf weleens in gesprek met collega’s?
Toen ik ging scheiden, heb ik zelf een Financieel Vooruitzicht gemaakt met een collega. Ik zat met vragen: hoe kan ik deze situatie het beste invullen? Is het verstandig om gelijk een eigen huis te kopen? Ik gebruik het Financieel Vooruitzicht vaak met klanten. Het gaf mij ook in mijn situatie een helder beeld. Het gaf me houvast in deze fase, waardoor ik met een zeker gevoel stappen kon nemen.
Welke tip heb je voor klanten die naar hun financiële plaatje willen kijken?
Eigenlijk gewoon: begin met een gesprek. Financieel inzicht krijgen kan een heel lange weg lijken, maar je moet gewoon ergens starten. Als de basis staat, dan voelt dat zo goed. En om de zoveel jaar check je weer in: is mijn financiële of fiscale situatie veranderd? Moet ik mijn plan iets wijzigen? Een gesprek is een startpunt, een checkmoment, een rustig overzicht. En misschien wel de bevestiging dat het goed zit – met wat extra slimme tips.”
Wat kunnen de adviseurs van Team Preferred Banking voor je betekenen? Stel direct je vragen via de chat, ga nu in gesprek via Direct Beeldbankieren of maak een afspraak.