3 tips van huisartsen

Alle werkzaamheden combineren

Een huisarts is naast de zorg voor patiënten steeds drukker met andere taken. De administratie bijvoorbeeld, of het implementeren van nieuwe E-health ontwikkelingen. Politiek en verzekeraars zien de huisarts als een belangrijke speler om de zorg zowel goed als betaalbaar te houden. Maar hoe houd je de regie, en nog belangrijker: hoe blijf je gelukkig in zo’n veelzijdige rol?

 

Hoewel de gemiddelde praktijk in het aantal patiënten slinkt, wordt de werkdruk zeker niet minder. De agenda van een huisarts vult zich al snel met verschillende zaken:

  • Er komen taken bij, voor de GGZ bijvoorbeeld.
  • Er komen medewerkers bij, dus meer HR-activiteiten.
  • Er komen nieuwe ontwikkelingen bij, denk aan de implementatie van E-health.
  • De patiënt wordt mondiger.
  • De patiënt heeft meerdere aandoeningen tegelijk, wat om afstemming vraagt met andere zorgverleners en behandelaren.
  • Deelname aan zorgprogramma’s voor complexe zorg gaat gepaard met meer vergaderingen.
  • De tijd voor administratie en vastlegging neemt toe.
  • De zorgverzekeraar stelt eisen.

De draad kwijtraken is makkelijk. Met deze 3 tips, die voortkomen uit gesprekken met huisartsen, pakt u de regie weer terug:

  1. Onderscheid prioriteiten
    Welke activiteiten geven energie en welke activiteiten kosten energie? Zorg dat u hierin de juiste balans vindt. Probeer elke dag af te sluiten met een activiteit die juist enorm veel energie geeft. Alleen al het inzichtelijk maken blijkt voor veel huisartsen een openbaring. Een advies dat wel aan een patiënt met burn-out gerelateerde klachten wordt geven, maar waar iedere huisarts zelf ook enorm veel aan heeft.

  2. Besteed taken uit
    Bedenk wat u leuk vindt of wat u écht zelf moet doen. Dat helpt om inzichtelijk te maken wat u kunt afstoten, uitbesteden en loslaten. Delegeer waar mogelijk. Voor de gemiddelde professional is dat best lastig, maar een praktijkondersteuner, verpleegkundige of praktijkmanager wil altijd wel een paar taken overnemen. Welke taken dat worden, bekijkt u vanuit het oogpunt van de patiënt. Het is zelfs heel normaal om een patiënt te vragen welke taken ze het beste bij wie vinden passen. Zo komt er een heldere taakverdeling tot stand, die u en uw praktijk rust brengt.

  3. Werk met de juiste experts samen
    Het scheelt een hoop tijd en energie als u de juiste deskundigen om u heen verzamelt. Zorg ervoor dat adviseurs weten wat er in deze branche speelt. Zoek een accountant die veel huisartsen als klant heeft. Dat levert een fijne sparringpartner op. Kies bij de bank voor een financieel medisch specialist, van ABN AMRO bijvoorbeeld. Zij spreken dezelfde taal en gaan mee met de laatste ontwikkelingen in de zorg. Of zoek bij de verbouwing van de praktijk naar een aannemer die vaker in de gezondheidszorg heeft gewerkt, zodat de richtlijnen van de LHV al bekend zijn. Kortom: de juiste mensen zorgen ervoor dat u niet overal alleen voor staat.

Dit artikel is geschreven door sectorspecialist Rob Boelens.