Vraag over Grip?

Vind hier uw antwoord

Algemene vragen

De Grip app geeft u een overzicht van uw inkomsten en uitgaven. Nadat u de app voor de eerste keer opent, vraagt Grip u om toestemming te geven voor het gebruiken van uw transactiegegevens. Zo kan Grip uw bij- en afschrijvingen automatisch indelen in categorieën. U kunt per categorie een budget instellen. Budget bijna bereikt? Als u wilt, geeft Grip u een seintje. U stelt hiervoor één keer in dat u pushberichten wilt ontvangen.

U kunt Grip gebruiken als u een particuliere ABN AMRO klant bent met een betaal- of spaarrekening en 18 jaar of ouder bent. U kunt Grip ook gebruiken als u een betaalrekening heeft bij:

  • ASN Bank
  • bunq
  • ING
  • Rabobank
  • RegioBank
  • SNS

Lees hier de complete Grip Voorwaarden .

De Mobiel Bankieren app gebruikt u om uw actuele bij- en afschrijvingen te bekijken. Grip biedt meer. De app zet uw bij- en afschrijvingen automatisch in handige categorieën. Zo ziet u precies waar uw geld naartoe gaat.

Met Grip kunt u geen geld overboeken. Gebruik hiervoor de Mobiel Bankieren app.

U heeft een iPhone nodig met minimaal iOS10 of een Android toestel met minimaal Android 5.

Data & veiligheid

Ja, Grip is mogelijk gemaakt door ABN AMRO en voldoet aan strenge veiligheidseisen.

We laden uw betaalgegevens in de Grip app. Verder doen we hier niets mee.

U heeft alleen zelf inzicht in uw betaalgegevens.

Als u Grip downloadt, ziet u meteen uw betaalgegevens van de afgelopen 18 maanden in de app. Nieuwe betalingen worden vanaf dat moment toegevoegd.

De Grip app gebruikt de ABN AMRO Credit Card gegevens, zoals door ICS (Internationaal Card Services) aangeleverd aan ABN AMRO. ICS is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van uw creditcardgegevens.

Dit kan op 2 manieren:

  1. Ga in de Grip app naar 'Profiel > Grip account > Grip account verwijderen > verwijderen'.
  2. Stuur een mail naar grip@nl.abnamro.com.

We gebruiken uw rekeninggegevens van andere banken op dezelfde manier als uw ABN AMRO rekeninggegevens. U leest hierover meer in de Grip privacyverklaring .

Registreren en inloggen

Ook klanten van andere banken kunnen Grip gebruiken. Hierdoor kunt u niet meer met uw ABN AMRO identificatiecode inloggen. Maak daarom een nieuwe code van 6 cijfers aan. Dat is heel simpel. Open de geüpdatete app en volg de stappen. Heeft u een toestel met vingerafdruk, Touch ID of Face ID? Dan kunt u daar ook mee inloggen.

Bent u klant bij ABN AMRO? Dan regelt u het eenvoudig zelf via de app. 

  1. Open de Grip app – log nog niet in
  2. Tik op 'Hulp bij inloggen'
  3. Kies 'Inlogcode vernieuwen'

Bent u geen klant bij ABN AMRO, stuur dan een e-mail naar grip@nl.abnamro.com. Nadat we contact met u hebben opgenomen doorloopt u de volgende stappen:

  1. Open de Grip app – log nog niet in
  2. Tik op 'Hulp bij inloggen'
  3. Kies 'Andere gebruiker > Ik heb al een account > telefoonnummer > sms > persoonlijke code'

Uw Grip-account is gekoppeld aan uw telefoonnummer. U ontvangt eenmalig een verificatiecode per sms om een inlogcode aan te maken.

Een nieuw telefoonnummer 
Open de Grip app met uw oude telefoonnummer en log in. Ga naar 'Profiel > Grip-account > Telefoonnummer wijzigen'.

Een nieuwe telefoon 
Download de Grip app op uw nieuwe telefoon. Bij het registreren vult u uw huidige telefoonnummer in.

Een nieuw telefoonnummer én een nieuwe telefoon 
Open de Grip app op uw oude telefoon en log in met uw oude telefoonnummer. Ga naar 'Profiel > Grip-account > Telefoonnummer wijzigen. Hierna registreert u Grip op uw nieuwe telefoon. Bij het registreren vult u uw nieuwe telefoonnummer in.

Ja, dat kan. Als u de Grip app installeert op uw tablet vragen we u uw telefoonnummer door te geven. We sturen u dan een verificatiecode per sms, die u moet invullen op uw tablet. Houd uw telefoon dus bij de hand.

Ja, dat kan. Als u de Grip app installeert op uw tablet vragen we u uw telefoonnummer door te geven. We sturen u dan een verificatiecode per sms, die u moet invullen op uw tablet. Houd uw telefoon dus bij de hand.

Rekeningen toevoegen of verwijderen

ABN AMRO rekeningen 
Bent u klant bij ABN AMRO? Dan kunt u uw ABN AMRO betaal- en spaarrekeningen die u in de Mobiel Bankieren app gebruikt, toevoegen aan Grip. Rekeningen waarvoor u gemachtigd bent zijn niet zichtbaar in de Grip app. 

Rekeningen bij andere banken 
U kunt alleen betaalrekeningen die u heeft bij andere banken toevoegen aan Grip. Spaarrekeningen bij andere banken zijn niet zichtbaar in de app.

Tijdens het registreren voor Grip maakt u een uitstapje naar de Mobiel Bankieren app. Hier ziet u welke rekeningen automatisch worden gekoppeld aan Grip.

Wilt u na het registreren rekeningen even op non-actief zetten? Ga in de Grip app naar de tab 'Profiel' en kies uw bank onder het kopje 'Banken'. U ziet nu al uw rekeningen. Klik op een rekening en stel de gewenste instellingen in.

ASN Bank, ING, Rabobank RegioBank of SNS toevoegen 
Ga in de Grip app naar 'Profiel'. Kies naast het kopje 'Banken' voor 'Nieuwe toevoegen', en kies uw bank. U maakt nu een uitstapje naar uw bank om uw keuze te bevestigen. Nadat u heeft ingelogd en toestemming heeft gegeven, komt u automatisch terug in de Grip app.

bunq toevoegen 
U kunt een bunq-rekening toevoegen als u een bunq premium gebruiker bent. Ga in de Grip app naar 'Profiel'. Kies naast het kopje 'Banken' voor 'Nieuwe toevoegen'. Hier wordt u gevraagd uw API key in te vullen. Deze key moet u eerst maken in uw bunq-app. Log in bij uw bunq-app en ga naar uw profiel. Kies dan 'Beveiliging & instellingen > Developers > API keys'. Maak een API key aan en kopieer deze. Plak de key dan in de Grip app.

Bank verwijderen 
Wilt u een bank verwijderen? Ga in de Grip app naar 'Profiel'. Kies de bank die u wilt verwijderen en tik onder het kopje 'Acties' op 'Bank verwijderen'.

Ja, u geeft elke bank eenmalig toestemming. Na 90 dagen geeft u opnieuw toestemming.

Ga naar uw rekeningen en tik op de rekening die u wilt toevoegen. Tik rechtsboven op 'Instellingen' en vink uw favoriete rekening aan.

Nee, dit gaat helaas niet. U kunt de rekening alleen toevoegen aan Grip als u eigenaar bent van de gezamenlijke rekening.

Activeer eerst uw ABN AMRO Credit Card in de Mobiel Bankieren app. Ga dan in de Grip app naar de tab 'Rekeningen'. Kies bovenin voor 'Elke dag' (betaalrekeningen) en voeg uw creditcardgegevens toe, of verwijder deze.

Ga in de Grip app naar 'Profiel'. Tik op de button 'Nieuwe toevoegen' en kies ICS. U maakt nu een uitstapje naar ICS. Hier geeft u aan wat voor creditcard u heeft en logt u in. Nadat u uw aanvraag bevestigd heeft, komt u automatisch terug in de Grip app.

Categoriseren

Al uw bij- en afschrijvingen zijn anders. Om u meer inzicht te geven in uw inkomsten en uitgaven deelt Grip deze automatisch in bepaalde categorieën in. Zo ziet u bijvoorbeeld snel hoeveel u uitgeeft aan boodschappen. De bij- en afschrijvingen die Grip niet herkent, hebben als label 'Geen categorie'. Deze kunt u vervolgens zelf in een van de bestaande categorieën plaatsen. 

Tik op de bij- of afschrijving, en vervolgens op 'Geen categorie'. Hierna kunt u een bestaande categorie kiezen.

Nee, u kunt niet zelf categorieën maken. U kunt wel uw bij- en afschrijvingen verplaatsen naar een andere categorie. Tik op de bij- of afschrijving, en vervolgens op de bestaande categorie. Hierna kunt u een nieuwe categorie kiezen.

Zelf inkomsten en uitgaven groeperen? Maak dan uw eigen tags.

Ja, u kunt uw bij- en afschrijvingen zelf verplaatsen naar een andere categorie. Tik op de bij- of afschrijving, en vervolgens op de bestaande categorie. Hierna kunt u een nieuwe categorie kiezen. 

Nee, Grip onthoudt in welke categorie u een bepaalde betaling heeft gezet. Toekomstige betalingen zet Grip dus automatisch in de juiste categorie.

Dat is op dit moment niet mogelijk. U kunt een bij- of afschrijving wel taggen of een notitie toevoegen aan de bij- of afschrijving.

Is er een bij- of afschrijving die u niet mee wilt nemen in de berekeningen van Grip? Bijvoorbeeld een eenmalige betaling die niet hoort bij uw normale inkomsten of uitgaven? Tik dan op de bij- of afschrijving en kies bij de categorie 'Sluit uit'. De betaling wordt dan niet meegenomen in de grafieken en de berekening van 'Over van inkomsten'. U kunt de betaling wel blijven zien in het overzicht met inkomsten en uitgaven.

Transfers zijn overboekingen tussen uw eigen rekeningen, die ook in Grip zitten. Deze overboekingen staan niet in de grafieken en berekeningen van Grip.

Heeft u geld overgeboekt naar een eigen rekening die niet in Grip zit? Dan wordt dit gezien als een uitgave. U kunt dit zelf omzetten naar een transfer. Ga naar de uitgaande transactie, tik op de categorie en kies 'Transfers'.

Budgetten

In Grip kunt u per categorie een budget instellen. Het helpt u om meer grip te krijgen op uw uitgaven. Als u op het budget tikt, ziet u precies hoeveel u nog te besteden heeft. En als u wilt, geeft Grip u een seintje als uw budget bijna op is.

Scroll naar beneden in uw overzicht en tik op 'Budget toevoegen'. Hierna kiest u een categorie en het bedrag dat u maximaal wilt uitgeven.

Ga naar uw overzicht en tik op het budget dat u wilt aanpassen. Tik rechtsboven op 'Budget aanpassen'. Hier kunt u het bedrag van uw budget aanpassen of het budget verwijderen.

Taggen

Met een tag kunt u zelf bepaalde uitgaven en inkomsten groeperen. Bijvoorbeeld alle uitgaven die u op reis doet.

Tik op een bij- of afschrijving. Tik in het witte veld op 'Tag toevoegen'. Vul vervolgens een naam voor uw tag in en tik op ‘Opslaan’.

Om een overzicht te krijgen van alle bij- en afschrijvingen met dezelfde tag, tikt u op de tag in een bij- of afschrijving. U kunt ook in het zoekveld de naam van de tag invoeren.

Heeft u versie 3.10.0 van iOS of Android? Dan ziet u alle aangemaakte tags ook in uw overzicht staan.

Problemen met Grip

ABN AMRO klanten 
Heeft u kort geleden een Grip-account aangemaakt? Of heeft u een nieuwe versie van Grip geïnstalleerd en daarbij een nieuw account aangemaakt? Dan kan het zijn dat u geen historische transacties van uw ABN AMRO rekening ziet. Stuur een e-mail naar grip@nl.abnamro.com en vermeld hierin uw telefoonnummer, dan lossen we dit voor u op.

Niet ABN AMRO klanten 
Bent u geen klant bij ABN AMRO? Verwijder dan uw rekening en voeg 'm opnieuw toe. Dit werkt als volgt: Ga naar 'Profiel', kies de bank die u wilt verwijderen en tik op 'Bank verwijderen > Verwijderen'. Ga hierna opnieuw naar 'Profiel' en tik op 'Nieuwe bank toevoegen'.

We mogen maximaal 4 keer per dag transacties ophalen bij andere banken. Dit is vastgelegd in PSD2. Bent u klant bij ABN AMRO? Dan ziet u wel altijd direct uw betalingen. Is dit niet het geval, kijk dan bij 'Profiel' of er een probleem is met de bank.

Probeer eerst de rekening te updaten. Tik op de rekening en vervolgens op 'Update'. Werkt dit niet? Verwijder dan de rekening en voeg 'm opnieuw toe. Als ook dit niet helpt kunt u een e-mail sturen naar grip@nl.abnamro.com

Het probleem ligt bij de bank die u heeft toegevoegd. Vernieuw uw toestemming om Grip te kunnen blijven gebruiken.

Open de Grip app en log in. Krijgt u de melding 'Telefoonnummer geblokkeerd' of 'Inlogcode geblokkeerd'? Wacht dan 24 uur. Hierna opent u de app en vult u opnieuw uw telefoonnummer in. We sturen u dan een sms om een inlogcode aan te maken.

Ontvangt u geen sms? Dan kan het zijn dat uw simkaart geen contact maakt. Zet uw telefoon uit en haal de simkaart uit uw telefoon. Stop de simkaart hierna weer terug en zet uw telefoon weer aan.

Overige vragen

Log in, ga naar 'Profiel' en kies 'Grip-account'. Kies daar 'Telefoonnummer wijzigen'.

Ga in de Grip app naar 'Profiel > Maandstart'. Hier kunt u zelf een datum kiezen, bijvoorbeeld de dag waarop u uw salaris krijgt.

De Grip app geeft u inzicht in uw geldzaken. Maar er zijn meer manieren om grip te krijgen op uw geld. Daarom werkt Grip samen met andere bedrijven. Ze helpen u op weg met handige tips en nuttige informatie. Zo leert u bijvoorbeeld hoe u geld kunt besparen en hoe u anders om kunt gaan met uw geld.

'Over van inkomsten' is het verschil tussen alle inkomsten en alle uitgaven in een maand. Bij 'Over van inkomsten' ziet u hoeveel euro u meer of minder dan gemiddeld over heeft in deze maand. Dit gemiddelde wordt berekend op basis van uw inkomsten en uitgaven in het verleden.

Het kan zijn dat uw saldo in de Grip app niet gelijk is aan uw saldo in Mobiel en Internet Bankieren. In dit geval gaat u uit van het saldo in Mobiel en Internet Bankieren.

Nee, dat kan niet. Grip categoriseert uw uitgaven zelf, en kan geen administratiesystemen inlezen.

Iedere maand is er een maandwissel in Grip. Als de maandwissel in het weekend valt, dan halen we 'm naar de vrijdag ervoor. We doen dit omdat veel bedrijven het salaris voor het weekend uitbetalen.

Ja, dit kan op 2 manieren. 

  1. Vraag het bedrag terug met een Tikkie 
    Heeft u de Tikkie app gedownload én bent u ingelogd? Dan kunt u via Grip een Tikkie sturen. Open de Grip app en tik op de uitgaande betaling. Tik op 'Verreken bedrag > Stuur tikkie'. U kunt nu het aantal mensen doorgeven waaraan u een Tikkie wilt sturen. Hierna gaat u automatisch naar de Tikkie app. 

  2. Verreken een uitgaande betaling met een inkomende betaling 
    Heeft u het voorgeschoten bedrag al ontvangen? Dan kunt u de betaling verrekenen in Grip. Open de Grip app en tik op de uitgaande betaling. Tik op 'Verreken bedrag > Verreken met terugbetaling' en kies de inkomende betaling die u wilt verrekenen.