IBAN Naam Check

De IBAN Naam Check geeft een melding als de naam en IBAN anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij ABN AMRO. Dit voorkomt verkeerde overboekingen en helpt fraude te bestrijden. Wel zo veilig.

Zo werkt de IBAN Naam Check

  • Als u een overboeking: de aanbieder van de rekening schrijft in opdracht van de klant geld over van de rekening van de klant naar een andere rekening in een andere munteenheid dan de euro of naar landen buiten SEPA in euro. doet binnen Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app wordt automatisch gecontroleerd of de naam die u opgeeft past bij het IBAN
  • U krijgt een melding als de naam en IBAN die u invult anders zijn dan de gegevens die bij ons bekend zijn
  • Bij een typefout (bijv. Jansen i.p.v. Janse) toont de IBAN Naam Check een naamsuggestie: 'Bedoelt u Janse?'
  • De melding is een waarschuwing of advies. U bepaalt zelf of u na een melding de betaling uitvoert of afbreekt en blijft zelf verantwoordelijk voor betalingen die u doet.

Wat moet u doen als u een melding krijgt?

Controleer het betaalrekening nog een keer. Klopt het rekeningnummer niet? Neem dan contact op met de persoon waar u geld naar overmaakt.

Wanneer werkt de IBAN Naam Check?

De IBAN Naam Check werkt voor betalingen die u doet in Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app. Het werkt alleen bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers in euro's. 

De IBAN Naam Check werkt niet op betaalopdrachten die u invoert via:

  • Acces Online en Access Direct
  • Incasso
  • Batch
  • iDEAL
  • Niet-SEPA/IBAN

Hoe herkent u een melding van de IBAN Naam Check?

U krijgt alleen een melding te zien als u de IBAN en de naam van de persoon waar u geld naar overmaakt heeft ingevuld. De melding komt onder het naamveld. Zie een voorbeeld hieronder.

IBAN Naam Check voorbeeld melding