Reizen en het coronavirus

Hoe zit dat met mijn reisverzekering en annuleringsverzekering?

Eind 2019 is het coronavirus (COVID-19) voor het eerst vastgesteld in China. Ondertussen heeft het virus zich wereldwijd verspreid. Veel landen hebben beperkingen ingesteld om verdere verspreiding te voorkomen. Daardoor gaat het grootste deel van de reizen die voor de komende weken gepland stonden niet door. Vervelend! Vooral als u lang naar uw vakantie heeft uitgekeken. Maar op dit moment gaat de gezondheid natuurlijk voor.

  1. Op mijn reisbestemming is het coronavirus uitgebroken. Wat moet ik doen?

    Blijf rustig en volg de instructies op van de plaatselijke overheid en politie. Houd het actuele  reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. U kunt zich aanmelden bij de  informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zo bent u altijd op de hoogte van de reisadviezen voor uw reisbestemming.

    Houd contact met uw reisorganisatie over geplande reizen naar en in een gebied waar het coronavirus is uitgebroken.

  2. Ik ben in het buitenland en ik wil terug naar Nederland. Kan ik gebruik maken van de regeling Bijzondere Bijstand Buitenland?

    De regeling Bijzondere Bijstand Buitenland is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken, verzekeraars, de ANVR en diverse andere partners uit de reiswereld om gestrande reizigers in het buitenland te helpen. Om gebruik te maken van de regeling kunt u zich registreren op de site van Bijzondere Bijstand Buitenland.
     
    Er geldt wel een eigen bijdrage (€ 300 binnen Europa en € 900 buiten-Europa). Deze eigen bijdrage is niet verzekerd op uw reis- en annuleringsverzekering.  
  3. Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert om niet naar een land te reizen (code oranje/rood). Ben ik gedekt via mijn reisverzekering als ik toch ga?

    Nee, uw reisverzekering geeft geen dekking als u naar een gebied reist dat wordt afgeraden door het ministerie van Buitenlandse Zaken.
  4. Het ministerie van Buitenlandse zaken adviseert om niet naar een land te reizen (code oranje/rood). Is dit gedekt op mijn annuleringsverzekering?

    Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.

    In sommige gevallen is het mogelijk om uw reis om te boeken of kunt u een voucher krijgen van uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Neem contact op met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij.

  5. Wat doet het Calamiteitenfonds?

    Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. Dekking via het Calamiteitenfonds geldt alleen in geval van rellen, terrorisme of natuurrampen. Daarvan is in dit geval geen sprake.

    Kijk voor meer informatie op de  website van het Calamiteitenfonds.

  6. Ik wil mijn reis annuleren in verband met het coronavirus. Wordt dit gedekt door mijn annuleringsverzekering?

    De uitbraak van het coronavirus is geen geldige annuleringsreden en wordt niet vergoed. De annuleringsverzekering is gericht op risico’s van de verzekerde en zijn directe omgeving. Wat er gebeurt op de bestemming is vaak geen geldige reden om te annuleren. 

    Wilt u uw reis annuleren vanwege een reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken? Neem dan contact op met uw reisorganisatie. Veel organisaties maken op dit moment een uitzondering op hun normale boekingsregels. Daardoor is het vaak mogelijk om de reis om te boeken. 

  7. Ik of een familielid heb/heeft het coronavirus en ik moet mijn reis annuleren. Is dit gedekt op mijn annuleringsverzekering?

    Allereerst, veel sterkte en beterschap gewenst.

    Dit is gedekt op uw verzekering, maar alleen als het coronavirus bij u is vastgesteld (aantoonbaar met een doktersverklaring) én u heeft hierdoor ernstige gezondheidsklachten (bijvoorbeeld een longontsteking) of ziekenhuisopname.

    Uw verzekering biedt dekking bij ernstige ziekte van u, uw partner of familieleden. Een familielid is een kind, ouder, kleinkind, grootouder, broer, zus, zwager, schoonzus of partner van u.

  8. Ik zit in quarantaine in Nederland en moet mijn reis annuleren. Wordt dit gedekt door mijn annuleringsverzekering?

    Annulering doordat u in quarantaine zit, is niet verzekerd. In sommige gevallen is het mogelijk om uw reis om te boeken of kunt u een voucher krijgen van uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Neem contact op met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij.
  9. Ik ben op doorreis en mag het volgende land niet in vanwege het coronavirus. Wordt dit gedekt door mijn annuleringsverzekering?

    Deze situatie is niet verzekerd. In sommige gevallen is het mogelijk om uw reis om te boeken of kunt u een voucher krijgen van uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Neem contact op met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij.
  10. Ik wil mijn reis annuleren omdat ik reis via of vanaf landen of plaatsen waar het coronavirus heerst. Valt dit onder mijn annuleringsverzekering?

    Het coronavirus is geen geldige annuleringsreden. In sommige gevallen is het mogelijk om uw reis om te boeken of kunt u een voucher krijgen van uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Neem contact op met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij.
  11. Ik wil mijn reis afbreken, omdat het coronavirus op mijn reisbestemming is uitgebroken. Worden mijn ongebruikte reisdagen vergoed?

    Ongebruikte reisdagen worden niet vergoed als u eerder naar huis gaat vanwege het coronavirus. Het beste kunt u contact opnemen met de organisatie waar u uw reis heeft geboekt. Zij kunnen u vertellen wat uw opties zijn.
  12. Voor het land waar ik heen wil gaan geldt een inreisverbod (bijvoorbeeld Amerika). Mijn vlucht naar dit land is geannuleerd. Is dit gedekt op mijn annuleringsverzekering??

    Annulering vanwege een inreisverbod is niet verzekerd. In sommige gevallen is het mogelijk om uw reis om te boeken of kunt u een voucher krijgen van uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Neem contact op met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij.
  13. Ik heb extra reis- en verblijfkosten, omdat ik door het coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Kan ik deze kosten terugkrijgen via mijn reisverzekering?

    Annulering vanwege het coronavirus is niet verzekerd. Extra reis- en verblijfkosten zijn alleen verzekerd als u of een medeverzekerde ernstig ziek wordt tijdens uw reis én we vooraf toestemming geven om deze extra kosten te maken.

  14. Kan ik mijn rechtsbijstandverzekering inschakelen als mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd ?

    Is uw vlucht vertraagd of geannuleerd? Gebruik dan de Flight Claim. Deze krijgt u standaard bij uw rechtsbijstandverzekering. Met de Flight Claim kijkt een jurist van ARAG of u recht heeft op een vergoeding. Heeft u de module Consument en Wonen? Dan wordt uw zaak kosteloos behandeld en gaat ARAG Flight Claim voor u naar de rechter als het nodig is.

  15. Ik ga pas in de zomer op vakantie. Is het slim om een reisverzekering af te sluiten?

    Het is altijd een goed idee om een reisverzekering af te sluiten voor u op reis gaat. Daarmee zijn bijvoorbeeld bagage en ongevallen verzekerd. Wilt u een reisverzekering afsluiten vanwege het coronavirus? Let er dan op dat dit een uitzonderlijke situatie is. Reiskosten die ontstaan door het virus worden niet vergoed. U krijgt de gemaakte kosten dus niet terug als u uw reis moet annuleren vanwege het coronavirus. 
    Dat betekent niet dat u geen reisverzekering nodig heeft. Die komt namelijk nog altijd van pas bij bijvoorbeeld een gestolen koffer of als u hulp nodig hebt bij een ongeluk.  
 

Andere vragen?

Heeft u nog een andere vraag? Neem dan contact met ons op via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

Vanwege voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus zijn er minder medewerkers aanwezig om u te woord te staan. Daarom is de wachttijd langer dan normaal. Ook kan er wat meer achtergrondgeluid zijn, omdat er medewerkers vanuit huis werken in verband met gesloten scholen. 

U kunt uw schade ook online melden.