Reizen en het coronavirus

Hoe zit dat met mijn reisverzekering en annuleringsverzekering?

Het coronavirus heeft de reisplannen flink in de war gegooid. Afreizen naar bepaalde gebieden wordt afgeraden, in sommige gebieden is een verplichte quarantaine bij aankomst. Dit kan zorgen voor onverwachte extra kosten. Wat dekt uw reisverzekering en annuleringsverzekering wanneer de besmettingen oplopen en Nederland rood kleurt op de Europese kaart? We hebben de belangrijkste vragen over de invloed die dit heeft op uw reisverzekering en annuleringsverzekering verzameld. Heeft u vragen over corona en de rechtsbijstandverzekering? Lees onze pagina over het coronavirus en uw rechten.

 

Is het slim nu een reisverzekering af te sluiten?

Het is altijd een goed idee om een reisverzekering af te sluiten voor u op reis gaat. Daarmee bent u voor veel onvoorziene gevallen gedekt. Bijvoorbeeld wanneer uw bagage wordt gestolen. Houd er wel rekening mee dat niet alle kosten die ontstaan door het coronavirus worden gedekt. Hieronder leest u wat wel en niet wordt gedekt. Heeft u nog geen annuleringsverzekering en wilt u deze afsluiten? De uitbraak van het coronavirus is een wereldwijd probleem geworden. Daardoor is het coronavirus geen onzekere gebeurtenis meer. Er is daarom geen dekking meer voor annulering vanwege het coronavirus.

Corona bij de reisverzekering bij code oranje of rood

Of u op vakantie kunt, hangt af van verschillende dingen. De maatregelen en reisadviezen verschillen per gebied. Via de Rijksoverheid blijft u op de hoogte van alle maatregelen en reisadviezen voor reizen naar het buitenland.

Gaat u op vakantie in Nederland? Kijk dan op de website van het RIVM welke maatregelen er in Nederland gelden. 

Tijdens de periode 7 juni t/m 31 december 2021 is schade, verlies en diefstal van uw bagage tijdelijk ook gedekt tijdens dagtripjes als u een doorlopende reisverzekering bij ons heeft.

Dat verschilt per gebied en de kleurcode die dat gebied op dat moment heeft. Uw verzekering biedt dekking, zoals beschreven in de voorwaarden, bij de kleurcodes groen en geel. Bij kleurcode oranje biedt uw verzekering dekking voor gebeurtenissen die niet coronagerelateerd zijn. We raden reizen naar een gebied met kleurcode rood af. Besluit u toch te gaan? Dan biedt zowel uw reis- als annuleringsverzekering geen dekking.

Volg de instructies op van de plaatselijke overheid en politie. Houd het actuele  reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken  in de gaten. U kunt zich aanmelden bij de  informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken . Zo bent u altijd op de hoogte van de reisadviezen.

Het  Calamiteitenfonds  geeft dekking voor kosten die ontstaan door rellen, terrorisme of natuurrampen. Kosten die ontstaan als gevolg van het coronavirus vallen hier niet onder.

Uw verzekering biedt dekking bij verblijf in een gebied met kleurcode groen of geel. Heeft uw reisbestemming tijdens uw verblijf kleurcode oranje vanwege het coronavirus? Dan bent u niet verzekerd voor coronagerelateerde schade of kosten. Dat zijn bijvoorbeeld extra reis- en verblijfkosten of medische kosten omdat u vanwege het coronavirus bent opgenomen in het ziekenhuis. U moet in dat geval dus coronagerelateerde schade en/of kosten zelf vergoeden. Schade en/of kosten vanwege niet coronagerelateerde gevallen worden gedekt zoals beschreven in de voorwaarden. Verlaat zo snel mogelijk een gebied bij kleurcode rood. Wanneer u zo snel mogelijk vertrekt, biedt uw verzekering dekking op niet coronagerelateerde gebeurtenissen tot het moment van thuiskomst. Besluit u toch te blijven? Dan biedt uw verzekering geen dekking.
In de meeste gebieden gelden coronamaatregelen. Als toerist moet u zich hieraan houden. Ook als u gevaccineerd bent. Het kan zijn dat gebieden reisbeperkingen opleggen aan reizigers uit Nederland of wanneer u via een ander gebied reist. Zo is het mogelijk dat u in quarantaine moet bij aankomst in een gebied. Zorg dat u ook op de hoogte bent van de regels die gelden als u door een ander gebied reist richting uw eindbestemming.
Check altijd vooraf het reisadvies op www.wijsopreis.nl of in de Reisapp van het ministerie van Buitenlandse Zaken. In het reisadvies leest of uw vakantiebestemming veilig is. U ziet ook of er voor reizigers uit Nederland een quarantaineplicht of testverplichting geldt.

Corona en de annuleringsverzekering

De uitbraak van het coronavirus is geen geldige annuleringsreden en wordt niet vergoed. Wilt u uw reis annuleren vanwege een reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of door de reisbeperkingen op uw reisbestemming? Neem dan contact op met uw reisorganisatie. Veel organisaties maken op dit moment een uitzondering op hun normale boekingsregels. Daardoor is het vaak mogelijk om de reis om te boeken.
Allereerst, veel sterkte en beterschap gewenst. Uw verzekering biedt dekking bij ernstige ziekte van u, uw partner of familieleden. Een familielid is een kind, ouder, kleinkind, grootouder, broer, zus, zwager, schoonzus of partner.
 
Ziekte door het coronavirus is dus gedekt via uw verzekering. Maar alleen als het virus voor vertrek is vastgesteld aan de hand van een doktersverklaring bij u of een familielid.
 
Soms kunt u uw reis omboeken. Neem contact op met uw reisorganisatie om de mogelijkheden te bespreken.
Uw kortlopende annuleringsverzekering is geldig vanaf het moment van afsluiten. U heeft dus al dekking gehad. Heeft u een voucher gekregen van uw reisorganisatie? Dan verlengen we de geldigheid van uw kortlopende annuleringsverzekering. Neem hiervoor contact op met 038 - 49 67 082.
Annuleringen vanwege een inreisverbod zijn niet verzekerd. In sommige gevallen is het mogelijk om uw reis om te boeken of de reissom terug te krijgen van uw reisorganisatie of luchtmaatschappij. Uw annuleringsverzekering biedt geen dekking wanneer het gebied extra eisen oplegt aan reizigers uit Nederland zoals een verplichte quarantaine bij aankomst.
Volgens de Europese afspraken kunt u met een coronapaspoort reizen vanuit rode en donkerrode landen en/of gebieden. Een land kan wel extra maatregelen opleggen zoals een verplichte quarantaine. Uw annuleringsverzekering biedt geen dekking in dit geval. Het is in sommige gevallen mogelijk om uw reis om te boeken of uw reissom terug te krijgen van uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Is uw vlucht vertraagd of geannuleerd? Gebruik dan de Flight Claim. Deze krijgt u standaard bij uw rechtsbijstandverzekering. Met de Flight Claim kijkt een jurist van ARAG of u recht heeft op een vergoeding. Heeft u de module Consument en Wonen? Dan wordt uw zaak kosteloos behandeld en gaat ARAG Flight Claim voor u naar de rechter als het nodig is.
Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Neem contact op met uw reisorganisatie, touroperator, accommodatie of vervoersmaatschappij om te kijken of u de reis kunt verzetten of een voucher kunt krijgen.
Ja, het is handig om uw annuleringsverzekering aan te houden. Zo bent u goed verzekerd als u onverwachts uw reis moet annuleren door een gedekte gebeurtenis. Bijvoorbeeld vanwege het overlijden van een verzekerde of het verliezen van een vaste baan.
Ja, uw annuleringsverzekering aanhouden is in dit geval een goed idee. Wilt u uw annuleringsverzekering tijdelijk uitzetten? Dat kan na het eerste verzekeringsjaar. Vergeet niet de annuleringsverzekering uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van een nieuwe reis weer aan te zetten.
 

Let op!

Bij de reisadviezen groen en geel bent u verzekerd voor repatriëring, maar we kunnen dit in de praktijk niet garanderen. Door alle coronamaatregelen zal dit bijna niet uitvoerbaar zijn, zo zijn er quarantainebepalingen en is er besmettingsgevaar. Een hulporganisatie is ook afhankelijk of vluchten toegestaan zijn en hoe overheden samenwerken. Repatriëring vanwege andere aandoeningen kunnen we op dit moment ook niet garanderen omdat een gebied op slot kan gaan als er sprake is van een corona-uitbraak. 
 
Een reisadvies kan snel veranderen, controleer daarom altijd vlak voor vertrek het reisadvies van uw bestemming. 
Vragen over corona en reisverzekering

Andere vragen?

Heeft u nog een andere vraag? Neem contact met ons op. Vanwege voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus is de wachttijd langer dan normaal. U kunt uw schade ook online melden.