Vraag over Google Pay?

Vind hier uw antwoord

Algemene vragen

Google Pay is een betaalmethode waarmee u contactloos kunt betalen met uw Android-telefoon. Met Google Pay betaalt u eenvoudig en snel.

U kunt Google Pay gebruiken als u een particuliere ABN AMRO klant bent, een betaalrekening bij ABN AMRO heeft, 16 jaar of ouder bent en beschikt over een Google-account. De leeftijdsgrens van Google Pay in Nederland (16 jaar of ouder) is door Google zelf bepaald.

U kunt Google Pay gebruiken op alle Android-telefoons met Android 7 of hoger. Voor betalingen moet de telefoon NFC (Near Field Communication) ondersteunen. U kunt in de instellingen van het toestel controleren of uw telefoon NFC ondersteunt en of NFC is ingeschakeld.

Check voordat u Google Pay activeert of u voldoet aan de volgende eisen:

  • U bent 16 jaar of ouder 
  • U heeft een particuliere ABN AMRO betaalrekening
  • U heeft de laatste versie van de ABN AMRO app geïnstalleerd
  • U heeft een geschikt Android-toestel voor Google Pay
  • Uw Android-toestel werkt op Android 7 of hoger
  • Uw Android-toestel beschikt over NFC (Near Field Communication)
  • U bent ingelogd met uw Google-account op uw telefoon
  • De regio van uw telefoon staat op Nederland ingesteld
  • Er staat een correct mobiel telefoonnummer bij ABN AMRO geregistreerd
  • U bent verbonden met internet

Er zijn geen extra kosten verbonden aan het activeren of gebruiken van Google Pay.

Google Pay activeren of verwijderen

U kunt Google Pay activeren via de ABN AMRO app.

  1. Open de ABN AMRO app op uw Android-telefoon.
  2. Ga naar 'Zelf regelen' en tik op 'Google Pay'.
  3. Kies de betaalpas waaraan u Google Pay wilt koppelen en bevestig uw keuze.
  4. Ga akkoord met de voorwaarden van zowel Google als ABN AMRO.
  5. Krijgt u tijdens het activeren van Google Pay de vraag of u Google Pay als standaard betaalmethode wilt gebruiken? Kies dan 'Accepteren' of 'Ja'. 
  6. U kunt nu betalen met Google Pay!

U kunt Google Pay niet activeren via de instellingen van uw Android-telefoon.

Verschijnt de optie 'Google Pay' niet in de ABN AMRO app? Tik dan op ‘Uitloggen’ en open opnieuw de ABN AMRO app. Ga naar 'Zelf regelen’ en tik op 'Google Pay'.

Bij ABN AMRO kunt u op uw Android-tablet of -smartwatch nog geen gebruikmaken van Google Pay. Google Pay werkt alleen op Android-telefoons met NFC en Android 7 of hoger.

In Google Pay ziet u de laatste 4 cijfers van het kaartnummer van uw betaalpas. Deze cijfers zijn niet gelijk aan uw IBAN-nummer of pasnummer. Het is dus logisch dat u het nummer niet herkent. 

Zo controleert u het kaartnummer
Heeft u een nieuwe ABN AMRO betaalpas? U vindt het kaartnummer op de achterkant van uw pas. De laatste 4 cijfers van het kaartnummer zijn gelijk aan de 4 cijfers op uw digitale betaalpas in Google Pay. 

ABN AMRO betaalpas

Heeft u nog een oude ABN AMRO betaalpas? Kijk dan naar het laatste cijfer van uw rekeningnummer en de eerste 2 cijfers van uw pasnummer. Deze combinatie is gelijk aan de eerste 3 cijfers op uw digitale betaalpas in Google Pay. 

Oude ABN AMRO betaalpas

Ja, u kunt meerdere betaalpassen toevoegen. Omdat apparaten geen digitale betaalpassen delen, moet u - als u dezelfde betaalpas op 2 verschillende apparaten wilt gebruiken - de betaalpas op elk apparaat afzonderlijk toevoegen. U kiest een betaalpas als de standaard betaalpas voor gebruik met Google Pay.

U kunt Google Pay verwijderen via de ABN AMRO app of via de instellingen van uw telefoon.

Via de ABN AMRO app

  1. Log in in de ABN AMRO app.
  2. Tik op 'Zelf regelen'.
  3. Tik op 'Google Pay'.
  4. Kies de kaart die u wilt verwijderen.
  5. Verwijder uw betaalpas door op het prullenbakje bij de naam van uw toestel te klikken.
  6. Bevestig uw keuze.

Via de instellingen van uw telefoon

  1. Ga naar de Google Pay instellingen op uw telefoon. Afhankelijk van uw telefoon vindt u deze instellingen als volgt:
    - Ga op uw telefoon naar 'Instellingen'. Tik op 'Google' en vervolgens op 'Google Pay'. 
    - Ga op uw telefoon naar 'Instellingen'. Tik op 'Google', vervolgens op 'Account Services' en tot slot op 'Google Pay'.
  2. Verwijder uw betaalpas door op het prullenbakje te klikken.
  3. Bevestig uw keuze.

Betalen

U kunt met Google Pay betalen wanneer u het symbool van Google Pay of contactloos betalen ziet.
Contactloos betalen

Wilt u een klein bedrag (minder dan € 50) betalen? Haal dan uw telefoon uit de slaapstand en houd uw telefoon tegen de betaalterminal. U kunt tot € 100 per dag achter elkaar contactloos betalen zonder uw telefoon te ontgrendelen, of bij uw vierde opeenvolgende betaling met een bedrag dat lager is dat € 50. Voor grotere bedragen (meer dan € 50) moet u uw telefoon ontgrendelen met de veiligheidscode, gezichtsherkenning of uw vingerafdruk.

Op dit moment is het niet mogelijk om online en in-apps met Google Pay te betalen. ABN AMRO is in overleg met Google om dit op termijn beschikbaar te maken.

Nee, op dit moment kunt u bij ABN AMRO geen gebruik maken van de Google Pay app. Activeren en verwijderen kunt u makkelijk regelen via de ABN AMRO app.

U betaalt automatisch met de betaalpas die u als standaard heeft ingesteld. Wilt u met een andere betaalpas betalen? Kies dan een andere betaalpas via de ABN AMRO app of via de instellingen van uw telefoon.

Via de ABN AMRO app

  1. Log in in de ABN AMRO app.
  2. Tik op 'Zelf regelen'.
  3. Tik op 'Google Pay'.
  4. Kies de kaart die u de standaard betaalpas wilt maken.
  5. Tik op 'Stel in als standaardkaart'.
  6. Bevestig uw keuze.  

Via de instellingen van uw telefoon

  1. Ga naar de Google Pay instellingen op uw telefoon. Afhankelijk van uw telefoon vindt u deze instellingen als volgt:
    - Ga op uw telefoon naar 'Instellingen'. Tik op 'Google' en vervolgens op 'Google Pay'. 
    - Ga op uw telefoon naar 'Instellingen'. Tik op 'Google', vervolgens op 'Account Services' en tot slot op 'Google Pay'.
  2. Kies de standaard betaalpas waarmee u wilt betalen.
  3. Bevestig uw keuze.

Als u met uw ABN AMRO betaalpas wilt betalen via Google Pay, moet Google Pay als standaard betaalapp staan ingesteld. Dit stelt u makkelijk in via de ABN AMRO app of via de instellingen van uw telefoon.

Via de ABN AMRO app

  1. Log in in de ABN AMRO app.
  2. Tik op 'Zelf regelen'.
  3. Tik op 'Google Pay'.
  4. Tik op 'Stel standaard betaalapp in'.
  5. Kies 'Vervangen'. 
  6. Google Pay staat nu ingesteld als standaard betaalapp.

Via de instellingen van uw telefoon

Ga naar de 'contactloze betalingen' instellingen op uw telefoon. Deze instellingen vindt u als volgt:

  1. Ga op uw telefoon naar 'Instellingen'.
  2. Tik op 'Verbonden apparaten'. 
  3. Tik op 'Verbindingsvoorkeuren'. 
  4. Tik op 'NFC' en vervolgens 'Contactloze betalingen' (of: 'apps & meldingen', dit hangt af van het merk van uw telefoon).
  5. Kies bij 'Standaard betaalapp' voor 'Google Pay'.
  6. Bevestig uw keuze.
  7. Google Pay staat nu ingesteld als standaard betaalapp.

Om te zien welke digitale betaalpas bij welke rekening hoort, kijkt u naar het kaartnummer van uw fysieke betaalpas. 

Nieuwe betaalpas
Heeft u een nieuwe ABN AMRO betaalpas? U vindt het kaartnummer op de achterkant van uw pas. De laatste 4 cijfers van het kaartnummer zijn gelijk aan de 4 cijfers op uw digitale betaalpas welke wordt getoond op uw Android-telefoon.

ABN AMRO betaalpas  

Oude betaalpas
Heeft u nog een oude ABN AMRO betaalpas? Kijk dan naar het laatste cijfer van uw rekeningnummer en de eerste 2 cijfers van uw pasnummer. Deze combinatie is gelijk aan de eerste 3 cijfers op uw digitale betaalpas in Google Pay. 

Oude ABN AMRO betaalpas

U kunt per dag maximaal € 2.500 per rekening betalen met Google Pay. Dit geldt ook voor klanten van 16 en 17 jaar met een studentenrekening. Klanten van 16 of 17 jaar met een Jongerengroeirekening kunnen maximaal € 150 per dag betalen met Google Pay. (Of uw kind wel of niet gebruik mag maken van Google Pay is aan u. Via de ABN AMRO app of Internet Bankieren kunt u Google Pay eenvoudig aan- of aanzetten voor uw kind.) 

Heeft u uw paslimiet zelf lager gezet, bijvoorbeeld naar € 1.000? Dan geldt voor Google Pay ook een betaallimiet van € 1.000. Lees hier hoe u uw betaallimiet wijzigt.

Ja, Google Pay werkt wereldwijd. Overal waar u contactloos kunt betalen met uw Maestro-betaalpas, kunt u ook betalen met Google Pay. Zet uw betaalpas nog even op 'Wereld' in de ABN AMRO app als u gaat reizen. Let op: u kunt niet in alle landen met Maestro-betaalpassen betalen.

Een betaling met Google Pay wordt op dezelfde manier getoond als betalingen met uw betaalpas. U kunt op uw rekeningafschrift dus niet zien of een betaling met Google Pay is gedaan.

Gebruik

Ja, dat kan. Beide betaalpassen moeten wel apart geactiveerd worden. U kunt alleen uw eigen betaalpas activeren via de ABN AMRO app.

Nee, u kunt Google Pay alleen gebruiken met een particuliere betaalrekening.

Zonder internet kunt u binnen en buiten Nederland maximaal 10 keer betalen. Daarna moet u de telefoon opnieuw aan het internet verbinden, voordat u nieuwe betalingen kunt doen.

Nee, met Google Pay betaalt u pasloos. Gewoon met uw Android-telefoon bij een betaalautomaat. Maar gooi uw betaalpas niet weg. Deze heeft u nog nodig als u geld wilt opnemen, als u de e.dentifier gebruikt of als u in de winkel niet contactloos kunt betalen.

Nee, u kunt alleen betalen met Google Pay.

Veiligheid & Privacy

Betalen met Google Pay is net zo veilig als betalen met uw betaalpas. U hoeft geen betaalautomaat meer aan te raken of contant geld te gebruiken als u wilt afrekenen.

Nee, u heeft uw pincode niet nodig. Wilt u een klein bedrag (minder dan € 50) betalen? Haal dan uw telefoon uit de slaapstand en houd uw telefoon tegen de betaalterminal. U kunt tot € 100 per dag achter elkaar contactloos betalen zonder uw telefoon te ontgrendelen of bij de vierde opeenvolgende betaling met een bedrag dat lager is dan € 50. Voor grotere bedragen (meer dan € 50) moet u uw telefoon ontgrendelen met de veiligheidscode, gezichtsherkenning of uw vingerafdruk.

Om Google Pay te kunnen gebruiken moet er een schermvergrendeling ingesteld staan op uw Android-telefoon.

U kunt deze betalingen uitzetten door de NFC-functionaliteit van de telefoon uit te schakelen.

Bedragen lager dan € 50 kunt u zonder ontgrendelcode afrekenen. Zonder het ontgrendelen van uw telefoon kunt u in totaal € 100 afrekenen. Als u dit bedrag heeft bereikt, moet u de telefoon ontgrendelen met de veiligheidscode, gezichtsherkenning of uw vingerafdruk. Daarna begint het weer bij € 0. Als u tussendoor uw telefoon ontgrendelt, begint de teller ook weer op € 0.

Bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 08.00 - 21.00 uur 
Zaterdag: 09.00 - 17.30 uur 
Op zon- en feestdagen gesloten

Buiten bovenstaande openingstijden kunt u bellen naar 088 - 22 62 630.

Uw kaartgegevens worden door Google Pay niet op uw telefoon opgeslagen. Iemand die uw telefoon heeft gevonden of gestolen, heeft dus geen toegang tot die informatie; zelfs niet als uw telefoon niet is vergrendeld.

Tip: schakel ‘Vind mijn apparaat’ in
Als uw telefoon kwijt is door verlies of diefstal, wilt u ‘m natuurlijk snel terugvinden. Schakel daarom van tevoren de ‘Vind mijn apparaat’-app in op uw telefoon. U schakelt deze app in via de Google Pay instellingen op uw telefoon:

  1. Ga op uw telefoon naar 'Instellingen'.
  2. Tik op 'Google'.
  3. Tik op 'Beveiliging'.
  4. Tik op 'Vind mijn apparaat'.
  5. Zet de ‘Vind mijn apparaat’-app aan.

Google Pay blokkeren
U kunt Google Pay op 2 manieren blokkeren:

1. Via Android Device Manager
Via  Android Device Manager blokkeert u gemakkelijk alle functies op afstand bij verlies van uw telefoon. Let op: deze ‘Vind mijn apparaat’-app moet al vóór het verlies zijn ingeschakeld op uw Android-telefoon.

2. Via onze klantenservice
Lukt het niet Google Pay via de Android Device Manager te blokkeren? Neem dan contact op met onze klantenservice:

Bereikbaar op:
Ma t/m vrij: 08.00 - 21.00 uur 
Zaterdag: 09.00 - 17.30 uur 
Op zon- en feestdagen gesloten

Buiten bovenstaande openingstijden kunt u bellen naar 088 - 22 62 630.

Ja, dat kan. Om te betalen met Google Pay heeft u uw plastic betaalpas niet nodig.

U kunt Google Pay activeren en gebruiken als u een Google-account heeft. ABN AMRO deelt een aantal persoonsgegevens met Google LLC. In het eerste activatiescherm in de ABN AMRO app ziet u uw persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om Google Pay te kunnen activeren. Deze persoonsgegevens zijn uw naam, woonadres (straat en huisnummer, postcode, woonplaats en land) en telefoonnummer. Dit zijn de contactgegevens die u eerder aan de bank heeft verstrekt in het kader van de overeenkomst die wij met u hebben. Google vergelijkt deze persoonsgegevens met de contactgegevens die u gebruikt voor uw Google-account om zo eventuele fraude te voorkomen. Deze persoonsgegevens worden gedeeld met Google nadat u de voorwaarden van Google Pay heeft geaccepteerd.

Voor verder gebruik van persoonsgegevens na activatie van Google Pay is Google zelf verantwoordelijk en geldt de privacyverklaring van Google . U kunt uw privacyvoorkeuren voor Google Pay altijd wijzigen.

Google heeft toegang tot de betaaltransacties die u uitvoert met Google Pay en hierop is de privacyverklaring van Google van toepassing. U kunt uw privacyvoorkeuren voor Google Pay altijd wijzigen. Al uw Google Pay transacties zullen daarnaast op de gebruikelijke manier op uw rekeningoverzicht verschijnen. Wilt u weten hoe Google Pay omgaat met uw transactiedata? Lees meer op de website van Google .

Google bewaart verder geen gegevens van de betaalpassen die u toevoegt aan Google Pay en heeft er ook geen toegang toe.

ABN AMRO heeft geen toegang tot uw Google-account. ABN AMRO maakt het alleen mogelijk dat u Google Pay kunt gebruiken.