Bewijs van verblijf
Wanneer je een rekening opent

Als je een rekening opent met een niet-Nederlands paspoort of identiteitsbewijs, moeten we controleren of je in Nederland woont. Daarvoor hebben we een bewijs van verblijf in Nederland nodig. Hoe kom je hieraan en hoe je lever je het aan?
Waarom hebben we een bewijs van verblijf nodig?
Om klant te worden bij ABN AMRO moet je minimaal 4 maanden in Nederland wonen, of van plan zijn om minimaal 4 maanden in Nederland te gaan wonen. Ook moet je bij een gemeente zijn ingeschreven. Om dit te controleren, hebben we je bewijs van verblijf nodig. We zijn wettelijk verplicht om dit bij je op te vragen, en om ervoor te zorgen dat we al je juiste persoonlijke gegevens hebben. Deze regels helpen ons om financiële criminaliteit te voorkomen.
Je hebt 120 dagen om je bewijs van verblijf aan te leveren vanaf het moment dat je klant bij ons bent geworden. Zodra je bewijs van verblijf is goedgekeurd, kun je jouw rekening gebruiken. Je kunt dan ook nieuwe producten afsluiten. Lever je jouw bewijs van verblijf niet op tijd aan? Dan kan je helaas geen klant meer van ons blijven.
Bewijs van verblijf aanvragen en aanleveren
Vraag je bewijs van verblijf aan
We accepteren verschillende documenten als bewijs van verblijf:- Een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister (BRP)
Als je langer dan 4 maanden in Nederland gaat wonen, moet je je inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit kan bij de gemeente of een expat center en het is gratis. Na je inschrijving ontvang je hiervan een bewijs. Dit bewijs lever je bij ons aan (zie stap 2).
Let op: het bewijs van inschrijving mag maximaal 6 maanden oud zijn.
Een Registratie Niet Ingezetenen (RNI) mogen wij helaas niet als bewijs van inschrijving accepteren. Meer informatie over inschrijven in de BRP vind je op de website van de Rijksoverheid. - Het Relocator / HR verklaringsformulier
Kom je als expat naar Nederland met hulp van een relocator of de HR-afdeling van je werkgever? Dan kunnen zij je een speciaal, door ABN AMRO opgesteld, verklaringsformulier geven. Upload dit formulier binnen het kwartaal dat het geldig is. Heeft je relocator of HR-afdeling dit formulier niet? Verwijs ze dan door naar deze pagina.
De volgende bewijsstukken zijn ook toegestaan. Maar deze duren wel langer om te verwerken:- Een toelatingsbrief van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
Deze brief krijg je van de IND als je aanvraag voor een verblijfsvergunning is goedgekeurd. - Een bewijs van inschrijving van een Nederlandse school of universiteit
Ben je toegelaten tot een studie in Nederland en heb je hier een bewijs van? Dit kan je ook als bewijs van verblijf aanleveren. Op het bewijs van inschrijving moet een stempel en handtekening staan.
Let op: bovenstaande bewijsstukken duren langer om te verwerken. Wil je jouw rekening snel kunnen gebruiken? Lever dan een bewijs van inschrijving in de BRP of het Relocator / HR verklaringsformulier aan.
- Een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister (BRP)
Lever je bewijs van verblijf aan
Lever je bewijs van verblijf aan binnen 120 dagen vanaf het moment dat je klant bij ons bent geworden. Dit kan in de ABN AMRO app of via Internet Bankieren.
via de ABN AMRO app
1. Ga in de app naar je berichten. Deze vind je boven in het scherm achter het belletje.
2. Daar zie je een bericht met het verzoek om je bewijs van verblijf aan te leveren. Volg de stappen in dit bericht om je bewijs van verblijf aan te leveren.
3. Klik op Dossier verzenden. Je bent nu klaar.
via Internet Bankieren1. Klik op de knop hieronder om in te loggen en naar je dossier te gaan.
2. Open je dossier en upload je bewijs van verblijf.
3. Klik op Dossier verzenden. Je bent nu klaar.Wij verwerken je bewijs van verblijf
Nadat we je bewijs van verblijf hebben ontvangen, controleren we het document. Na goedkeuring kun je jouw rekening gebruiken. Dit kan tot 48 uur duren.
Veelgestelde vragen
Hoe lever ik mijn bewijs van verblijf aan?
Lever je bewijs van verblijf aan binnen 120 dagen vanaf het moment dat je klant bij ons bent geworden. Dit kan in de ABN AMRO app of via Internet Bankieren.
via de ABN AMRO app
1. Ga in de app naar je berichten. Deze vind je links boven in het scherm achter het belletje.
2. Daar zie je een bericht met het verzoek om je bewijs van verblijf aan te leveren. Klik op de link en upload je bewijs van verblijf.
3. Klik op Dossier verzenden.
via Internet Bankieren
1. Klik op de knop hieronder om in te loggen en naar je dossier te gaan.
2. Open je dossier en upload je bewijs van verblijf.
3. Klik op Dossier verzenden.
Wat gebeurt er als ik mijn bewijs van verblijf niet aanlever?
Je hebt 120 dagen om je bewijs van verblijf aan te leveren vanaf het moment dat je klant bij ons bent geworden. Zodra je bewijs van verblijf is goedgekeurd, kun je jouw rekening gebruiken. Je kunt dan ook nieuwe producten afsluiten. Lever je jouw bewijs van verblijf niet op tijd aan? Dan kan je helaas geen klant meer van ons blijven.
Slaan jullie automatisch mijn burgerservicenummer (BSN) op wanneer ik mijn bewijs van verblijf upload?
Nee. Het is voor ons helaas niet mogelijk om jouw BSN op te halen wanneer je jouw bewijs van verblijf uploadt. We vragen je daarom om jouw BSN apart aan te leveren. Lees meer over het aanleveren van je BSN.
Mag ik ook een oud bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister (BRP) aanleveren?
Een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister (BRP) mag maximaal 6 maanden oud zijn als je het bij ons aanlevert. Is je bewijs van inschrijving ouder dan 6 maanden? Vraag dan een nieuw uittreksel uit het bevolkingsregister (uittreksel BRP) aan. Dit doe je in de gemeente waar je woont.