Vraag over het Spaargeldslot?
Vind hier je antwoord
Vragen over aan- en uitzetten Spaargeldslot
Hoe zet ik het Spaargeldslot aan en uit in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren
Bekijk op de pagina Spaargeldslot hoe je Spaargeldslot aan- en uitzet in de ABN AMRO app en in Internet Bankieren.
Voor welke spaarrekeningen kan ik het Spaargeldslot aanzetten
Voor deze spaarrekeningen zet je het Spaargeldslot aan via de ABN AMRO app en Internet Bankieren:
- Bestuur Spaarrekening
- Charitas Spaarrekening
- Direct Sparen
- KinderBonus Sparen
- KinderToekomst Spaarrekening
- Private Banking Spaarrekening
- Private Banking Zakelijk Sparen
- Royaal Rekening
- Schenken met Beheer Spaarrekening
- Vermogens Spaarrekening
- Wealth Management Spaarrekening
- Zakelijk Flexibel Sparen
Waarom kan ik geen Spaargeldslot aanzetten op een Beleggers Spaarrekening?
De Beleggers Spaarrekening is gekoppeld aan een effectendepot. Als de Beleggers Spaarrekening geblokkeerd is door een Spaargeldslot kunnen er geen orders ten laste van deze rekening worden uitgevoerd. En daar is deze spaarrekening wel voor bedoeld.
Wie kan het Spaargeldslot op mijn spaarrekening(en aan- en uitzetten?
Je kunt alleen zélf via de ABN AMRO app en Internet Bankieren het Spaargeldslot aan- en uitzetten.
- Heb je een gezamenlijke spaarrekening? Dan kunnen beide rekeninghouders het Spaargeldslot op deze rekening aan- en uitzetten.
- Minderjarige kinderen die toegang hebben tot een spaarrekening die op hun naam staat én waar vanaf zij overboekingen kunnen doen, kunnen het Spaargeldslot zelf aan- en uitzetten.
- Een gemachtigde kan het Spaargeldslot aan- en uitzetten wanneer hij overboekingen vanaf de spaarrekening kan doen.
Ontvang ik een bevestiging als ik het Spaargeldslot aan- of uitzet?
Ja, je ontvangt een bankmailbericht waarin we bevestigen dat het Spaargeldslot op je spaarrekening is aan- of uitgezet.
Tip! Via de ABN AMRO app kun je pushberichten aanzetten. Je ontvangt dan een melding wanneer het Spaargeldslot is aan- of uitgezet. Ook ontvang je een melding wanneer de wachttijd van 24 uur voorbij is. Zo zet je pushberichten aan via de app.
Ontvang je een bericht dat het Spaargeldslot is aan- of uitgezet? En heb je, de mederekeninghouder of de gemachtigde dit niet zelf gedaan? Neem dan direct contact met ons op.
Kan een medewerker van ABN AMRO voor mij het Spaargeldslot op mijn spaarrekening aanzetten?
Nee, onze medewerkers kunnen het Spaargeldslot niet voor je aanzetten.
Wat kan ik doen als ik het Spaargeldslot op de verkeerde spaarrekening heb aangezet?
Heb je - per ongeluk - het Spaargeldslot aangezet op de verkeerde spaarrekening? Dan kun je het Spaargeldslot op deze rekening weer uitzetten via de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Na 24 uur kun je weer geld overboeken vanaf deze spaarrekening.
Zo zet je het Spaargeldslot uit via de ABN AMRO app:
- Open de ABN AMRO app en log in
- Klik op de spaarrekening waarvan je het Spaargeldslot wilt uitzetten
- Klik op ‘Zelf regelen’ (rechtsboven in je scherm)
- Klik op ‘Zet Spaargeldslot aan of uit’
- Er opent een scherm binnen Internet Bankieren
- Heb je meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in je scherm opnieuw op de spaarrekening om het Spaargeldslot uit te zetten.
- Zet het schuifje op ‘uit’
- Bevestig het uitzetten van het spaargeldslot via de knop Spaargeldslot uitzetten.
Zo zet je het Spaargeldslot uit via Internet Bankieren:
- Ga naar Internet Bankieren en log in
- Klik in het rekeningoverzicht op je spaarrekening
- Klik vervolgens op 'Meer opties' rechtsboven in het scherm en kies 'Spaargeldslot'
- Klik boven in je scherm opnieuw op de spaarrekening waarop je het Spaargeldslot wilt uitzetten
- Zet het schuifje op ‘uit’ en klik vervolgens op ‘Spaargeldslot uitzetten’
Vind je het fijn om naar de uitleg te kijken? Bekijk de video op deze pagina We leggen stap voor stap uit hoe je het Spaargeldslot aan- of uitzet.
Ik heb meerdere spaarrekeningen. Kan ik het Spaargeldslot aanzetten op meerdere spaarrekeningen?
Ja, dat kan. Als je meerdere spaarrekeningen hebt, kun je op de volgende spaarrekeningen het Spaargeldslot aan- en uitzetten:
- Bestuur Spaarrekening
- Charitas Spaarrekening
- Direct Sparen
- KinderBonus Sparen
- KinderToekomst Spaarrekening
- Private Banking Spaarrekening
- Private Banking Zakelijk Sparen
- Royaal Rekening
- Schenken met Beheer Spaarrekening
- Vermogens Spaarrekening
- Wealth Management Spaarrekening
- Zakelijk Flexibel Sparen
Hoe weet ik wanneer ik weer geld kan overboeken vanaf mijn spaarrekening, nadat ik het Spaargeldslot heb uitgezet?
In de ABN AMRO app en Internet Bankieren kun je zien op welke datum en tijdstip je weer geld kunt overboeken vanaf je spaarrekening.
In de ABN AMRO app:
- Open de ABN AMRO app en log in
- Klik op de spaarrekening waarvan je het Spaargeldslot wilt aanzetten
- Klik op ‘Zelf regelen’ (rechtsboven in je scherm)
- Klik op ‘Zet Spaargeldslot aan of uit’
- Er opent een scherm binnen Internet Bankieren
- Heb je meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in je scherm opnieuw op de spaarrekening waarop je het Spaargeldslot wilt aanzetten.
- Je ziet hier de datum en tijdstip waarop je weer geld vanaf deze spaarrekening kunt overboeken.
Ook ontvang je een bankmailbericht wanneer je weer geld kunt overboeken vanaf de spaarrekening waarvan je het Spaargeldslot hebt uitgezet.
In Internet Bankieren:
- Ga naar Internet Bankieren en log in
- Klik in het rekeningoverzicht op je spaarrekening
- Klik vervolgens op 'Meer opties' rechtsboven in het scherm en kies 'Spaargeldslot'
- Heb je meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in je scherm opnieuw op de spaarrekening waarop je het Spaargeldslot hebt uitgezet
- Je ziet hier de datum en het tijdstip waarop je weer geld vanaf deze spaarrekening kunt overboeken
Ook ontvang je een bankmailbericht wanneer je weer geld kunt overboeken vanaf de spaarrekening waarvan je het Spaargeldslot hebt uitgezet.
Ik heb geld overgeboekt vanaf mijn spaarrekening waarop het Spaargeldslot aanstaat. Het geld is niet bijgeboekt op mijn andere rekening. Hoe kan dat?
Als het Spaargeldslot aan staat, kun je niet bij je spaargeld. Dit betekent dat je dus geen geld kunt overboeken vanaf deze spaarrekening. Voer je toch een overboeking in? Dan wordt de overboeking afgekeurd. In de ABN AMRO app en Internet Bankieren kun je zien of je overboeking nog wordt verwerkt of is afgewezen. Zo check je de status van je overboeking.
Vragen over wachttijd na aan- en uitzetten Spaargeldslot
Ik heb direct geld nodig van de spaarrekening waarop het Spaargeldslot aanstaat. Kan ik de wachttijd van 24 uur verkorten?
Nee, je kunt de wachttijd niet verkorten. Ook wij kunnen de wachttijd niet veranderen voor je. De wachttijd van 24 uur maakt het oplichters extra moeilijk. Zij willen vaak dat je snel geld overboekt naar zogenaamde ‘veilige rekeningen’. Met een wachttijd van 24 uur voorkom je dat je in deze slimme trucs van oplichters trapt. Ook geeft het je de tijd om contact met ons op te nemen als je twijfelt over een overboeking.
24 uur nadat ik het Spaargeldslot heb uitgezet, kan ik weer bij mijn spaargeld. Kan ik deze wachttijd zelf instellen?
Nee, je kunt de wachttijd niet zelf instellen. Ook wij kunnen dat niet voor je doen. Wil je toch altijd direct een gedeelte van je spaargeld kunnen opnemen? Open dan gratis een extra Direct Sparen. Het bedrag dat je altijd wilt kunnen opnemen, boek je over naar deze spaarrekening. Je zet daarna het Spaargeldslot aan op de spaarrekening waar het grootste gedeelte van je spaargeld op staat.
Kan ik het Spaargeldslot weer aanzetten wanneer de wachttijd van 24 uur loopt?
Ja, je kunt het Spaargeldslot altijd weer aanzetten. Ook binnen 24 uur nadat je het Spaargeldslot hebt uitgezet en de wachttijd dus nog loopt. Het Spaargeldslot is dan direct weer actief.
Wat zijn de mogelijkheden als het Spaargeldslot aan staat?
Ik wil een Spaar Deposito openen. De eerste inleg wil ik van mijn spaarrekening afboeken. Kan dat als het Spaargeldslot aan staat?
Nee, op het moment dat het Spaargeldslot aan staat, kun je niet meer bij je spaargeld. Dit betekent dat je dus geen geld kunt overboeken vanaf deze spaarrekening.
Kan ik nog beleggingen aankopen vanaf een spaarrekening waarop het Spaargeldslot aan staat?
Nee, je kunt niet meer bij je spaargeld als het Spaargeldslot aan staat. Dit betekent dat je dus ook geen beleggingen meer kunt aankopen vanaf deze spaarrekening.
Kan ik geld overboeken naar mijn spaarrekening, als het Spaargeldslot aanstaat?
Ja, dat kan. Als het Spaargeldslot aanstaat, kun je gewoon geld overboeken náár je spaarrekening. Je kunt dan alleen geen geld overboeken vanáf je spaarrekening.
Wat gebeurt er met periodieke overboekingen als het Spaargeldslot aanstaat?
Zodra je het Spaargeldslot hebt aangezet, kunnen wij geen overboekingen meer uitvoeren vanáf deze spaarrekening. Dit betekent dat ingestelde periodieke overboekingen vanaf je spaarrekening niet meer worden uitgevoerd.
Wat moet ik doen als ik mijn spaarrekening wil opzeggen, terwijl het Spaargeldslot aanstaat?
Je kunt je spaarrekening alleen opzeggen als het spaarbedrag € 0 is. Zet het Spaargeldslot daarom op tijd uit. Het duurt daarna 24 uur voordat je weer geld kunt overboeken van je spaarrekening naar je betaalrekening. Hierna kun je je spaarrekening eenvoudig online opzeggen.
Overige vragen
Ik heb het Spaargeldslot aan gezet en kan nu niet meer inloggen in Internet Bankieren. Wat kan ik doen?
Een gedeelte van mijn spaargeld wil ik altijd direct kunnen opnemen. Hoe kan ik dit makkelijk regelen?
We kunnen ons voorstellen dat het handig is om altijd wat geld achter de hand te hebben. Open gratis een extra Direct Sparen rekening. Je zet het Spaargeldslot aan op de spaarrekening met het saldo dat je niet direct nodig hebt.
Stel, je hebt een spaarrekening met een spaarbedrag van € 8.000. Een bedrag van € 1.000 wil je altijd direct kunnen opnemen. In dit geval open je een extra Direct Sparen en stort hierop een bedrag van € 1.000. De overige € 7.000 laat je op je bestaande spaarrekening staan. Op deze spaarrekening zet je het Spaargeldslot aan. Zo bescherm je het grootste gedeelte van je spaargeld extra.