'Je moet het een keer gezien hebben'

Wat leert u tijdens een cursus over online bankieren?

ABN AMRO organiseert regelmatig lokale cursussen over online bankieren. Deze worden in heel Nederland gegeven. Bent u benieuwd wat er tijdens zo’n cursus wordt besproken? Lees dan het verhaal van een van onze adviseurs. In oktober 2019 organiseerde zij samen met haar collega’s een cursus ‘Digitale wereld’ in ons kantoor. 

 

Aanmelden via de website

‘We hebben de cursus “Digitale wereld” voor het eerst georganiseerd in 2019. Omdat de meeste klanten niet weten dat ABN AMRO deze cursussen organiseert, hebben we dit zelf verteld aan een aantal klanten. Zij konden zich daarna zelf eenvoudig aanmelden op onze website. Uiteindelijk hebben ongeveer 10 klanten zich voor een cursus aangemeld. We wilden de groep klein houden zodat we iedereen zo goed mogelijk een-op-een konden helpen.‘

‘De meeste deelnemers waren 65 jaar of ouder. Een deelnemer vertelde mij dat haar echtgenoot altijd de financiële zaken regelde en dat ze nu zelf wilde meedoen in de digitale wereld. Ook een echtpaar kwam naar de cursus om te zien hoe Beeldbankieren werkt. De meeste deelnemers waren min of meer bekend met Internet Bankieren of bankieren met de ABN AMRO app, maar hadden wat last van “drempelvrees”. We probeerden ze daar natuurlijk overheen te helpen!’ 

Digitale wereld

Na een korte kennismaking en een kopje koffie, kregen de deelnemers een korte presentatie over "de Digitale Wereld”. Hierin vertelden we meer over Internet Bankieren en bankieren met de ABN AMRO app. Bijvoorbeeld dat het nu mogelijk is om met een QR-code in te loggen in plaats van met een e.dentifier. Het was fijn dat de meesten een eigen mobiel, laptop of tablet hadden meegenomen. Ze konden dus zelf direct aan de slag en laten zien wat ze lastig vonden.

De vragen die ze stelden waren concreet en praktisch van aard. Een deelnemer wilde bijvoorbeeld het bedrag van een periodieke overboeking verlagen. Ik heb toen laten zien je dat je dat zelf makkelijk kunt wijzigen. Ook heb ik laten zien hoe je een rekening tijdelijk (on)zichtbaar kunt maken in je rekeningoverzicht, bijvoorbeeld een beleggingsrekening of hypotheek. Veel klanten wisten niet dat ze zelf online allerlei producten kunnen aanvragen en wijzigen en dat ze daarvoor dus niet naar een kantoor hoeven te komen. Wie een verzekering wil aanvragen of wijzigen kan dat dus gewoon zelf doen. De toegevoegde waarde van de cursus zat ‘m echt in “het laten zien van de online omgeving” en “het meenemen van de klant in de digitale reis.”

Mobiel bankieren en Beeldbankieren

‘Het was erg leuk dat we Beeldbankieren met elkaar konden oefenen in ons kantoor. En hoewel de meeste deelnemers vooral vragen hadden over Internet Bankieren, gaven ze ook aan te willen starten met de ABN AMRO app. Ze wisten alleen niet hoe ze dat moesten aanpakken. Daarom hebben we laten zien hoe het downloaden van de app in zijn werk gaat. Iedereen vond het makkelijker dan ze van tevoren hadden gedacht. “Je moet het een keer gezien hebben”.’

Zorgen om veiligheid

‘De deelnemers gaven ook aan zich zorgen te maken over de veiligheid. Ze vroegen zich bijvoorbeeld af of de site die ze gebruikten wel veilig was en hoe ze dat konden zien. Ook wilden ze weten hoe ze phishing konden herkennen. Er wordt zo vaak gezegd “Je moet niet op linkjes klikken”, maar wat moet je dan wel doen? Om de zorgen zoveel mogelijk weg te nemen, hebben we extra aandacht besteed aan deze onderwerpen. We hebben verteld hoe je een veilige website kunt herkennen en wat phishing precies betekent.’

Leerzame cursus

‘Tot slot hebben we laten zien waar alle instructies over online bankieren te vinden zijn op de website van ABN AMRO. Daarna kregen de deelnemers een papieren handleiding met praktische tips mee naar huis, zodat ze thuis alles rustig konden nalezen. We vonden het fijn om te horen dat klanten de cursus als zeer leerzaam hebben ervaren. Ze gingen opgelucht en enthousiast de deur uit. ‘