Oud-klanten kunnen zich nu inschrijven voor compensatieregeling

Oud-klant?

Meld u aan voor de compensatieregeling

Had u vanaf 1 januari 2001 een doorlopend consumptief krediet met variabele rente bij ABN AMRO, ICS en/of ALFAM (waaronder DEFAM, Credivance en Alpha Credit Nederland)? En bent u daar nu geen klant meer? Vul dan het formulier hieronder in en meld u aan voor de compensatieregeling. 

Let op! Bent u oud-klant van ICS? Dan kunt u zich hier aanmelden.

Voor wie?

U kunt zich aanmelden als u vanaf 1 januari 2001 een doorlopend consumptief krediet heeft gehad bij ABN AMRO, ICS en ALFAM (waaronder DEFAM, Credivance en Alpha Credit Nederland) en daar nu geen klant meer bent. Voor ABN AMRO gaat het bijvoorbeeld om de producten Flexibel (Hypotheek) Krediet, Privélimiet Plus en Studentenlimiet. Voor ALFAM en ICS gaat het om de doorlopende consumptieve kredieten. Als u nog klant bent (ook al is uw doorlopend consumptief krediet beëindigd) en in aanmerking komt voor compensatie, krijgt u automatisch bericht van ons. 

Waarom deze regeling?

Volgens het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) heeft de variabele rente op doorlopende consumptieve kredieten niet altijd bij alle klanten de marktrente steeds voldoende gevolgd. Hierdoor kan het zijn dat u in het verleden te veel rente heeft betaald. In overleg met de Consumentenbond hebben ABN AMRO, ICS en ALFAM daarom een regeling opgesteld om (oud-)klanten te compenseren. 

Hoe verloopt uw aanvraag?

Nadat u uw gegevens heeft ingevuld, ontvangt u een bevestiging van uw aanmelding. Vervolgens onderzoeken we of we uw gegevens in onze administratie kunnen vinden. In 2023 informeren we u over hoe de verdere afhandeling eruitziet. Het kan zijn dat we nog extra informatie van u nodig hebben. Hierover ontvangt u dan bericht. 
icoon

Aanmelding compensatieregeling oud-klanten

Vul hieronder uw gegevens in. 

Veelgestelde vragen compensatieregeling oud-klanten

Volgens het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) heeft de variabele rente op doorlopende consumptieve kredieten niet altijd bij alle klanten de marktrente steeds voldoende gevolgd. In overleg met de Consumentenbond is er daarom een regeling opgesteld om klanten te compenseren. 
 

U kunt zich aanmelden als u: 

  • vanaf januari 2001 een doorlopend consumptief krediet met variabele rente had 
  • oud-klant bent bij ABN AMRO, ICS, DEFAM, Credivance en/of Alpha Credit Nederland

Let op! Bent u oud-klant van ICS? Dan kunt u zich hier aanmelden

De volgende doorlopende kredieten vallen onder de compensatieregeling:

ABN AMRO ALFAM International Card Services (ICS)
Flexibel Krediet DEFAM: doorlopende kredieten Doorlopende kredieten
PrivéLimiet Plus Credivance: doorlopende kredieten Gespreid Betalen Faciliteit (vanaf maart 2011)
Studentenlimiet Alpha Credit Nederland: doorlopende kredieten
Flexibel Hypotheek Krediet
Woningverbetering (Krediet)
Internet Voordeel Krediet
Vrije Leven Krediet
Masterlening
Spaarwinst Krediet
Betalingsregeling
Ledenbewijzen Krediet
Spaarwinst Krediet
Servicelening die volgt uit Flexibel Krediet of Flexibel Hypotheek Krediet
Studentenrekening (met limiet)
Studenten Krediet
Studenten Limiet Betalingsregeling
Studenten Krediet Betalingsregeling
Medisch Anticipatie Krediet
PrivéLimiet Plus Private Banking
PrivéLimiet Plus Young Professional
PrivéLimiet Plus Young Professional Betalingsregeling

Producten van ABN AMRO waarvoor de compensatieregeling niet geldt, zijn alle zakelijke producten en overige particuliere producten zoals onder andere Rood Staan, een Persoonlijke Lening, alle hypotheken en producten (bijvoorbeeld Rekening Courant Krediet) die zijn gekoppeld aan een referentierente (zoals Euribor, Libor, AAEBR).

  • Had u een doorlopend consumptief krediet bij ABN AMRO? En heeft u daar geen ander product? Dan bent u oud-klant bij ABN AMRO. Dat betekent dat u zich als oud-klant moet aanmelden via het formulier.  
  • Had u een doorlopend consumptief krediet bij ICS? En heeft u daar geen ander product? Dan bent u oud-klant bij ICS. Dat betekent dat u zich als oud-klant moet aanmelden via het formulier van ICS.
  • DEFAM, Credivance en Alpha Credits Nederland vallen onder ALFAM. Had u bij één van deze labels een doorlopend krediet? En heeft u bij geen van deze labels een ander product? Dan bent u oud-klant bij ALFAM. Dat betekent dat u zich als oud-klant moet aanmelden via het formulier. 
Voorbeeld: 
U heeft een doorlopend consumptief krediet gehad bij DEFAM. U heeft dit product opgezegd en u heeft ook geen ander product meer bij DEFAM. U bent nog wel klant bij ABN AMRO. Bijvoorbeeld omdat u daar een bankrekening heeft. In dit voorbeeld bent u oud-klant van DEFAM, maar actieve klant bij ABN AMRO. Dat betekent dus dat u zich als oud-klant van DEFAM moet aanmelden via het formulier. Voor ABN AMRO hoeft u zich niet aan te melden. 
 
Waarom werkt dit zo? 
ABN AMRO, ICS en ALFAM (waaronder DEFAM, Credivance en Alpha Credit Nederland) hebben een gescheiden administratie. Dat heeft te maken met de privacywetgeving over het verwerken van persoonsgegevens. We mogen niet zomaar gegevens uitwisselen tussen de verschillende labels. 
We werken op dit moment hard aan een oplossing om alle oud-klanten die in aanmerking komen een compensatieaanbod te kunnen doen. We verwachten u in 2023 hierover een bericht te kunnen sturen. 
 
Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rond de compensatieregeling? Schrijf u in voor onze e-mail updates. 

U vindt uw contractnummer op:  

  • uw contract  
  • een afschrift 
  • uw Financieel Jaaroverzicht (FINO) 
  • uw belastingaangifte  
  • een bankafschrift van een andere bank (als u geen ABN AMRO tegenrekening had voor uw lening)
  • Is uw doorlopend krediet korter dan 5 jaar geleden beëindigd? Dan kunt u het contractnummer ook opvragen bij BKR .
Komt u er niet uit? Bel 088-226 26 09 (gebruikelijke belkosten). U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 17.30 uur.
ICS, DEFAM, Credivance en Alpha Credit Nederland zijn dochterondernemingen van ABN AMRO. Deze partijen werken nu samen om zo zorgvuldig mogelijk een oplossing te bieden aan klanten waarvan de rente op hun doorlopend krediet de marktrente niet altijd voldoende heeft gevolgd. 

Staat uw vraag hier niet tussen?

Kijk op onze pagina over de compensatieregeling voor meer informatie. Of bel ons op 088-226 26 09 (gebruikelijke belkosten). U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 17.30 uur.