Naar de navigatie Naar de inhoud

Bureau Krediet Registratie (BKR)

AFM RARA NIEUWE SITE - dit is de laatste versie

 

Wat doet het BKR?

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt gegevens bij van mensen die een lening hebben of hebben gehad in de afgelopen 5 jaar. Het BKR doet dit om te voorkomen dat u meer leent dan u kunt terugbetalen. En om krediet- en betaalrisico's voor andere bedrijven te beperken. Bedrijven die bij het BKR zijn aangesloten gebruiken deze gegevens om te beoordelen of u een lening kunt krijgen. Als u uw leningen in het verleden volgens afspraak heeft terugbetaald, is dat meestal gunstig als u een nieuwe lening aanvraagt. U heeft dan een 'positief leenverleden'.

 

Deze gegevens heeft het BKR van u:

  • Uw persoonsgegevens.

  • Het soort lening dat u heeft afgesloten (ook creditcards en klantenkaarten).

  • Het bedrag dat u leent.

  • De maand waarop de lening ingaat.

  • De maand waarop u de lening moet hebben terugbetaald.

  • Eventuele betalingsachterstanden die u heeft, langer dan 3 maanden.

Veelgestelde vragen over Bureau Krediet Registratie

  • Hoe kan ik mijn gegevens bij het BKR opvragen?

    Bent u klant bij ABN AMRO? Dan kunt u alle gegevens die het BKR over u heeft geregistreerd opvragen bij een van onze bankkantoren. Dit kost € 4,95. Vergeet niet uw identiteitsbewijs mee te nemen.

  • Is ABN AMRO verplicht gegevens op te vragen bij het BKR?

    Ja, wij zijn wettelijk verplicht om in het systeem van het BKR te kijken als u een lening wilt afsluiten.

  • Beslist het BKR of ik een lening krijg?

    Nee, het BKR beslist niet of u een lening krijgt. Dit beslist ABN AMRO.

  • Hoe lang blijf ik geregistreerd bij het BKR ?

    Nadat u de lening heeft beëindigd, blijven uw gegevens 5 jaar bewaard.

  • Ik heb mijn lening niet op tijd terugbetaald. Meldt ABN AMRO dit bij het BKR?

    Als u te laat bent met het terugbetalen van (een deel van) uw lening, melden wij dit als de achterstand is opgelopen tot 60 of 90 dagen. Dit is afhankelijk van de soort lening.

  • Waar vind ik meer informatie over het BKR?

    Op de site van het Bureau Krediet Registratie vindt u meer informatie.

  • Wat betekenen de coderingen?

    De uitleg van de coderingen vindt u op de website van het BKR.

  • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met een BKR registratie?

    Bij het plaatsen van een BKR registratie houden wij ons aan de regels van het BKR. Bij het verwerken van gegevens kan er helaas wel eens iets mis gaan. Als u het niet eens bent met een BKR registratie op uw naam dan onderzoeken wij of wij ons aan het reglement van het BKR hebben gehouden. Wij behandelen iedere navraag over een BKR registratie hetzelfde. U hoeft hiervoor geen dure jurist of advocaat in de arm te nemen.

    Dien hier kosteloos uw navraag in.

    Bent u het niet eens met de uitkomst van uw navraag dan kunt u kosteloos tegen de uitkomst in beroep gaan bij klachtenmanagement. De afdeling klachtenmanagement bekijkt uw navraag nogmaals en gaat na of uw navraag volledig en juist is afgehandeld.

    Bent u het niet eens met het antwoord van klachtenmanagement? Dan kunt u naar de geschillencommissie van het BKR. De kosten hiervan zijn €50. Deze kosten krijgt u terug, als u in het gelijk wordt gesteld.

    Wij vergoeden geen kosten voor een jurist of advocaat die u inschakelt om een klacht in te dienen.

Vragen over Lenen? Bel op werkdagen van 8 tot 21 uur, zaterdag en zondag van 9  tot 17.30 uur.

0800 - 024 07 19 (gratis)

Uw bestaande lening wijzigen?

U regelt het zelf via Internet Bankieren

lening aanpassen kan eenvoudig online

Wilt u wat meer kunnen lenen? Bijvoorbeeld omdat uw verbouwing duurder uitvalt? Of wilt u uw lening juist verlagen, beëindigen of op een andere manier wijzigen? U regelt het eenvoudig zelf via Internet Bankieren.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief