Javascript is required

Het bankafschrift bij de aanvraag van je lening

Als je een lening aanvraagt, vragen we je documenten aan te leveren. Eén van die documenten is het bankafschrift of rekeningoverzicht. Hier krijg ik vaak vragen over. Waarom vraagt ABN AMRO om bankafschriften? En waar moeten ze aan voldoen? In dit artikel leg ik het je graag uit.

Een bankafschrift geeft inzicht

Een lening moet verantwoord zijn. Als je een lening aanvraagt, willen we graag weten of je deze ook echt kunt betalen. Daarom kijken we altijd goed naar je inkomsten en uitgaven. Een bankafschrift kan ons dat inzicht geven. Het laat zien dat het salaris dat je hebt opgegeven tijdens je aanvraag ook echt wordt gestort. Ook kunnen we zien wat je elke maand kwijt bent aan huur of hypotheek en of je bijvoorbeeld alimentatie betaalt.

Downloaden uit Internet Bankieren

Voor je privacy mogen we de informatie die we nodig hebben niet zelf opzoeken op je bankrekening. Daarom vragen we je dit zelf aan te leveren. Als je een rekening hebt bij ABN AMRO kun je het bankafschrift eenvoudig downloaden vanuit Internet Bankieren. Hoe dat bij andere banken gaat, lees je op onze pagina over het aanleveren van documenten.

Wat moet er op het bankafschrift te zien zijn?

Tijdens het aanleveren van documenten komen we nog wel eens creatieve kunstwerkjes tegen. Mensen die in Photoshop of Paint aan het knippen en plakken zijn geslagen. Of informatie die is doorgehaald. Het is goed om te weten dat er voor het aanleveren van documenten bepaalde eisen gelden. Zo geldt het volgende:     

We accepteren alleen een bankafschrift in pdf-formaat. Een foto is niet geldig. We vragen je om een download van minimaal 1 maand aaneengesloten dagen. Ook mag het overzicht niet ouder zijn dan 2 maanden. Op het overzicht moet dit te zien zijn: 

  • Je IBAN-rekeningnummer  
  • Je naam, adres en woonplaats 
  • De bijschrijving van je inkomen  
  • De afschrijving van je woonlasten. Bijvoorbeeld je huur of hypotheek.  
  • De afschrijving van je levensverzekering en eventueel van DUO en alimentatie. 

Soms meerdere afschriften nodig

Het kan natuurlijk voorkomen dat ABN AMRO niet je enige bank is en dat je de kosten van verschillende rekeningen betaalt. Als dat zo is, vragen we je van elk van de rekeningen een overzicht mee te sturen. En vraag je de lening samen met je partner aan? Dan ontvangen we ook graag de afschriften van jullie gezamenlijke rekening.  

Vraag je in februari aan?

Vraag je in februari een lening aan? Lever dan ook een rekeningafschrift van december aan. Het kan namelijk zijn dat je rekeningafschrift van januari niet de woonlasten van je hypotheek laat zien. Vanwege belastingregels schrijven banken die namelijk vaak al af op 31 december van het vorige jaar. Klein detail, maar het kan een groot verschil maken bij je aanvraag. 

 
Tot slot is het belangrijk voor ons dat alle gegevens goed leesbaar zijn. Je mag dus geen gegevens doorhalen op het bankafschrift. En zoals altijd geldt: neem gerust contact met ons op als je er niet uitkomt. We helpen je graag. 

Tags

Lenen

Lees ook