
Open een gezamenlijke bankrekening
Makkelijk online
- Binnen 10 minuten aangevraagd
- Betalen via Google Pay of Apple Pay
- 1 rekening voor al jullie uitgaven

1. Start de aanvraag in de ABN AMRO app
Om de gezamenlijke rekening aan te vragen, hebben jullie allebei de ABN AMRO app nodig. Hiermee identificeren en ondertekenen jullie allebei de aanvraag. Open de app, tik op 'Nieuwe betaalrekening openen' en kies 'Gezamenlijke rekening'.
Jullie kunnen een gezamenlijke bankrekening aanvragen via de app als jullie beiden:
- Minimaal 18 jaar oud zijn
- Een officieel Nederlands woonadres hebben
- In Nederland belastingplichtig zijn
Let op: Degene die als eerste met het aanvraagproces start, wordt de naamgever van jullie gezamenlijke rekening.

2. Identificeer jezelf en maak een foto
Ben je als hoofdaanvrager nog geen klant bij ons? Dan moet je je identificeren in de ABN AMRO app. Dit doe je door een foto van je identiteitsbewijs te maken via de app. Daarna maak je een foto van jezelf. Zo kunnen we controleren of jij de persoon op het identiteitsbewijs bent.
Tips voor het maken van een foto van je ID-bewijs:
- Zorg dat er geen glans is en gebruik geen flitser
- Houd je ID-bewijs binnen het kader
- Leg je ID-bewijs op een donkere achtergrond

4. Onderteken en nodig je medeaanvrager uit
Nadat je alle stappen doorlopen hebt, onderteken je de aanvraag in de app. Hierna zie je een QR-code. De medeaanvrager scant de QR-code met de ABN AMRO app en krijgt dan een uitnodiging om de aanvraag af te maken.
Tip: stuur de uitnodigingslink meteen door naar je medeaanvrager, bijvoorbeeld via mail of WhatsApp. Zo raak je de link niet kwijt.

5. Medeaanvrager opent de uitnodiging in de app
De medeaanvrager opent de uitnodiging in de app door op 'Accepteren' te tikken. Na alle gevraagde informatie te hebben ingevuld, bevestigt de medeaanvrager de aanvraag in de app.
Ben jij als medeaanvrager al klant bij ons? Sla stap 6 over en ga gelijk door naar ondertekenen in de app.

6. Volg het identificatieproces en maak een foto van jezelf
Ben je als medeaanvrager nog geen klant bij ons? Identificeer jezelf dan in de ABN AMRO app. Daarna maak je een foto van jezelf. Zo controleren we of jij de persoon op het identiteitsbewijs bent.
Tips voor het maken van een foto van je ID-bewijs:
- Zorg dat er geen glans is en gebruik geen flitser
- Houd je ID-bewijs binnen het kader
- Leg je ID-bewijs op een donkere achtergrond

7. Jullie aanvraag is verstuurd!
We controleren de gegevens die jullie hebben ingevuld en we gaan aan de slag om jullie gezamenlijke rekening te openen. Binnen 4 uur krijgen jullie via sms en e-mail de status van jullie aanvraag te horen. Als jullie aanvraag is goedgekeurd, leggen we in dit bericht ook de vervolgstappen uit. Zo is jullie rekening straks helemaal klaar voor gebruik.
Jullie ontvangen de betaalpassen binnen 5 werkdagen. Zijn deze binnen? Dan vragen jullie makkelijk een spaarrekening, verzekering of creditcard aan.

Hulp nodig bij een rekening openen?
Wil je een rekening openen en heb je daar hulp bij nodig? We helpen je graag! Chat met chatbot Anna of neem contact met ons op via de klantenservice.
Chatbot Anna
Chat met chatbot Anna. Komt ze er niet uit? Dan neemt een medewerker het gesprek over. Start chat.
Klantenservice
Bekijk alle telefoonnummers en openingstijden. Houd rekening met een wachttijd.
Veelgestelde vragen
Met welke identiteitsbewijzen kunnen we een rekening openen bij ABN AMRO?
Jullie kunnen met onderstaande identiteitsbewijzen een rekening openen via de ABN AMRO app:
- Nederlands identiteitsbewijs (identiteitskaart, rijbewijs of paspoort)
- Europese identiteitskaart (met uitzondering van een identiteitskaart uit Denemarken, Griekenland, IJsland en Zwitserland)
- Internationaal paspoort (met uitzondering van een paspoort uit de Verenigde Staten)
- Verblijfsvergunning (type I, II, III, IV, V, EU/EER of EU/EER familielid)
Heb je een identiteitsbewijs uit de Verenigde Staten? Bel dan voor een afspraak.
De ingevulde gegevens van het identiteitsbewijs kloppen niet. Kan ik die nog aanpassen?
Na het uploaden van je identiteitsbewijs vragen we om de gegevens te controleren. Je kunt je naam en geboortedatum dan nog aanpassen. Het kan gebeuren dat we je aanvraag afkeuren als de gegevens niet precies kloppen met wat er op je identiteitsbewijs staat. Start dan de aanvraag opnieuw.
De gegevens van de medeaanvrager kun je niet meer veranderen nadat de hoofdaanvrager ze heeft ingevuld. Kloppen de gegevens niet? Dan moet je de aanvraag opnieuw beginnen.
Waarom moeten we onszelf identificeren?
Net als alle andere banken zijn we wettelijk verplicht de identiteit van de medeaanvrager te controleren. En om te controleren of de medeaanvrager klant kan worden. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Zo gaan we witwassen of financiering van terrorisme tegen.
Het lukt me niet om een foto te maken van mijn identiteitsbewijs. Wat nu?
Als je een foto maakt van een internationale identiteitskaart of rijbewijs, herkent de app deze niet als een identiteitsbewijs. Probeer het eens met je paspoort. Lukt het ook niet om een foto te maken van je paspoort met bovenstaande tips? Dan helpen we je graag telefonisch verder. Je kunt ons altijd bellen.
Ik heb geen mobiele telefoon. Hoe vraag ik dan een gezamenlijke rekening aan?
Ook als je geen mobiele telefoon hebt, kun je een gezamenlijke rekening aanvragen. Ga naar samen een rekening openen zonder smartphone en volg de stappen in het scherm. Tijdens je aanvraag kun je invullen dat je geen smartphone hebt.