Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Je bankzaken bij ABN AMRO beëindigen

Wij hebben je een brief gestuurd waarin wij aangeven dat je niet langer klant bij ons kunt blijven. We vinden het jammer dat we afscheid van je moeten nemen. Hieronder lees je waarom.

 

Voor onze dienstverlening in het buitenland gelden strenge wetten. Ook zijn de kosten steeds hoger. Daarom hebben we besloten om ons vooral te richten op de Europese markt. 

Ben je klant bij ons en woon je in een ander land dan de landen binnen de  Europese Economische Ruimte (EER) ? Dan nemen we helaas afscheid van je. Om je hierbij te helpen hebben we alle stappen voor je op een rij gezet.

Heb je alleen een betaalpakket bij ons? Beëindig deze snel en eenvoudig online. ​

  • Heb je een betaalpas en maak je gebruik van Internet Bankieren? Zeg je betaalrekening dan in 1 keer online op. Je beëindigt daarmee ook Internet Bankieren en de ABN AMRO app.​
  • Heb je geen Internet Bankieren? Vul het formulier in , print en onderteken dit. Stuur dit formulier samen met een kopie van je ID naar het adres dat op het formulier staat.

Zo zet je je producten bij ABN AMRO stop

  1. Open een betaalrekening bij een andere bank

    Open een betaalrekening bij een andere bank als je dat nog niet heeft gedaan. Boek daarna het geld van je ABN AMRO betaalrekening over naar deze nieuwe rekening.

  2. Zet je inkomsten over naar je nieuwe betaalrekening

    Ontvang je je inkomen op je ABN AMRO Betaalrekening, zoals AOW, salaris of pensioen? Vergeet dan niet om je nieuwe rekeningnummer door te geven aan de Sociale Verzekeringsbank of aan je (voormalige) werkgever.

  3. Zet automatische incasso’s en periodieke overboekingen stop

    Laat je incasso's en periodieke overboekingen voortaan afschrijven van je nieuwe betaalrekening. En zet je  incasso’s en periodieke overboekingen van je ABN AMRO rekening stop. Dat doet je zo:

    1. Log in en selecteer de betaalrekening waar de periodieke overboeking van wordt afgeschreven.
    2. Kies in je rekeningoverzicht voor Toekomst. Daar zie je alle aankomende periodieke overboekingen.
    3. Selecteer de periodieke overboeking die je wilt verwijderen.
    4. Bevestig.
  4. Zet je andere producten stop

    Heb je een van de volgende producten bij ABN AMRO? Zet deze stop voordat je verder gaat.

     
    Heb je via ABN AMRO een creditcard van International Card Services
    • Zeg deze op, bij voorkeur 2 maanden voordat je je betaalrekening opheft. Dan is er genoeg tijd om het openstaande saldo van je creditcard te verrekenen.
    • Zit je creditcard niet in een Betaal Gemak-pakket? Dan heeft ICS de jaarlijkse bijdrage van je creditcard geïncasseerd. Het bedrag dat je teveel hebt betaald, krijg je terug van ICS.
    • Heb je abonnementen of periodieke betalingen lopen via je creditcard? Bijvoorbeeld de Apple Store of Google Play? Pas die gegevens zelf aan.
    Heb je geen van bovenstaande producten? Ga dan verder met stap 5.
  5. Download je afschriften

  6. Boek het geld over naar je nieuwe rekening

    • Boek het geld dat op je betaalrekening staat over naar je nieuwe bankrekeningnummer.
    • Staat er geen geld meer op je betaalrekening bij ABN AMRO? Ga dan verder met stap 7.
  7. Hef je rekening(en) op

    • Heb je een betaalpas en maak je gebruik van Internet Bankieren? Zeg je betaalrekeningen dan in 1 keer online op. Je beëindigt daarmee ook Internet Bankieren en Mobiel Bankieren.
    • Heb je geen Internet Bankieren? Vul het formulier in, print en onderteken dit. Stuur dit formulier samen met een kopie van je ID naar het adres dat op het formulier staat.
  8. Schadeverzekeringen: wacht op bericht of zeg zelf op

    • Heb je via ABN AMRO als tussenpersoon één of meer schadeverzekeringen afgesloten? Doordat onze dienstverlening aan jou stopt, zijn we ook geen tussenpersoon voor schadeverzekeringen meer voor jou. Omdat onze ondersteuning bij je schadeverzekeringen wegvalt, kan het zijn dat de verzekeraar deze verzekering(en) opzegt. De verzekeraar bepaalt of en hoe je schadeverzekering wordt beëindigd. We laten je dit binnen 6 maanden weten, na datum dagtekening brief. 
    • Wil je je schadeverzekering zelf opzeggen? Voor verzekeringen waarvan ABN AMRO Verzekeringen de verzekeraar is, kun je dit online doen. 
 

Deze ABN AMRO producten kun je houden

Sommige producten van ABN AMRO hoef je niet stop te zetten. Lees hieronder welke producten je mag houden, en voor hoe lang.

Je mag je ABN AMRO hypotheek houden tot het einde van de looptijd. Is de looptijd van je hypotheek verstreken of los je je hypotheek vroegtijdig af? Dan nemen we alsnog afscheid van je. Je mag ook de producten houden, die verbonden zijn aan de hypotheek of woning, zoals een opstalverzekering. 

Is je woonhuis verzekerd met een opstalverzekering van ABN AMRO en heb je voor dat huis een ABN AMRO hypotheek? Dan mag je de opstalverzekering houden, zo lang deze hypotheek loopt en je deze niet vervroegd aflost.

Heb je een levensverzekering? Bijvoorbeeld:

  • arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • overlijdensrisicoverzekering
  • ongevallenverzekering, bijvoorbeeld voor blijvende invaliditeit
  • uitvaartverzekering


Deze mag je houden tot het einde van de looptijd.

Bouw je een lijfrentekapitaal op, bijvoorbeeld met een Kapitaal Groep Polis? Of ontvang je een lijfrente-uitkering, bijvoorbeeld met de Lijfrente Garantie Polis? Dan kun je deze producten behouden tot het einde van de looptijd.

Heb je één of meer   

  • Als het bedrag van het spaargeld en de waarde van beleggingen minder dan € 4.547,- (2021) is, is het misschien interessant om uw pensioenaanvulling af te kopen. We houden op het bedrag loonheffingen in en dragen dat af aan de Belastingdienst. Behalve als je een beschikking heeft op basis waarvan wij geen loonheffingen inhouden. Je betaalt geen boete (revisierente) aan de Belastingdienst. Ook is er dan geen sprake van een conserverende aanslag. Het bedrag dat je krijgt, is belangrijk voor de belastingwetgeving in het land waar je woont. We brengen je geen kosten in rekening bij een afkoop.  
  • Als het tegoed op je rekening(en) meer is dan € 4.547,- betaal je een boete (revisierente) aan de Belastingdienst als je afkoopt. Deze boete kan oplopen tot 20% van je tegoed. Daarnaast ben je loonheffingen verschuldigd in Nederland en is dit ook belangrijk voor de fiscale positie in het woonland.
  • Heb je de AOW-leeftijd bereikt? Je moet je Pensioenaanvulling zo snel mogelijk omzetten in een lijfrente uitkering. Je kunt hiervoor een Leefrente (2008-2013) afsluiten bij ons en de waarde van je Pensioenaanvulling hier naar over laten boeken. De looptijd moet minimaal 5 jaar zijn. 

Doe je niets? Je kunt de pensioenaanvulling(en) houden en daarmee later een uitkering aankopen. Heb je de AOW-leeftijd bereikt en een pensioenaanvulling? Als je geen uitkering aankoopt, dan kopen wij je pensioenaanvulling maximaal 5 jaar na het bereiken van uw AOW-leeftijd af. Je betaalt dan een boete (revisierente) van maximaal 20% aan de Belastingdienst.

Heb je één of meer ? Misschien is het interessant om je Gouden Handdruk Opbouwrekening(en) te beëindigen. Het tegoed op uw rekening is een bruto bedrag waarover we loonheffingen inhouden. Je betaalt geen boete aan de Belastingdienst. Het bedrag dat u krijgt, is belangrijk voor de belastingwetgeving in uw woonland. We brengen je geen kosten in rekening bij een afkoop.

Doe je niets? Je kunt de Gouden Handdruk Opbouwrekening houden en later opnemen. Doe dit wel vóórdat je AOW-gerechtigd bent. Je kunt geen Leefrekening afsluiten. Als je de AOW-leeftijd hebt bereikt en je hebt geen actie ondernomen, dan verkopen we eventuele beleggingsproducten. De opbrengst en/of je spaarbedrag en eventueel opgebouwde rente maken we dan over naar jouw (bij ons bekende) betaalrekening. De gebruikelijke loonheffingen houden we in.

Heb je een Gouden Handdruk Leefrekening? Misschien is het interessant voor je om uw Gouden Handdruk Leefrekening af te kopen. Je betaalt dan geen boete aan de Belastingdienst. Het bedrag dat je ontvangt is wel belangrijk voor de belastingwetgeving in je woonland. We brengen je geen kosten in rekening bij een afkoop.

Onderneem je geen actie? Je Gouden Handdruk Leefrekening kun je aanhouden tot aan het einde van de looptijd.

Heb je een Leefrente- of Leefrente 2008-2013? Je ontvangt je uitkering tot aan het eind van de met jou afgesproken looptijd. Let op: je kunt het tegoed op je Leefrente afkopen, maar dat heeft financieel nadelige gevolgen. Je moet dan namelijk altijd een boete (revisierente) betalen aan de Belastingdienst. Deze boete kan oplopen tot 20% van je tegoed.

Veelgestelde vragen

Op deze pagina lees je wat je zelf al kunt regelen. Ook kun je contact met ons opnemen via telefoonnummer: +31 (0)20 3434002. Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur (Nederlandse tijd). Je moet je nieuwe officiële adres zo snel mogelijk aan ons door te geven. Je regelt dit eenvoudig online.

Je kunt voor maximaal 3 jaar je bestaande producten aanhouden. Een expat is een klant die tijdelijk voor werk naar het buitenland verhuisd en na die periode (van maximaal 3 jaar) weer naar Nederland terug gaat.​

Je kunt in Nederland betalen via je nieuwe bankrekening.

Als je weer officieel in Nederland woont, kun je een nieuwe rekening aanvragen. Ga naar abnamro.nl/openenbetaalrekening

Je hebt na het ontvangen van de brief 6 maanden de tijd om je bankzaken bij een nieuwe bank onder te brengen. Na deze periode moeten we de relatie met jou beëindigen. Zorg er daarom voor dat je je bankzaken bij een nieuwe bank regelt, het saldo naar je rekening bij een andere bank overmaakt en je rekeningen en producten bij ons beëindigt. 

Moet de nieuwe rekening in Nederland worden geopend?
Nee, je hebt zelf de keuze waar je een nieuwe rekening opent of dat je het saldo naar een al bestaande rekening bij een andere bank overmaakt.

Kun je advies geven voor een nieuwe bank​?
Nee, wij mogen geen advies geven omdat elke bank haar eigen beleid heeft met betrekking tot het accepteren van klanten woonachtig in het buitenland. Je bent zelf verantwoordelijk voor het openen van een nieuwe rekening.​

Hoe moet ik mijn lening aflossen of een termijnpremie betalen als ik niet meer beschik over een ABN AMRO betaalrekening?​
Betaal je termijnbedrag of lening via je nieuwe betaalrekening bij je nieuwe bank.

Hulp nodig?

 

Stel je vraag via e-mail

Telefonisch contact

Bel ons via +31 (0)20 3434002. Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur (Nederlandse tijd)