Naar de navigatie Naar de inhoud

Veilig inloggen met iDIN

iDIN, nieuwe manier van online identificeren

Met iDIN heeft u geen gebruikersnamen of wachtwoorden meer nodig

Gebruikt u voor elke website verschillende inloggevens? En raakt u het overzicht kwijt? Gelukkig kunt u nu bij veel overheidsinstanties en webwinkels inloggen met iDIN. U logt eenvoudig in op uw mobiel, met uw vijfcijferige code die u ook voor Mobiel Bankieren gebruikt. Natuurlijk kunt u vanaf uw laptop ook inloggen met uw e.dentifier. U vindt iDIN op steeds meer plekken als manier om veilig in te loggen.

Zo schakelt u iDIN in

Wil u voor het eerst gebruikmaken van iDIN? Dan vragen we u eerst om akkoord te gaan met de iDIN Voorwaarden. U kunt daarna direct aan de slag met iDIN! U kunt dit ook binnen Internet Bankieren regelen door naar ‘Beheer’ te gaan, te kiezen voor ‘Uw privacyvoorkeuren’ en bij iDIN te kiezen voor ‘aanzetten’.

Hoe werkt iDIN?

afbeelding_Video Vimeo

Wanneer u iDIN gebruikt voor inloggen, delen we alleen dat wat nodig is zodat de organisatie u herkent. Wanneer u iDIN gebruikt voor identificatie, geeft u ons daarmee eenmalig toestemming uw persoonsgegevens te delen met de organisatie waar u zich identificeert. U krijgt natuurlijk altijd precies te zien welke gegevens u gaat delen, voordat de gegevens worden verstuurd. Dat verschilt per organisatie. We versturen nooit informatie over uw financiën. Wanneer u iDIN gebruikt voor leeftijd bevestigen, deelt u alleen of u 18 jaar of ouder bent.

Binnen Internet Bankieren kunt u via Beheer > Gebruik iDIN zien wanneer u iDIN heeft gebruikt, bij welke organisatie en welke gegevens die organisatie van u heeft ontvangen.

Veelgestelde vragen

  • Wat is iDIN?

    iDIN is een nieuwe manier van online identificeren. Gezamenlijk ontwikkeld door de banken, om het u gemakkelijker te maken. iDIN is bij steeds meer organisaties te gebruiken. U herkent de websites waar u kunt inloggen aan het iDIN-logo. Met iDIN gebruikt u overal de veilige en vertrouwde manier van inloggen van uw bank.

  • Waarom hebben de banken iDIN ontwikkeld?

    De banken hebben deze nieuwe manier van online identificeren ontwikkeld om het gemakkelijker te maken voor zowel klanten als organisaties en bedrijven. Banken bieden een zekerheid bij identificatie, omdat iedere klant zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening. We hebben bovendien al ruim 15 jaar ervaring met het maken van betrouwbare online inlogmiddelen.

  • Wanneer gebruik ik de vijfcijferige code, en wanneer de e.dentifier?

    U gebruikt iDIN met uw vijfcijferige code wanneer u uw mobiel gebruikt en de Mobiel Bankieren app heeft. Heeft u geen Mobiel Bankieren app of gebruikt u iDIN op een laptop of PC, dan moet u uw e.dentifier gebruiken.

  • Moet ik betalen om iDIN te gebruiken?

    Nee, het gebruik van iDIN is gratis.

  • Wat doet ABN AMRO met mijn gegevens?

    ABN AMRO verwerkt uw persoonsgegevens zodat u iDIN kunt gebruiken. ABN AMRO doet dit conform de privacy regels die sinds 25 mei 2018 van toepassing zijn in Nederland. Uw gegevens worden ook gebruikt voor de doeleinden omschreven in de privacyverklaring van ABN AMRO. Deze privacyverklaring is onlangs uitgebreid. Daarin vindt u belangrijke informatie zoals hoe ABN AMRO met uw persoonsgegevens omgaat, wat u privacyrechten zijn, hoe u deze rechten kan uitoefenen of bij wie u moet zijn als u vragen heeft. Als u iDIN gebruikt, kunnen bedrijven en organisaties een aantal persoonsgegevens van u opvragen. ABN AMRO verstrekt deze persoonsgegevens pas nadat u toestemming geeft. Lees hieronder om welke persoonsgegevens het gaat.

  • Welke gegevens kunnen bedrijven en organisaties opvragen?

    Een organisatie of bedrijf mag de volgende gegevens opvragen:
    • Naam
    • Geboortedatum
    • Woonadres
    • Burgerservicenummer (BSN), alleen door bevoegde organisaties
    • Telefoonnummer
    • E-mailadres
    Wij delen uw gegevens pas als u ons toestemming geeft. Lees voordat u toestemming geeft altijd goed hoe de organisatie of het bedrijf met uw persoonsgegevens omgaat. Als u gebruik maakt van iDIN kan de bank een herkenningsnummer versturen. Dit noemen we het Bancair Identificatienummer (BIN). Omdat dit nummer steeds hetzelfde is, kan de organisatie u hier voortaan aan herkennen. U hoeft dan niet steeds opnieuw uw gegevens in te vullen.

  • Mag een organisatie mijn persoonsgegevens opslaan?

    Ja, dat mag. De organisatie moet zich dan wel aan de Wet bescherming persoonsgegevens houden. Lees altijd goed hoe de organisatie met uw persoonsgegevens omgaat. 

  • Kan ik als ondernemer iDIN aanbieden op mijn website?

    Wilt u gebruik maken van iDIN en zeker zijn met wie u zaken doet? Dat kan.

  • Welke voorwaarden gelden bij het gebruik van iDIN?

    Als u iDIN gebruikt, gelden de Voorwaarden IDIN (pdf, 61kB). De eerste keer dat u iDIN gebruikt, accepteert u deze voorwaarden.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Liever 4G dan openbare wifi

Bedenk welk netwerk u gebruikt

10 tips voor Veilig Mobiel Bankieren

Wist u dat slimme criminelen makkelijk kunnen 'meekijken' op openbare wifi, en wifi waarvan iedereen het wachtwoord kan krijgen? Gebruik liever uw eigen 4G netwerk. Dat is vaak nog sneller ook.