Naar de navigatie Naar de inhoud
iDIN, nieuwe manier van online identificeren

De nieuwe manier van online identificeren

  • Overal op dezelfde manier inloggen

  • Veilig online identificeren via uw bank

  • Makkelijk persoonsgegevens versturen

 

Wat is iDIN?

iDIN is een nieuwe manier van online identificeren. Gezamenlijk ontwikkeld door de banken, om het u gemakkelijker te maken. U moet nu voor tientallen websites en diensten een gebruikersnaam en wachtwoord onthouden. Een hoop gedoe. Met iDIN gebruikt u overal de veilige en vertrouwde manier van inloggen van uw bank.

iDIN, de nieuwe manier van online identificeren
 

Hoe werkt iDIN?

afbeelding_Video Vimeo

Met iDIN identificeert u zich via uw e.dentifier of vijfcijferige code. U geeft ons daarmee eenmalig toestemming uw persoonsgegevens te delen met de organisatie waar u inlogt. Eenvoudig en veilig voor u, maar ook voor de ontvangers die direct zekerheid hebben over uw identiteit. Welke gegevens wij precies versturen, verschilt per organisatie. U krijgt vooraf te zien om welke gegevens het gaat en geeft toestemming. We versturen nooit informatie over uw financiën.

 

Zo schakelt u iDIN in

Wilt u het gebruik van iDIN inschakelen? Dat kan op 2 manieren.

1. Als u bij een aanbieder voor de eerste keer inlogt met iDIN, wordt u gevraagd de voorwaarden te accepteren. Nadat u dat heeft gedaan met uw e.dentifier, is inloggen met iDIN ingeschakeld.

2. Of u schakelt het gebruik in via Internet Bankieren. Houd uw e.dentifier bij de hand en volg de stappen:
  • Log in in Internet Bankieren
  • Ga via het menu naar ‘Beheer’ 
  • Kies voor ‘Uw privacyvoorkeuren’
  • Klik op ‘iDIN’ en de knop ‘aanzetten’
  • Accepteer de voorwaarden
  • Bevestig met uw e.dentifier

 

Waar kan ik iDIN gebruiken?

iDIN is bij steeds meer organisaties te gebruiken. U herkent de websites waar u kunt inloggen aan het iDIN-logo. Naast de Belastingdienst zijn op dit moment onder andere zorgverzekeraar ONVZ en Florius aangesloten. In de toekomst volgen ook webwinkels.

Veelgestelde vragen

  • Waarom hebben de banken iDIN ontwikkeld?

    De banken hebben deze nieuwe manier van online identificeren ontwikkeld om het gemakkelijker te maken voor zowel klanten als organisaties en bedrijven. Banken bieden een zekerheid bij identificatie, omdat iedere klant zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening. We hebben bovendien al ruim 15 jaar ervaring met het maken van betrouwbare online inlogmiddelen.

  • Heb ik mijn e.dentifier nodig als ik met iDIN wil inloggen?

    U logt via ABN AMRO bij iDIN in met uw e.dentifier of uw vijfcijferige identificatiecode. Helaas kunt u niet bij alle instanties met uw vijfcijferige code inloggen. Daar moet u altijd uw e.dentifier gebruiken.

  • Moet ik betalen om iDIN te gebruiken?

    Nee, het gebruik van iDIN is gratis.

  • Welke gegevens kunnen bedrijven en organisaties opvragen?

    Een organisatie of bedrijf mag de volgende gegevens opvragen:
    • Naam
    • Geboortedatum
    • Woonadres
    • Burgerservicenummer (BSN), alleen door bevoegde organisaties
    • Telefoonnummer
    • E-mailadres
    Wij delen uw gegevens pas als u ons toestemming geeft. Lees voordat u toestemming geeft altijd goed hoe de organisatie of het bedrijf met uw persoonsgegevens omgaat. Als u gebruik maakt van iDIN kan de bank een herkenningsnummer versturen. Dit noemen we het Bancair Identificatienummer (BIN). Omdat dit nummer steeds hetzelfde is, kan de organisatie u hier voortaan aan herkennen. U hoeft dan niet steeds opnieuw uw gegevens in te vullen.

  • Mag een organisatie mijn persoonsgegevens opslaan?

    Ja, dat mag. De organisatie moet zich dan wel aan de Wet bescherming persoonsgegevens houden. Lees altijd goed hoe de organisatie met uw persoonsgegevens omgaat. 

  • Kan ik als ondernemer iDIN aanbieden op mijn website?

    Wilt u gebruik maken van iDIN en zeker zijn met wie u zaken doet? Dat kan.

  • Welke voorwaarden gelden bij het gebruik van iDIN?

    Als u iDIN gebruikt, gelden de Voorwaarden iDIN (pdf, 49kB). De eerste keer dat u iDIN gebruikt, accepteert u deze voorwaarden.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Weet u precies wat u besteedt?

Meer controle op uw geld met Grip

Met Grip weet je precies wat je per maand aan koffie uitgeeft

Een kop koffie to go, een lunch in de stad of een extra zak chips in uw boodschappenmand. Naast uw vaste lasten kunnen de kosten van kleine uitgaven snel oplopen. Met de Grip app weet u precies waar uw geld naartoe gaat en houdt u de controle.