Naar de navigatie Naar de inhoud
iDIN, nieuwe manier van online identificeren

De nieuwe manier van online identificeren

  • Overal op dezelfde manier inloggen

  • Veilig online identificeren via uw bank

  • Makkelijk persoonsgegevens versturen

 

Overal op dezelfde manier inloggen

 

Herkent u dat? U wilt inloggen bij een webshop, verzekeraar of overheidsdienst, maar u weet uw wachtwoord of gebruikersnaam niet meer. Zou het niet fijn zijn als u overal op dezelfde manier kunt inloggen? Dat kan vanaf nu. Met iDIN, de nieuwe manier van online identificeren. U gebruikt iDIN eenvoudig met de vertrouwde en veilige inlogmethode van ABN AMRO.

iDIN, de nieuwe manier van online identificeren
 

Hoe kunt u iDIN gebruiken?

iDIN - afbeelding bij video Vimeo Met iDIN geeft u via uw e.dentifier of identificatiecode toestemming aan ABN AMRO om eenmalig uw persoonsgegevens te versturen. Welke gegevens u verstuurt verschilt per organisatie. De ene keer kan dat bijvoorbeeld uw adres zijn, de andere keer uw geboortedatum. U verstuurt nooit financiële gegevens en u kunt met iDIN geen betalingen doen.

 

Vanaf wanneer kunt u iDIN gebruiken?

Er is al een aantal websites waarop u kunt inloggen met iDIN. Op Belastingdienst.nl bijvoorbeeld, en op de websites van zorgverzekeraar ONVZ en Florius. Het worden er snel meer. Als inloggen met iDIN bij een organisatie kan, is dat goed te herkennen met het iDIN-logo op de inlogpagina.

Overzicht van organisaties die iDIN gebruiken

Veelgestelde vragen

  • Waarom ontwikkelen de banken gezamenlijk een nieuwe manier van identificeren?

    Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen steeds meer behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten. Wie bijvoorbeeld een verzekering wil afsluiten, moet zich met een geldig identiteitsbewijs legitimeren. Banken kunnen deze zekerheid bieden omdat iedere klant zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening. Bovendien hebben banken ruim 15 jaar ervaring met betrouwbare inlogmiddelen waarmee hun klanten zich veilig online kunnen identificeren.

  • Heb ik mijn e.dentifier nodig als ik met iDIN wil inloggen?

    U heeft uw e.dentifier of uw vijfcijferige identificatiecode nodig om met iDIN via ABN AMRO in te loggen.

  • Moet ik betalen om iDIN te gebruiken?

    Nee, het gebruik van iDIN is gratis.

  • Mag een organisatie mijn persoonsgegevens opslaan als ik iDIN gebruik?

    Ja dat mag, zolang de organisatie zich aan de Wet bescherming persoonsgegevens houdt en de gegevens alleen gebruikt voor de doeleinden die hij aan de klant bekend heeft gemaakt.

  • Welke voorwaarden gelden bij het gebruik van iDIN?

    Als u iDIN gebruikt, gelden de Voorwaarden iDIN (pdf, 49kB). De eerste keer dat u iDIN gebruikt, accepteert u deze voorwaarden.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Maak kans op een iPad mini

Meedoen is eenvoudig

Maak kans op 1 van de 100 iPad Mini's!

Download en activeer Mobiel Bankieren uiterlijk 31 december 2016. Of log voor het nieuwe jaar even in, als u de app al heeft. Dan maakt u automatisch kans op 1 van de 100 iPad mini's!

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief