Naar de navigatie Naar de inhoud
iDIN, nieuwe manier van online identificeren

De nieuwe manier van online identificeren

  • Overal op dezelfde manier inloggen

  • Veilig online identificeren via uw bank

  • Makkelijk persoonsgegevens versturen

 

Wat is iDIN?

iDIN is een nieuwe manier van online identificeren. Gezamenlijk ontwikkeld door de banken, om het u gemakkelijker te maken. U moet nu voor tientallen websites en diensten een gebruikersnaam en wachtwoord onthouden. Een hoop gedoe. Met iDIN gebruikt u overal de veilige en vertrouwde manier van inloggen van uw bank.

iDIN, de nieuwe manier van online identificeren
 

Gebruik iDIN bij uw belastingaangifte

Wilt u het gemak van iDIN ervaren? Doe dan mee aan de pilot bij de Belastingdienst. In plaats van zoeken naar het wachtwoord van uw DigiD, logt u voor uw aangifte in met uw e.dentifier. U moet iDIN vooraf wel eenmalig koppelen aan Mijn Belastingdienst. Op de site van de Belastingdienst wordt stap voor stap uitgelegd hoe u dat doet.  

 

Hoe werkt iDIN?

afbeelding_Video Vimeo

Met iDIN identificeert u zich via uw e.dentifier of vijfcijferige code. U geeft ons daarmee eenmalig toestemming uw persoonsgegevens te delen met de organisatie waar u inlogt. Eenvoudig en veilig voor u, maar ook voor de ontvangers die direct zekerheid hebben over uw identiteit. Welke gegevens wij precies versturen, verschilt per organisatie. U krijgt vooraf te zien om welke gegevens het gaat en geeft toestemming. We versturen nooit informatie over uw financiën.

 

Waar kan ik iDIN gebruiken?

iDIN is bij steeds meer organisaties te gebruiken. U herkent de websites waar u kunt inloggen aan het iDIN-logo. Naast de Belastingdienst zijn op dit moment onder andere zorgverzekeraar ONVZ en Florius aangesloten. In de toekomst volgen ook webwinkels.

Veelgestelde vragen

  • Waarom hebben de banken iDIN ontwikkeld?

    De banken hebben deze nieuwe manier van online identificeren ontwikkeld om het gemakkelijker te maken voor zowel klanten als organisaties en bedrijven. Banken bieden een zekerheid bij identificatie, omdat iedere klant zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening. We hebben bovendien al ruim 15 jaar ervaring met het maken van betrouwbare online inlogmiddelen.

  • Heb ik mijn e.dentifier nodig als ik met iDIN wil inloggen?

    U logt via ABN AMRO bij iDIN in met uw e.dentifier of uw vijfcijferige identificatiecode. Helaas kunt u niet bij alle instanties met uw vijfcijferige code inloggen. Daar moet u altijd uw e.dentifier gebruiken.

  • Moet ik betalen om iDIN te gebruiken?

    Nee, het gebruik van iDIN is gratis.

  • Mag een organisatie mijn persoonsgegevens opslaan?

    Ja, dat mag. De organisatie moet zich dan wel aan de Wet bescherming persoonsgegevens houden. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor de zaken waar u toestemming voor geeft.  

  • Kan ik als ondernemer iDIN aanbieden op mijn website?

    Wilt u gebruik maken van iDIN en zeker zijn met wie u zaken doet? Dat kan.

  • Welke voorwaarden gelden bij het gebruik van iDIN?

    Als u iDIN gebruikt, gelden de Voorwaarden iDIN (pdf, 49kB). De eerste keer dat u iDIN gebruikt, accepteert u deze voorwaarden.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

10 tips voor veilig Mobiel Bankieren

Goed omgaan met uw toestel en uw gegevens

10 tips voor Veilig Mobiel Bankieren

Wij doen er alles aan om u veilig te laten bankieren. Maar hoe gaat u zelf goed om met uw toestel en uw gegevens? We hebben 10 tips voor u op een rij gezet.