Reserveringen doen met je betaalpas
Makkelijk betalen in binnen- en buitenland

Hotel of auto reserveren met je betaalpas
Met je nieuwe betaalpas boek je heel makkelijk een hotelkamer, huurauto of ticket. Dit werkt ongeveer hetzelfde als met een creditcard. Het verschil is dat bij een 'reservering' met je betaalpas, het besteedbare saldo op je betaalrekening wordt verlaagd met het bedrag van de reservering. Je kunt dit bedrag niet uitgeven, zolang de reservering op je rekening staat.
Als je een betaling doet met je betaalpas, wordt het bedrag vrijwel altijd direct van je rekening afgeschreven. Maar je kunt ook reserveringen doen. Dit is handig als het totaalbedrag of de leverdatum nog niet zeker is. Bij een reservering van bijvoorbeeld een hotelovernachting of huurauto gaat het bedrag van je besteedbare saldo af. Het uiteindelijke bedrag kan gelijk of lager zijn dan het gereserveerde bedrag.
Voorbeelden van reserveringen
Reservering van een hotel of auto
Als je een hotelkamer boekt, kan het hotel ervoor kiezen een reservering te doen. Het bedrag wordt dan niet direct van je rekening afgeschreven. Dit kan handig zijn bij het uitchecken. Het hotel hoeft dan maar 1 factuur te maken, met daarop ook eventuele extra kosten, bijvoorbeeld van de minibar.
Je kunt met je nieuwe betaalpas ook een auto huren. Dit is mogelijk als de verhuurder naast creditcards, óók betaalpassen accepteert. Bij een reservering met je betaalpas wordt het bedrag op je rekening gereserveerd. De verkoper weet dan zeker dat het bedrag na de huurperiode beschikbaar is. Als je de huurauto inlevert, worden de totale kosten berekend. Dit bedrag wordt dan van je rekening afgeschreven. Het gereserveerde bedrag wordt dan ook direct vrijgegeven. Doet de verhuurder dit niet, dan vervalt de reservering automatisch na 30 dagen.
Online boodschappen bestellen
Als je online boodschappen bestelt, gebruikt de verkoper bijna altijd een reservering. Dit doet de verkoper omdat het pas bij de levering van je boodschappen zeker is of alle bestelde items op voorraad zijn, en welk gewicht eventuele verse producten hebben. Bij de levering vervangt de verkoper de reservering door een definitieve betaling.
Reservering als je gaat tanken
Stel, je tankt bij een onbemand tankstation. Van tevoren weet je nog niet hoeveel je exact gaat tanken en hoeveel je daarvoor moet betalen. Je voert je betaalpas in, het tankstation reserveert het tegoed (bijvoorbeeld € 150 ), en als je klaar bent met tanken, schrijft het tankstation het daadwerkelijke eindbedrag af van je rekening. Hierna zie je op je rekeningoverzicht geen ‘Reserveringen’ meer staan, maar het echte tankbedrag en de naam van het tankstation.
Het woord 'Reserveringen' en bijbehorend bedrag staan dus maar tijdelijk in jouw rekeningoverzicht. Je ziet dit in Internet Bankieren en in de ABN AMRO app. De reserveringen staan niet op papieren bankafschriften.
Let op
Je kunt alleen een hotel of auto reserveren als er voldoende geld op je rekening staat. Dit is anders dan bij een creditcard. Bij een creditcard gaat het bedrag van je maandelijkse bestedingslimiet af.
Voorbeeld
Stel, je doet een reservering van € 1.500. Dan wordt dit bedrag geblokkeerd op je rekening. Als je een besteedbaar saldo hebt van € 2.000, kun je dan nog € 500 besteden.
Veelgestelde vragen
Wat zijn reserveringen?
Een reservering is een bedrag dat we tijdelijk op jouw rekening vasthouden. Dit gebeurt wanneer je met jouw (digitale) betaalpas een betalingsverplichting aangaat bij een verkoper. Bij een reservering is het exacte bedrag dat je moet betalen nog niet bekend, ligt de leveringstermijn in de toekomst, of is deze nog niet bekend. Je vindt reserveringen in Internet Bankieren en de ABN AMRO app onder het kopje ‘Reserveringen’.
Waar zijn reserveringen zichtbaar?
Je vindt reserveringen in Internet Bankieren en in de ABN AMRO app 'onder het kopje Reserveringen'. Als een reservering is omgezet in een betaling, zie je deze in Internet Bankieren en in de ABN AMRO app tussen jouw bij- en afschrijvingen.
Kan ik bij iedere verkoper of aanbieder gebruikmaken van een reservering?
Verkopers en aanbieders in binnen- en buitenland bepalen zelf welke transactietypes zij gebruiken. Niet elke verkoper of aanbieder maakt gebruik van reserveringen. Dit geldt ook voor (buitenlandse) webwinkels. Niet iedere webwinkel zal reserveringen gebruiken.
De reservering is afgebroken, wat moet ik doen?
Een transactie (reservering) kan mislukken, bijvoorbeeld door onvoldoende saldo, een onjuiste pincode of mislukte Mastercard ID Check. Mislukte reserveringen zijn niet zichtbaar in de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Je ziet ze wel bij de betaalautomaat of tijdens het online check-out-proces van de verkoper.
Controleer eerst waarom de transactie niet gelukt is. Probeer deze hierna nogmaals af te ronden. Lukt het weer niet, neem dan contact op met de klantenservice van de verkoper of aanbieder.
Hoe verwijder ik een reservering?
Je kunt een reservering niet zelf verwijderen. Alleen de verkoper kan dit doen. Neem daarom contact op met de verkoper als je een reservering wilt wijzigen of annuleren.

Geen 'blokkade' op je rekening bij een reservering met creditcard
Als je met een creditcard betaalt of een reservering doet, gaat het bedrag van je maandelijkse bestedingslimiet af. De creditcardmaatschappij schiet dit bedrag aan je voor. Je betaalt het bedrag aan het einde van de maand terug. Bij een betaling of reservering met je betaalpas gaat het bedrag direct van jouw besteedbare saldo op je betaalrekening af.

Veilig betalen met je nieuwe betaalpas
Shoppen en online betalen met je nieuwe betaalpas is veilig. Zo moet je soms eerst betalingen goedkeuren in de ABN AMRO app.