Veelgestelde vragen

Hier vind je de meest gestelde vragen over mobiel klant worden. 

Het aanvraagproces via mobiel is net zo veilig als de aanvraag via desktop. Het aanvraagproces vindt plaats via de ABN AMRO app van de bank. Lees meer over de veiligheid met betrekking tot de ABN AMRO app.

Wij voeren regelmatig security tests en verbeteringen uit op deze omgeving om te zorgen dat deze omgeving veilig is en blijft.

• Je bent minimaal 18 en maximaal 30 jaar
• Je hebt de Nederlandse nationaliteit en een Nederlands woonadres
• Je hebt een geldig Nederlands paspoort, een Nederlandse identiteitskaart of een Nederlands rijbewijs
• Je bent alleen belastingplichtig in Nederland
• Je studeert of gaat studeren aan een voltijd MBO-, HBO-, of WO-opleiding

Om je identiteit te kunnen controleren, vragen wij je om een foto van je identiteitsbewijs en een portretfoto te maken. De veiligheid wordt geborgd door de verschillende stappen in het proces volledig te doorlopen. Het gaat onder andere om: 

  • een foto van je ID- bewijs; 
  • een foto van jezelf waarbij we controleren of jij dezelfde persoon bent als de persoon op je ID; 
  • een check of je een "levend" persoon bent door middel van het knipperen van de ogen en een unieke veiligheidscode die je in het proces zelf krijgt toegekend en die je vervolgens moet intoetsen in één van de schermen. 
 
Op basis van deze gegevens vinden alle reguliere controles plaats. Het enige verschil is dus dat je niet in persoon aanwezig bent op een van onze kantoren. 

Wij letten onder andere op de ‘geldig tot datum’ van je identiteitsbewijs. Daarnaast controleren we je identiteitsbewijs op verschillende echtheidskenmerken.

Na het uploaden van het identiteitsbewijs wordt gevraagd om de gegevens te controleren. Je naam en geboortedatum kun je aanpassen als dat nodig is. 

Je aanvraag wordt eerst door ons gecontroleerd. Binnen 4 uur krijg je per sms te horen of je aanvraag is goedgekeurd. Is dit het geval, dan ben je klant. 

Indien de aanvraag wordt afgewezen krijg je binnen 4 uur een sms met de afwijzing.

Het rekeningnummer wordt tijdens de aanvraag gereserveerd en is zichtbaar op het contract. Zodra je de bevestiging krijgt dat de aanvraag is goedgekeurd (dit duurt maximaal 4 uur) wordt het gereserveerde rekeningnummer geactiveerd. Nadat je je betaalpas en e.dentifier hebt ontvangen, kun je de rekening meteen gebruiken.

Direct nadat de aanvraag is verstuurd ontvang je een sms van ons waarin staat dat de aanvraag is verzonden. Je aanvraag wordt eerst door ons gecontroleerd. Binnen 4 uur krijg je per sms te horen of de aanvraag is goedgekeurd. Is dit het geval, dan ben je klant. 

Binnen maximaal 5 werkdagen ontvang je alle benodigdheden thuisgestuurd per post en kun je starten met bankieren.

Als bank zijn wij volgens de wet verplicht je identiteit te controleren. Twijfel je hierover? Kijk dan op rijksoverheid.nl om te zien welke instanties om je identiteitsbewijs mogen vragen. 

Als je al een betaalrekening bij ons hebt, herkennen wij je al als klant. Het is dan heel eenvoudig om via Internet Bankieren of de ABN AMRO app een extra betaal- en of spaarrekening aan te vragen.

De foto van het identiteitsbewijs wordt opgeslagen in ons archief. Het wordt uiteraard voor geen andere doeleinden gebruikt.

Voorheen moest er een heel klein bedrag via iDEAL betaald worden voor een extra veiligheidscheck. Omdat we de iDEAL betaling hebben laten vervallen is het nu nodig om een extra stap te nemen voor de veiligheid van het proces. Daarom moet je nu een 8-cijferige code invoeren, zodat wij later kunnen aantonen dat je het aanvraagproces daadwerkelijk hebt doorlopen.

Tijdens het Mobiel Klant worden kun je geen andere producten aanvragen. Je kunt andere producten online aanvragen zodra je de betaalpas en je pincode hebt ontvangen en je kan inloggen in de ABN AMRO App.