Javascript is required Het Oplichtings ABC - ABN AMRO

Het Oplichtings ABC

Fraudevormen uitgelegd in makkelijke taal

Oplichting komt in allerlei vormen voor. Misschien heb je weleens gehoord van deepfake-fraude, shouldering of aankoopfraude. Weet je wat deze woorden betekenen? En belangrijker nog: hoe je deze fraudevormen kunt herkennen? Met het Oplichtings ABC leggen we verschillende manieren van oplichting uit in makkelijke taal. Handig voor iedereen die online actief is!

Weet jij wat de 3 meest voorkomende fraudevormen zijn?

Aankoopfraude, Bankhelpdeskfraude en Phishing zijn de meest voorkomende fraudevormen. De namen hoef je niet te onthouden, het belangrijkste is dat je de trucs van oplichters herkent. Dan is de kans dat je slachtoffer wordt kleiner.

  • Aankoopfraude: je betaalt online voor een product maar je ontvangt het niet en de website is opeens verdwenen
  • Bankhelpdeskfraude: oplichters doen zich voor als medewerkers van de bank. Ze vragen je om geld over te maken naar een andere rekening omdat er bijvoorbeeld iets mis is met je rekening. Of ze vragen je om je pincode te geven of je computer over te laten nemen.
  • Phishing: oplichters sturen je een bericht dat erg lijkt op een bericht van je bank, de overheid of een bekend bedrijf. In het bericht staat vaak dat je iets snel moet doen, zoals inloggen of betalen. Als je op de link klikt, kom je op een valse website en je inloggegevens worden gestolen. Vervolgens stelen oplichters geld van je bankrekening.

Bekijk de video over bankhelpdeskfraude

We vroegen de mensen op straat: wat doe je als ‘ je bank belt ‘ over je geld dat in gevaar is?

Onze ABN AMRO fraude-expert geeft je tips over hoe je bankhelpdeskfraude kunt voorkomen.

Tips om jezelf te beschermen en fraude te voorkomen

  • Onthoud dat we je nooit vragen om je beveiligingscodes, geld over te maken, je betaalpas op te sturen of software te installeren. Ook vragen we je nooit om via een link in een e-mail of sms in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren.
  • Controleer linkjes met bijvoorbeeld de Checkjelinkje-app, aanbevolen door de politie. Deze app geeft een waarschuwing als een link onveilig is.
  • Volg de 5 veiligheidsregels voor veilig bankieren
  • Leer wat oplichters vaak doen op de pagina Fraude herkennen

Wat kun je doen als je slachtoffer van fraude bent geworden?

  • Doe aangifte bij de politie en meld de fraude ook altijd bij ons
  • Controleer regelmatig je rekeningen op verdachte transacties en meld fraude direct bij je bank. Ook als je twijfelt.
  • Verander meteen je wachtwoorden als je persoonlijke gegevens zijn gestolen
  • Scan je computer, telefoon of tablet op malware met behulp van een goede virusscanner
  • Verzamel bewijs: bewaar alle informatie zoals e-mails, berichten en bankafschriften, die te maken hebben met de fraude

Meer fraude en veilig bankieren

Leer fraude herkennen en weet wat je moet doen