De wereld verandert snel en veel senioren ervaren de digitalisering van de samenleving, waaronder online bankieren, als een uitdaging. Waar vroeger een huishoudboekje of een schoenendoos met bonnetjes en kasboekjes volstond, is nu een tablet of smartphone vereist. Het verhaal van de Groninger Jurjen Jacob Jonker (95) laat zien dat niemand te oud is om te leren. Niek Swart, Hulp bij Bankzaken Adviseur van ABN AMRO, hielp hem op weg in de wereld van het online bankieren.
De wieg van Jurjen Jacob Jonker stond, bijna een eeuw geleden, in Wildervank op de grens met Veendam, het Groningse dorpje waar hij opgroeide. Zijn voorliefde voor techniek bracht de hardwerkende Groninger in zijn werkende jaren van de scheepsbouw naar de elektrotechniek. “Dat harde werken zat bij ons in de genen en kreeg ik mee van mijn ouders. Dat heeft mij in mijn leven veel veerkracht en doorzettingsvermogen gegeven”, lacht hij. Zo werkte meneer Jonker zich op van monteur tot meester Algemene Energievoorziening en was hij later bij een Groningse glasvezelfabriek verantwoordelijk voor de energievoorziening.
Meneer Jonker herinnert zich nog goed dat hij zijn eerste salaris, nu ruim driekwart eeuw geleden, elke maand contant in een loonpuutje - het Groningse woord voor loonzakje - ontving en het geld aan zijn vrouw gaf. "Mijn vrouw bewaarde ons huishoudgeld in een schoenendoos, waarin ze vakjes had gemaakt en geld reserveerde voor het ziekenfonds, de huur en de boodschappen. Ik kreeg wat ‘zakcenten’, waarvan ik af en toe een lekker harinkje kocht", lacht hij. Later maakte zijn vrouw geld over via papieren overboekingsformulieren of bezocht ze het bankkantoor in Sappemeer. Sinds haar overlijden, nu zo’n vier jaar geleden, moest meneer Jonker zelf vertrouwd raken met online bankieren. “Ik wist niet waar te beginnen. Ik vertrouwde altijd op onze papieren administratie, maar moest nu leren hoe ik moest inloggen en liep soms helemaal vast.”
Meneer Jonker besloot hulp te vragen en belde de Hulp bij Bankzaken-lijn van ABN AMRO. Hij kwam in contact met Niek Swart, die hem vertrouwd heeft gemaakt met online bankieren. Als Hulp bij Bankzaken Adviseur geeft Niek persoonlijke ondersteuning aan klanten die moeite hebben met online bankieren. Zo hielp hij meneer Jonker de ABN AMRO-app te downloaden, zijn saldo te checken en zelf overboekingen doen. “Ik vond het best spannend om voor het eerst een overboeking te doen, maar dankzij Niek wist ik mijn weg te vinden. Hij nam thuis alles rustig met me door.” Niek vertelt dat deze bezoeken erg gewaardeerd worden door klanten zoals meneer Jonker. "De wereld digitaliseert, maar persoonlijke ondersteuning blijft onmisbaar. Voor veel mensen biedt online bankieren veel gemak. Maar er zijn ook klanten, zoals meneer Jonker, die hierbij graag op weg geholpen willen worden. Het is onze taak te zorgen dat niemand achterblijft. Zo is het aantal bezoeken aan bankantoren door digitalisering afgenomen. Gelukkig is het voor klanten niet langer nodig om naar een kantoor te komen, omdat wij nu naar hen toekomen als zij dat prettig vinden. Met meer dan tweehonderd Hulp bij Bankzaken Adviseurs door het hele land zijn we dichterbij onze klanten dan ooit”, zegt hij. “Toch vinden mensen het soms spannend om online te gaan bankieren. Als Hulp bij Bankzaken Adviseur stel ik hen gerust. We nemen rustig de tijd om alles uit te leggen, zodat mensen zich veilig voelen.”
Inmiddels regelt meneer Jonker zijn bankzaken via een paar swipes op zijn smartphone en rekent hij moeiteloos contactloos af bij de slager en de kruidenier in het dorp. Het kostte Niek weinig moeite om hem de fijne kneepjes van het online bankieren te leren. “Meneer Jonker is echt een man van deze tijd. Zijn achtergrond als technicus en zijn grote leergierigheid hebben hierbij geholpen. Waar veel leeftijdsgenoten moeite hebben met online bankieren, omarmt meneer Jonker dit met enthousiasme.” Dat kan meneer Jonker beamen. “Ik heb de ‘schoenendoos’ van vroeger nu in mijn hand en wil alleen nog met mijn telefoon mijn bankzaken regelen. De ABN AMRO-app heeft geen geheimen meer voor me en ik kan alles nu zelfstandig regelen”, zegt hij. Wel is Niek nog steeds een belangrijke steun voor hem. "Ik kan altijd bij Niek terecht. Hij komt soms langs, we drinken samen een kop koffie en staan stil bij mijn bankzaken. Dat geeft veel rust.”
Kom je soms even niet uit je bankzaken? Bekijk onze mogelijkheden voor hulp bij bankzaken. Je kunt handleidingen gebruiken, uitlegvideo's bekijken en maandelijkse cursussen volgen. Of ga in gesprek met één van onze Hulp bij Bankzaken Adviseurs.