We regelen onze financiële zaken steeds vaker digitaal. Dat is voor veel mensen een grote uitkomst, maar niet voor iedereen altijd even eenvoudig. En als een naaste overlijdt, is dat extra ingewikkeld. Dat overkwam Karla Den Breejen-Langenberg (81) uit Rotterdam en daarom besloot zij hulp in te schakelen. Dankzij de ondersteuning van Anne Randjitsing, Hulp bij Bankzaken Adviseur van ABN AMRO, kan zij nu online al haar bankzaken eenvoudig zelf regelen. “Daar ben ik ontzettend blij mee.”
Als een naaste overlijdt, moet er veel geregeld worden, terwijl je hoofd hier eigenlijk helemaal niet naar staat. Dat brengt soms onzekerheid met zich mee over hoe bankzaken moeten worden geregeld. Dat gold ook voor mevrouw Den Breejen. “Toen mijn man stierf, stond ik er alleen voor en moest er van alles worden geregeld. Mijn man regelde onze bankzaken en deed alles nog op de ouderwetse manier”, vertelt ze. Hoe dat vroeger ging, weet mevrouw Den Breejen nog goed. Zo stond zij tot haar vijftigste zélf achter de balie van een bankkantoor. “in die tijd ging alles nog op papier, met kasboeken en girokaarten, en klanten kwamen gewoon binnenlopen. Als baliemedewerker merkte ik hoe belangrijk persoonlijk contact kan zijn. Als iemand bijvoorbeeld vastliep met het invullen van een overschrijfformulier nam ik de tijd om te helpen. Dat nam veel zorgen weg. Het geven van aandacht is een kleine moeite, terwijl het een groot verschil kan maken.”
Intussen is de wereld behoorlijk veranderd. “Door de digitalisering van onze samenleving zijn minder bankkantoren dan vroeger. Terwijl dat persoonlijke contact, met een vertrouwd gezicht achter de balie, juist voor onze generatie zo belangrijk is. Tegelijkertijd begrijp ik dat je met veranderingen mee moet gaan.” Dat besef drong na het overlijden van haar man goed door. “Voorheen deden we alles op papier en vielen elke maand de bankafschriften in ons postvakje, beneden in ons flatgebouw. Dat voelde niet veilig; zo waren rekeningafschriften op het verkeerde adres bezorgd en was ik bang dat de post in verkeerde handen zou vallen. Toen besloot ik: ik ga dat anders doen.”
Mevrouw Den Breejen belde de Hulp bij Bankzaken Lijn van ABN AMRO. “Ik zei: ‘Ik wil graag internetbankieren, maar is het mogelijk dat iemand mij thuis kan uitleggen hoe dit werkt?’ Zo kwam ze in contact met Anne, die haar stap voor stap vertrouwd maakte met online bankieren. “In zo’n eerste gesprek is het belangrijk goed te luisteren naar wat iemand wil en kan. Mevrouw had behoefte aan zekerheid, wilde inzage in alle transacties en precies zien wat er op haar bankrekening staat. Ik heb bij haar thuis een cursus gegeven die precies was afgestemd op haar wensen”, vertelt Anne. “Mevrouw heeft ervoor gekozen haar bankzaken niet op de telefoon te doen, maar thuis via de tablet en de boodschappen met haar pinpas af te rekenen. Dat voelt voor haar veiliger.” Anne liet zien hoe mevrouw Den Breejen de ABN AMRO bank-app kon downloaden, haar saldo checken en hoe zij overboekingen kan doen. “Omdat mevrouw verschillende bankrekeningen heeft, konden we oefenen door van de ene naar de andere rekening geld over te maken. Dat had ze al snel onder de knie.”
Mevrouw Den Breejen vindt inmiddels goed haar weg in de ABN AMRO bank-app. “Ik ben zo blij dat ik deze stap heb gezet. Anne had oog voor al mijn wensen en zorgde dat geen stap werd overgeslagen. Ik weet nu hoe ik mijn bankzaken moet regelen en ook waarop je moet letten om misbruik te voorkomen”, zegt ze. “Anne bood een luisterend oor en dat was erg fijn. Zeker omdat ik verdrietig was, mijn man miste en niemand had - geen kinderen en kleinkinderen of broers en zussen - om op terug te vallen.” Ook voor Anne was het contact bijzonder. “Vooral nu ik weet dat mevrouw zelf bij een bank heeft gewerkt en we hetzelfde werk hebben gedaan, alleen in een andere tijd. Zij hielp vroeger mensen aan het loket, ik help hen nu thuis een stap vooruit”, lacht ze. “Financiële zelfredzaamheid is, zeker voor mensen op leeftijd, erg belangrijk. Als zij eenmaal merken hoe eenvoudig online bankieren is, gaat er een wereld open en krijgen zij zelfvertrouwen. Dat geeft mij erg veel voldoening. Ik gun het ook andere mensen dat zij, net als mevrouw Den Breejen, altijd een beroep op ons kunnen doen.”
Kom je soms even niet uit je bankzaken? Bekijk onze mogelijkheden voor hulp bij bankzaken. Je kunt handleidingen gebruiken, uitlegvideo's bekijken en maandelijkse cursussen volgen. Of ga in gesprek met één van onze Hulp bij Bankzaken Adviseurs.