Javascript is required

‘Online bankieren leer je door niet te denken in beperkingen, maar vooral door te kijken naar mogelijkheden’

Ons leven is in veel opzichten gedigitaliseerd en dat geldt ook voor onze bankzaken. Voor veel mensen is dat een uitkomst, maar niet iedereen kan even goed meekomen. Zeker als je moeite hebt met lezen, schrijven of een andere beperking hebt, is een beetje extra hulp bij digitaal bankieren meer dan welkom. Idman Nur (39) weet dat als geen ander: “Het geven van persoonlijke aandacht kan een groot verschil maken.”

Als jong meisje kwam Idman door haar verstandelijke beperking moeilijk mee op school. “Ik kwam op vijfjarige leeftijd met mijn moeder als vluchteling uit Somalië naar Nederland. Op school werd al snel duidelijk dat ik niet de ondersteuning kon krijgen die ik nodig had. Ik ging naar het speciaal onderwijs en later, tot mijn twintigste, naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs.” Hoewel Idman zich redelijk goed ontwikkelde, was het niet altijd gemakkelijk. “Ik kon wel lezen en schrijven, maar moeilijke woorden en lange, ingewikkelde zinnen, begreep ik vaak niet. Ook rekenen vond ik lastig.” Doordat ze op de middelbare school weinig informatie kreeg over welke vervolgopleiding ze kon doen, begon Idman pas op latere leeftijd aan een mbo-entreeopleiding tot verkoopmedewerker. “Een familielid, die directeur van een ROC was, wees mij erop dat deze opleiding geschikt was voor mensen met een beperking.”

Na haar opleiding ging Idman aan de slag bij een supermarkt. “Ik had vooral uitvoerende taken, zoals vakken vullen, maar dat werd lichamelijk te zwaar. Ik wilde graag achter de kassa werken, maar was bang om fouten te maken.” Op 28-jarige leeftijd trok Idman toch de stoute schoenen aan. “Gelukkig had mijn leidinggevende vertrouwen in mij. Ik kreeg begeleiding van een jobcoach, volgde een interne cursus en mocht achter een kassa zitten waar alleen met pin werd betaald. Dat gaf me veel zelfvertrouwen.”

Wegwijs in de wereld van digitaal bankieren

Idman regelde haar bankzaken lange tijd niet zelf. Vroeger had haar moeder deze rol op zich genomen en later kwam er een hulpverlener in beeld. “Zij hield me voor dat ik binnen vijf jaar mijn bankzaken zelfstandig zou regelen en liet mij meteen zélf van alles regelen, bijvoorbeeld door naar officiële instanties te bellen. Dat ging steeds beter en zo kwam ik weer een stap verder.” Idman leerde ook hoe ze geld moest overmaken en belangrijke uitgaven kon plannen. Eerst via de laptop, later via de bank app. “Ik weet nog dat ik dacht: ‘Online bankieren? Is dat wel veilig?’ Alles was nieuw en spannend. Maar mijn hulpverlener liet mij zien hoe de ABN AMRO app werkte en ik besloot om het te gaan proberen. Je kunt tenslotte alleen iets leren door het gewoon te doen. Ik maakte geld over naar mijzelf, boekte bedragen terug en raakte steeds beter wegwijs in de online wereld.”

Inmiddels regelt Idman haar bankzaken grotendeels zelf. Ze maakt voor verschillende uitgavenposten, zoals de boodschappen en wat grotere uitgaven, zoals kleding of vakantie, gebruik van verschillende rekeningen en beheert deze met de ABN AMRO app. “Ik zie wat er binnenkomt en uitgaat: leefgeld, kleedgeld, alles is duidelijk. En als ik mijn pasje vergeet? Dan betaal ik contactloos, met mijn telefoon.” Als het aan Idman ligt wordt financiële dienstverlening toegankelijker voor iedereen die dat nodig heeft. “ABN AMRO doet al veel, maar het kan nóg beter. Brieven zijn soms ingewikkeld. Gebruik ‘Jip en Janneke-taal’. Gewone woorden, korte zinnen.” Ook persoonlijk contact is belangrijk, benadrukt ze. “Niet iedereen redt het met alleen een app of website. Toen ik hoorde dat ABN AMRO Hulp bij Bankzaken Adviseurs heeft, dacht ik: ‘Wat super goed dat de bank deze ondersteuning aanbiedt. Dat kan mij en veel anderen zeker helpen. Dit soort hulp is erg welkom, dus heel goed om te weten dat dit er is.”

Van hulp vragen naar hulp bieden

In 2017 maakte Idman een bijzondere carrièrestap. “Ik wilde graag bij LFB Scholing en Training werken. Ik leerde LFB kennen door mijn zorgaanbieder. LFB is de belangenorganisatie voor en door mensen met een verstandelijke beperking. Ik kreeg hier de kans om een training te volgen en ben inmiddels al jaren zelf ervaringsdeskundige.” In deze rol zet zij haar eigen ervaringen in om anderen te helpen. “Ik geef workshops, trainingen en vertel hoe het is om met een beperking te leven. We leven in een tijd waarin alles online gaat, óók je bankzaken. Dat is voor mensen met een beperking best moeilijk. Zij hebben vooral behoefte aan persoonlijk contact, waarbij iemand rustig de tijd voor hen kan nemen. Daarom is het fijn om te weten dat ABN AMRO Hulp bij Bankzaken Adviseurs heeft die desgewenst zelfs bij je thuis kunnen komen.”

Als je even niet uit je bankzaken komt

Kom je soms even niet uit je bankzaken? Bekijk onze mogelijkheden voor hulp bij bankzaken. Je kunt handleidingen gebruiken, uitlegvideo's bekijken en maandelijkse cursussen volgen. Of ga in gesprek met één van onze Hulp bij Bankzaken Adviseurs.