Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

‘De stap naar online bankieren was minder ingewikkeld dan ik dacht’

Digitaal bankieren is voor veel mensen een uitkomst, maar kan ook een uitdaging zijn. Dat ondervonden Anna en Karsten, die na twintig jaar vanuit een klein dorpje in het noorden van Duitsland terugkeerden naar Nederland. Waar ze tot voor kort al hun bankzaken regelden bij hun ‘dorpsbank’, aan een loket met een vertrouwd gezicht, moesten zij nu vertrouwd raken met een nieuwe manier van bankieren. Dankzij Anneke Visser, Hulp bij Bankzaken Adviseur van ABN AMRO, vond het echtpaar snel zijn weg in de wereld van online bankieren.

 

Twintig jaar geleden verruilden Anna en Karsten het drukke Nederland voor een leven in een rustig dorp op het Duitse platteland, vlakbij de Deense grens. Geen files, geen overvolle agenda’s, maar eindeloze weilanden en nog een dorpsbank waar je kon binnenlopen voor een praatje. Maar toen Anna’s 95-jarige moeder zorg nodig had, besloot het echtpaar terug te keren naar Nederland. Terwijl Anna en Karsten daarvoor leefden in een omgeving waarin de tijd leek te zijn stilgezet, liepen ze nu tegen een nieuwe realiteit aan: een wereld waarin steeds meer digitaal verloopt. “Dat was behoorlijk frustrerend, zeker als je gewend bent je bankzaken op de ‘ouderwetse manier’ te regelen, aan het loket van ons bankkantoor in het dorp”, vertelt Anna.

Vertrouwen begint bij een gezicht

De verhuizing naar Nederland bracht veel administratieve rompslomp met zich mee en dat was voor ‘digibeet’ Anna behoorlijk schakelen. “Ik houd van persoonlijk contact en vind dat ‘digitale gedoe’ minder leuk. We moesten allerlei financiële zaken regelen: ons huis in Duitsland verkopen, verzekeringen regelen… eenmaal in Nederland had ik het gevoel dat ik op het verkeerde moment uit de tijdmachine was gestapt”, lacht ze. “Terug in Nederland moesten we vaak lang wachten aan de telefoon en ons verhaal steeds opnieuw vertellen. Het voelde als een doolhof. “We hebben nog steeds een rekening bij een Duitse bank, maar bankieren ook al jaren bij ABN AMRO. Het lukte eerst niet om iemand te spreken die mij direct kon helpen, maar er werd voorgesteld dat ik kon worden teruggebeld.”

Zo kwam Anna in contact met Anneke en dat was heel erg fijn. “Anneke kwam bij ons thuis om ons stap voor stap vertrouwd te maken met online bankieren. Ze liet zien hoe we de ABN AMRO-app konden downloaden, ons saldo checken en overboekingen doen. Ook regelde ze een tweede pinpas. Dankzij Anneke bleek online bankieren veel minder ingewikkeld dan gedacht. Dat gun ik iedereen die, net als ik in het begin, moeite heeft met online bankieren.” Als Hulp bij Bankzaken Adviseur geeft Anneke persoonlijke ondersteuning aan klanten die moeite hebben met digitaal bankieren. “We willen al onze klanten helpen digitaal vaardig te worden en doen dit door een luisterend oor te bieden. Zodat mensen die hier moeite mee hebben, zich gesteund voelen in een digitale wereld die snel verandert. Zo kom ik bij mensen thuis of maak ik hen via Beeldbankieren wegwijs in de bank-app”, legt ze uit. Bij Anna en Karsten begon Anneke met de vraag hoe zij wilden bankieren. “We hebben samen de app gedownload en een account aangemaakt. Ik liet hen alles zelf doen, want dan onthoud je het beter”, vertelt ze. “Het mooiste aan mijn werk is dat ik echt iets voor mensen kan betekenen. Ik zie hen stap voor stap zelfvertrouwen krijgen.” Anneke benadrukt dat veel mensen tegen dezelfde problemen aanlopen. “Ik zie vaak dat mensen eerst weerstand voelen tegen digitaal bankieren, maar zodra ze het een paar keer gedaan hebben, merken ze het gemak. Het gaat om het opbouwen van vertrouwen”, benadrukt ze. “En als online bankieren niet bij iemand past, zijn er desgewenst nog altijd papieren overboekingsformulieren en bijpassende enveloppeln. Zo zorgen we ervoor dat er voor iedereen een manier is om te bankieren.”

Om de overgang naar online bankieren makkelijker te maken, biedt ABN AMRO een ‘gereedschapskist’ met hulpmiddelen. Naast persoonlijke ondersteuning zijn er handleidingen en uitlegvideo’s beschikbaar. “Daarnaast kunnen mensen gebruikmaken van een digitale oefenomgeving, waarin ze zonder risico rustig kunnen oefenen met online bankieren. Desgewenst kunnen zij ook ondersteuning door contact op te nemen met de Hulp bij Bankzaken Lijn”, vertelt Anneke. “Het allermooiste aan mijn werk is je echt iets voor mensen kunt betekenen. Ik zie hen stap voor stap zelfvertrouwen krijgen en dat is ontzettend dankbaar.”

Als je even niet uit je bankzaken komt

Kom je soms even niet uit je bankzaken? Bekijk onze mogelijkheden voor hulp bij bankzaken. Je kunt handleidingen gebruiken, uitlegvideo's bekijken en maandelijkse cursussen volgen. Of ga in gesprek met één van onze Hulp bij Bankzaken Adviseurs.