Javascript is required

Burgerservicenummer (BSN)

Paspoort

Het burgerservicenummer (BSN) is een uniek persoonsnummer dat bedoeld is voor het contact tussen burgers en de overheid. Alle banken in Nederland zijn wettelijk verplicht om het BSN van hun klanten te hebben. We hebben jouw BSN nodig om financiële informatie met de overheid te delen. Zo delen we bijvoorbeeld je saldo of vermogen met de Belastingdienst. 

Op deze pagina vind je meer informatie over het BSN. Ook leggen we uit hoe je jouw BSN veilig aanlevert.

Je BSN aanleveren als je klant wordt

Als je klant wordt bij ABN AMRO, dan vragen we je om een foto te maken van je identiteitsbewijs (ID). Meestal ontvangen we dan automatisch jouw BSN, want dit nummer staat op je ID vermeld. Heb je geen Nederlands identiteitsbewijs op het moment dat je klant wordt? Dan ontvangen we je BSN niet automatisch. In dat geval vragen we je om jouw BSN op een later moment zelf in te voeren.

Heb je nog geen BSN?

Kom je langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet je je laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doe je bij de gemeente. Na je inschrijving krijg je automatisch een BSN. Het kan een tijdje duren voordat je jouw BSN ontvangt. 

Heb je nog geen BSN, maar wil je wel klant worden bij ABN AMRO? Dat kan. Om je nieuwe rekening te kunnen gebruiken, moet je wel eerst je bewijs van verblijf aanleveren. Zo lang je dat niet hebt gedaan, kun je je rekening nog niet gebruiken. 

Daarna is het belangrijk dat je je BSN zo snel mogelijk bij ons aanlevert. Je hebt hiervoor 90 dagen de tijd. Lever je jouw BSN niet binnen 90 dagen aan? Dan blokkeren we je rekening. 

Zo lever je jouw BSN aan

Stap 1: Zoek jouw BSN op

Heb je een Nederlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Dan kun je daarop jouw BSN terugvinden. Je kunt het nummer ook online opzoeken via MijnOverheid. Daarnaast vind je jouw BSN op een Nederlandse loonstrook, jaaropgaaf, zorgpas of zorgpolis.

Stap 2: Geef je BSN door

Heb je toegang tot de ABN AMRO app of Internet Bankieren? Dan kun je daar jouw BSN doorgeven. Dit doe je zo: 

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Tik rechtsonder op ‘Profiel’, dan op ‘Persoonsgegevens’ en scrol naar je belastinggegevens.
  • Onder 'Burgerservicenummer (BSN)' staat automatisch het getal ‘999999999’ ingevuld. Voer hier jouw eigen BSN in.  

Via Internet Bankieren:

  • Log in.
  • Open rechtsboven het uitklapmenu bij je profiel, klik op 'Persoonsgegevens' en scrol naar jouw belastinggegevens.
  • Naast 'Burgerservicenummer (BSN)' staat automatisch het getal ‘999999999’ ingevuld. Voer hier je eigen BSN in.

Stap 3: Klaar!

Was je rekening niet geblokkeerd? Dan verwerken wij je BSN meteen. Je hoeft verder niets meer te doen. 

Heb je je BSN ingevoerd nadat je rekening was geblokkeerd? Neem dan contact met ons op om de blokkade te verwijderen.

Veelgestelde vragen over het BSN

Meer informatie