Javascript is required

In gesprek met Team Preferred Banking: Yvonne Verwaaijen

De adviseurs van Preferred Banking helpen je bij grote en kleine financiële vraagstukken. Maar wie zijn deze adviseurs? We spreken met Yvonne Verwaaijen. Zij begeleidt al ruim 14 jaar klanten bij financiële beslissingen. ‘Ik vind het leuk dat ik als sparringpartner alle kanten van een keuze kan belichten.’

Van ondernemer naar adviseur

'Ik werkte als zelfstandig ondernemer in de schoonheidsindustrie voordat ik bij ABN AMRO begon.' Ik had altijd interesse in economie en wilde mezelf daarin verder ontwikkelen en verbreden.

Haar woorden zette ze direct om in daden. Ik liep ABN AMRO binnen en zei: hier ben ik, waar kan ik beginnen? Via allerlei opleidingen ben ik steeds verder gegroeid. Inmiddels ben ik nu ruim 14 jaar adviseur en nog steeds heel gelukkig met mijn baan.’

Het verhaal achter ‘de klant’

Als adviseur spreekt Yvonne klanten over verschillende onderwerpen. De mooiste gesprekken voor haar zijn die over het Financieel Vooruitzicht. Ze brengt de huidige en toekomstige financiële situatie van klanten in kaart, toetst de haalbaarheid van toekomstplannen en denkt actief mee.

‘In zo’n gesprek verdiep je je echt in de situatie, wensen en financiële doelen van de klant. Je helpt iemand door helder te laten zien wat de gevolgen van bepaalde financiële keuzes zijn. We bespreken de voordelen, maar ook de eventuele nadelen van die keuzes. Dat geeft rust en duidelijkheid. Ook geef ik aandachtspunten mee, zodat iets wat nu niet kan later misschien wél haalbaar is.’

‘Eerder stoppen met werken: dat is een actueel onderwerp’

Een typisch klantgesprek bij Financieel Vooruitzicht of een andere Coach-gespreksvorm bestaat niet. Wel zijn er vragen die vaker voorkomen dan andere. Een vraag die veel opkomt, is bijvoorbeeld: kan ik eerder stoppen met werken?

‘Dat is een heel actueel onderwerp. En eerder stoppen met werken kost een hoop geld. Gelukkig kun je hiervoor verschillende zaken regelen. Hoe eerder je hiermee start, hoe meer er mogelijk is. Ik vind het leuk om mee te denken in dat proces. Ik ben een sparringpartner die alle kanten belicht.'

‘Beleggen is voor sommigen best spannend’

Er zijn ook onderwerpen die klanten zelf als een grote uitdaging zien, zoals beleggen. ‘Beleggen is voor sommigen best spannend. Ik probeer het zo tastbaar mogelijk te maken. Als je bijvoorbeeld € 300 per maand extra spaart, hoe beïnvloedt dat je inkomen? Elke maand beleggen met dat bedrag: welk effect heeft dat dan? Misschien dat bijvoorbeeld eerder stoppen met werken dan wel haalbaar wordt? Ik probeer het dus zo concreet mogelijk te maken, met duidelijke en kleine stappen.’

Meedenken en eerlijk zijn

Elk klantgesprek is anders, maar Yvonne sluit de gesprekken vaak hetzelfde af. ‘Ik vraag altijd aan een klant hoe ze een gesprek hebben ervaren. Ook vraag ik of het hielp bij het maken van bepaalde keuzes.’ Ze krijgt energie van het vertrouwen van haar klanten. ‘Klanten zijn je dankbaar dat je meedenkt en eerlijk bent. Dat is toch het mooiste compliment dat je kunt krijgen?’

Lees ook

Heb je een vraag over je financiële situatie?

Ben je benieuwd wat dit artikel voor jou betekent? Of heb je een andere financiële vraag? Bijvoorbeeld over pensioen, eerder stoppen met werken of slim vermogen opbouwen? De adviseurs van Team Preferred Banking helpen je graag, gratis en vrijblijvend.

Bekijk de contactopties