Javascript is required

Uitgestelde Hypotheekaflossing

De Uitgestelde Hypotheekaflossing is sinds 2013 niet meer verkrijgbaar en stopt definitief

De Uitgestelde Hypotheekaflossing wordt binnenkort definitief beëindigd. We nemen verspreid over 2023 en 2024 contact op met klanten met een Uitgestelde Hypotheekaflossing voor een afspraak.

Wat kun je verwachten tijdens de afspraak?

Tijdens de afspraak zal een medewerker toelichting geven op de gevolgen van het stoppen van het product. Ook worden de beschikbare alternatieven besproken, zodat je kunt kiezen welk van deze alternatieven het best bij je past.

Wil je eerder in gesprek?

Wil je nu al in gesprek en heb je naast de Uitgestelde Hypotheekaflossing ook een Woonbalans Hypotheek of een Kapitaal Groei Hypotheek? Neem dan contact op met je hypotheekadviseur of stuur een mail naar hypotheekonderhoud@nl.abnamro.com met hierin je contactgegevens en leningnummer. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op. 

Heb je geen hypotheek die aan je Uitgestelde Hypotheekaflossing is gekoppeld? Neem dan contact op met ons via de mogelijkheden onderaan deze pagina. 

Veelgestelde vragen over het stopzetten

Productinformatie

Wat is de ABN AMRO Uitgestelde Hypotheekaflossing?

De ABN AMRO Uitgestelde Hypotheekaflossing is een rekening waarbij je vermogen opbouwt met als doel het geheel of gedeeltelijk aflossen van een eigen woningschuld. Onder eigen woningschuld wordt verstaan: de schuld aangegaan voor de verwerving, onderhoud en/of verbetering van de eigen woning voor zover die lening in box 1 valt. Binnen de Uitgestelde Hypotheekaflossing kun je sparen en/of beleggen.

Zo werkt de Uitgestelde Hypotheekaflossing

De uitgestelde Hypotheekaflossing bestaat uit de volgende rekeningen;
  • Geldrekening (inlegrekening) 
  • Spaarrekening
  • Beleggingsrekening 
De hoogte van de inleg hangt af van de berekening die bij het aangaan van het product is gemaakt. Je legt maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of per jaar geld in via de geldrekening. Ook is het mogelijk eenmalig of meerdere keren gedurende de looptijd extra in te leggen. Hierbij moet wel gelet worden op de bandbreedte van 1:10.  
 
Je kunt met de ABN AMRO Uitgestelde Hypotheekaflossing kiezen voor sparen, beleggen of een combinatie van beide. Als je veiligheid wilt, kies je voor sparen. Ben je bereid om meer risico te lopen en wil je daarmee kans maken op een hoger rendement? Dan kun je kiezen voor beleggen. Je kunt ook met een deel van je inleg sparen en met een ander deel beleggen. Tot slot kun je ook binnen het opgebouwde kapitaal in de UHA op ieder moment switchen tussen sparen en beleggen. 
 
Let op! Beleggen brengt risico's met zich mee; je kunt je inleg (gedeeltelijk) verliezen.

Informatieverstrekking

Je wordt via kwartaaloverzichten op de hoogte gesteld van de vermogensopbouw. Hierbij wordt ook aangegeven of je nog steeds in lijn met het vastgelegde risicoprofiel vermogen opbouwt. 
 
Door de flexibiliteit in de jaarlijkse inleg en de diverse beleggingsmogelijkheden kent de UHA geen gegarandeerd eindkapitaal.

Fiscale voorwaarden

Binnen de uitgestelde hypotheekaflossing kan fiscaal vriendelijk vermogen worden opgebouwd. Zo is het vermogen binnen de Uitgestelde Hypotheekaflossing vrijgesteld van box 3 belasting en is de uitkering vrijgesteld tot maximaal € 184.500 per belastingplichtige (2023). Dit heet de life-time vrijstelling. Voor fiscaal partners is dit € 369.000 (2023).
 
Heb je in het verleden een KEW-uitkering (Kapitaalverzekering Eigen Woning) genoten of loopt er nog een KEW, dan wordt de gebruikte vrijstelling uit deze producten van de totale life-time vrijstelling afgetrokken. Heb je meer vermogen opgebouwd in de UHA dan de (resterende) life-time vrijstelling, dan wordt het rendement over dit meerdere als inkomen gezien en progressief belast in box 1.
 
De onbelaste uitkering kan in geen geval hoger zijn dan de eigenwoningschuld op het moment van uitkeren.
 
Om in aanmerking te komen voor het gebruiken van de life-time vrijstelling gelden wel een aantal voorwaarden;
  • De inleg in enig jaar mag niet meer afwijken ten opzichte van een ander jaar dan in een verhouding van 1:10*.
  • De looptijd van de rekening mag maximaal 30 jaar bedragen of tot het overlijden van de rekeninghouder.
  • Er moet jaarlijks inleg hebben plaatsgevonden.
  • De rekening is geblokkeerd en wordt slechts eenmalig gedeblokkeerd waarbij het saldo gebruikt moet worden voor aflossing van de eigenwoningschuld.
  • Tussentijds mag er geen geld opgenomen worden van de rekening van de Uitgestelde Hypotheekaflossing.
  • Je blijft zelf verantwoordelijk voor de naleving van de fiscale regels.
 
*Je hebt in het eerste jaar € 10.000 ingelegd, de stortingen in de volgende jaren moeten dan altijd minimaal € 1.000 bedragen om aan de fiscale voorwaarden te voldoen.

Schendingen

Wanneer je niet voldoet aan een of meerdere van de fiscale voorwaarden dan is er sprake van een schending. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een jaar niet inlegt of wanneer je buiten de bandbreedte treedt. Het in de jaren opgebouwde rendement is dan progressief belast in box 1.
 
Voorbeeld; je hebt op het moment van schending € 70.000 in de UHA opgebouwd en totaal € 50.000 ingelegd. De € 20.000 rendement is dan progressief belast in box 1.

Voorwaarden Uitgestelde Hypotheekaflossing

Hier vindt je de voorwaarden:

Wijzigingen doorvoeren binnen je Uitgestelde Hypotheekaflossing

De volgende wijzigingen zijn mogelijk op je Uitgestelde Hypotheekaflossing: 
  • Aflossen op de eigenwoningschuld en het product opheffen
  • Aanpassen verhouding sparen en beleggen van de toekomstige inleg
  • Aanpassen verhouding sparen en beleggen van de opgebouwde waarde binnen de UHA
  • Wijzigingen binnen de beleggingen
  • Inleg wijzigen; meer of minder inleggen
  • Beoogde einddatum wijzigen (verkorten)
Let op: heb je naast de uitgestelde hypotheekaflossing ook een kapitaalgroei hypotheek of een woonbalans hypotheek? Neem dan voor een wijziging eerst contact op met de hypotheekafdeling via de ABN AMRO app of via telefoonnummer 0900 - 9210.
 
Het wijzigingsformulier vind je hier:

Veelgestelde vragen over de Uitgestelde Hypotheekaflossing

Vragen over je persoonlijke situatie?

Chatbot Anna

Chatbot Anna

Chat met chatbot Anna. Komt ze er niet uit? Dan neemt een medewerker het gesprek over.

Bel de klantenservice

Bekijk de telefoonnummers en openingstijden.

Maak een afspraak

Vul het formulier in om een afspraak te maken of contact met ons op te nemen.