Javascript is required

Hypotheekaflossing uit Vermogen

De Hypotheekaflossing uit Vermogen is sinds 2013 niet meer verkrijgbaar en stopt definitief

De Hypotheekaflossing uit Vermogen wordt binnenkort definitief beëindigd. We nemen verspreid over 2023 en 2024 contact op met klanten met een Hypotheekaflossing uit Vermogen voor een afspraak. 

Wat kun je verwachten tijdens de afspraak?

Tijdens de afspraak zal een medewerker toelichting geven op de gevolgen van het stoppen van het product. Ook worden de beschikbare alternatieven besproken, zodat je kunt kiezen welk van deze alternatieven het best bij je past.

Wil je eerder in gesprek?

Wil je nu al in gesprek en heb je naast de Hypotheekaflossing uit Vermogen ook een Meerkeuze Hypotheek of een Kapitaalgroei Hypotheek? Neem dan contact op met je hypotheekadviseur of stuur een mail naar hypotheekonderhoud@nl.abnamro.com met hierin je contactgegevens en leningnummer. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op. 
Heb je geen hypotheek die aan je Hypotheekaflossing uit Vermogen is gekoppeld? Neem dan contact op met ons via de mogelijkheden onderaan deze pagina.

Veelgestelde vragen over het stopzetten

Wat is de ABN AMRO Hypotheekaflossing uit Vermogen?

De ABN AMRO Hypotheekaflossing uit Vermogen is een rekening waarmee je vermogen opbouwt met als eerste doel om een hypotheek geheel of gedeeltelijk af te lossen. Ook kun je de ABN AMRO Hypotheekaflossing uit Vermogen gebruiken als aanvulling op je vermogensopbouw. Binnen de HUV kun je beleggen, sparen of een combinatie van beide.

Zo werkt de Hypotheekaflossing uit Vermogen

De Hypotheekaflossing uit vermogen bestaat uit de volgende rekeningen;

  • Geldrekening (inlegrekening) 
  • Spaarrekening
  • Beleggersrekening 

De hoogte van de inleg hangt af van de berekening die bij het aangaan van het product is gemaakt. Je legt maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of per jaar geld in via de geldrekening. Ook is het mogelijk eenmalig of meerdere keren gedurende de looptijd extra in te leggen.

Je kunt met de Hypotheekaflossing uit Vermogen kiezen voor sparen, beleggen of een combinatie van beide. Als je veiligheid wilt, kies je voor sparen. Ben je bereid om meer risico te lopen en wil je daarmee kans maken op een hoger rendement? Dan kun je kiezen voor beleggen. Je kunt ook met een deel van je inleg sparen en met een ander deel beleggen. Tot slot kun je ook binnen het opgebouwde kapitaal in de HUV op ieder moment switchen tussen sparen en beleggen. 

Let op: beleggen brengt risico's met zich mee. Je kunt je inleg (gedeeltelijk) verliezen.

Informatieverstrekking

Via kwartaaloverzichten houden we je op de hoogte van de vermogensopbouw. Hierbij wordt ook aangegeven of je nog steeds in lijn met het vastgelegde risicoprofiel vermogen opbouwt.

Door de flexibiliteit in de jaarlijkse inleg, de opname mogelijkheid en de diverse beleggingsmogelijkheden kent de HUV geen gegarandeerd eindkapitaal.

Fiscale aspecten

De Hypotheekaflossing uit Vermogen valt in box 3. Dit betekent dit dat de hele waarde in de HUV meetelt voor de grondslag van vermogen in box 3. Hierbij geldt voor het totale vermogen in box 3 een vrijstelling van € 57.000 (2024) per belastingplichtige. Meer informatie over de vermogensbelasting vind je bij de Belastingdienst.

Voorwaarden Hypotheekaflossing uit Vermogen

Hier vind je de voorwaarden:

Wijzigingen doorvoeren binnen je Hypotheekaflossing uit Vermogen

De volgende wijzigingen zijn mogelijk op je Hypotheekaflossing uit Vermogen: 

  • Een opname doen en aflossen op de (eigenwoning)schuld
  • Een losse opname doen
  • Het product opheffen
  • Aanpassen verhouding sparen en belegen toekomstige inleg
  • Aanpassen verhouding sparen en beleggen van de opgebouwde waarde binnen de UHA
  • Wijzigingen aanbrengen binnen de beleggingen
  • Inleg wijzigen; meer of minder inleggen
  • Beoogde einddatum wijzigen (verkorten).
Let op: heb je naast de hypotheekaflossing uit vermogen ook een meerkeuze hypotheek? Neem dan voor een wijziging eerst contact op met de hypotheekafdeling via de ABN AMRO app of via telefoonnummer 0900 - 9210.
 
Het wijzigingsformulier vind je hier:

Veelgestelde vragen over de Hypotheekaflossing uit Vermogen

Vragen over je persoonlijke situatie?

Chatbot Anna

Chatbot Anna

Chat met chatbot Anna. Komt ze er niet uit? Dan neemt een medewerker het gesprek over.

Bel de klantenservice

Bekijk de telefoonnummers en openingstijden.

Maak een afspraak

Vul het formulier in om een afspraak te maken of contact met ons op te nemen.