Sterk herstel Nike in eerste kwartaal boekjaar

Houden
23-09-2020

De omzet en winst van Nike (Houden) lagen in het eind augustus geëindigde eerste kwartaal van het boekjaar mi 2020 veel hoger dan we hadden verwacht. De direct-to-consumer aanpak van de onderneming woog zwaarder dan de verstoring als gevolg van de pandemie. De omzet lag slechts 1% lager dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Wij hadden op een omzetdaling met 18% gerekend. We kennen Nike een ruim concurrentievoordeel toe.

 

De cijfers waren indrukwekkend. Maar de resultaten waren niet een totale verrassing. Enkele ondernemingen die sportuitrustingen verkopen hadden al uitstekende resultaten laten zien in de zomer. Het gaat bijvoorbeeld om Foot Locker en Dick’s Sporting Goods.

Voor het hele jaar rekent Nike op een gelijkblijvend rendement en een omzetstijging van circa 10%. De verwachtingen voor het rendement komen overeen met onze ramingen. Wij hadden echter op een omzetgroei van 4% gerekend.

Nike profiteerde volgens ons van de trend richting vrijetijdskleding. Veel mensen werken en ontspannen thuis als gevolg van de pandemie. We waarschuwen echter dat het extra geld van de overheid en de sluitingen van winkels voor een tijdelijke extra vraag zorgden.

We denken dat we onze reële waarde inschatting voor het aandeel van 100 dollar met ongeveer 5% zullen verhogen. We beschouwen het aandeel echter als duur. In de handel nabeurs steeg de koers met 13% naar het hoogste niveau ooit.

De directe omzet van Nike steeg afgelopen kwartaal met 12%. Dit compenseerde de zwakke orders en omzet vanuit de groothandel. Wereldwijd zijn bijna alle eigen winkels en die van gerelateerde partijen weer geopend. Maar de aanloop van klanten is lager dan normaal en er is sprake van kortingen.

Het bruto rendement bedroeg 44,8%. Dat is 90 basispunten lager dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Maar het was ook 280 basispunten beter dan wij hadden verwacht. Dat heeft te maken met de geringere invloed van groothandelprijzen.

Daarnaast daalden de operationele kosten met 11%. Dat is iets meer dan de daling met 10% waar wij op rekenden. Het is het gevolg van lagere marketingkosten, nu veel sporten zonder publiek worden afgewerkt. Het operationele rendement van 16,7% was 9 procentpunt hoger dan waar wij op hadden gerekend. Het is een stijging van 220 basispunten in vergelijking met vorig jaar.

Morningstar

 

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO Markets levert de input en opinie voor aandelen uit de Benelux.
  • Het Duitse researchhuis Independent Research voert dit uit voor een aantal Duitse aandelen.