
Nike: daling omzet en winst valt relatief mee
De omzet van Nike (Kopen) daalde met 12% in het vierde kwartaal van het boekjaar 2025, dat eindigde in mei, doordat het bedrijf nog steeds bezig is met het wegwerken van overtollige voorraden. De EBIT-marge daalde van 12,3% in het voorgaande jaar naar 2,7% en de winst per aandeel daalde van $ 0,99 naar $ 0,14.
Herstel plan Win Now
Het herstelplan van CEO Elliott Hill, ‘Win Now’, omvat kortingen en een beperktere distributie van schoenen die te veel in de schijnwerpers staan. Hill reageert op de concurrentiedreiging door zich te concentreren op sport, sterkere groothandelspartnerschappen (waaronder een terugkeer naar Amazon (Kopen)) en productinnovatie. Hoewel het een zwakke periode was, viel de omzetdaling van Nike minder uit dan onze prognose van 15% en lag de EBIT-marge boven onze schatting van 1,4%.
Groot-China (13% van de omzet) blijft zeer uitdagend met een omzetdaling van 21%, maar we denken dat Nike klaar is om te profiteren van het uiteindelijke herstel van de markt. We geloven dat Nike's voordelen in producten, marketing en sportconnecties het mogelijk maken om marktaandeel terug te winnen en kortingen te verminderen in fiscaal 2026. Hoewel onwaarschijnlijk tot minstens fiscaal 2027, verwachten we dat het zal terugkeren naar een jaarlijkse omzetgroei van midden enkelcijferig en dubbele-cijferige EBIT-marges.
Handelstarieven verhogen de kosten
We denken dat Nike, met ruim concurrentievoordeel, momenteel niet de waardering krijgt die het verdient. Dit komt mede doordat omzetdalingen waarschijnlijk zullen doorgaan in fiscaal 2026, vooral in de eerste helft. Daarnaast heeft Nike heeft bekend gemaakt dat hogere tarieven op Amerikaanse importen naar verwachting $1 miljard aan nieuwe kosten zullen brengen en de brutomarge met ongeveer 75 basispunten zullen verminderen, inclusief verzachtende maatregelen.
Onzekerheid voor Nike verhoogd
We passen onze onzekerheidsrating voor Nike aan van gemiddeld naar hoog. Dit gebeurt enerzijds op basis van uitkomsten van ons kwantitatieve model en anderzijds de toegenomen uitdagingen zoals toenemende concurrentie en invoerheffingen. Wat betreft de importheffingen, Nike importeert ongeveer 16% van zijn schoenen voor de Amerikaanse markt uit China. Hier gelden torenhoge invoerheffingen op. Het bedrijf is van plan dit percentage tegen het einde van het boekjaar 2026 terug te brengen tot onder de 10%.