Elektrisch rijden in 2024 of 2025: zakelijk of privé?

We gaan steeds meer elektrisch rijden in Nederland. Het is goed voor het milieu en de portemonnee. De overheid heeft interessante regelingen en subsidies voor ondernemers. Ook neemt het aanbod elektrische auto's steeds meer toe. Maar als je de knoop hebt doorgehakt om elektrisch te rijden, wordt het dan zakelijk of privé? In onderstaand artikel zetten we de voordelen voor je op een rij en lees je over de laatste ontwikkelingen.
Hoe zat het ook alweer: privé en zakelijk rijden
Privérijden, de voordelen:
- Als je een auto voor privégebruik aanschaft, blijft dit jouw eigendom. Bij verkoop kan dit winst of verlies opleveren.
- Je hoeft geen bijtelling te betalen voor privégebruik.
- Je bedrijf hoeft geen btw te betalen over de waarde van het privégebruik van de auto.
- De auto kan worden meegerekend als bedrijfsvermogen voor de omzetbelasting, zelfs als deze als privévermogen wordt beschouwd voor de winstberekening.
Zakelijk rijden, de voordelen:
- Een zakelijke auto wordt beschouwd als bedrijfsvermogen. Kosten – aankoop én onderhoud - zijn aftrekbaar van de winst.
- Afschrijvingen kunnen jaarlijks op de winst in mindering worden gebracht. Dit scheelt winst- en/of inkomstenbelasting.
- Voor zakelijk rijden gelden anders dan bij privé meerdere subsidies (lees hieronder).
- Het leasen van een elektrische bedrijfsauto is vaak aantrekkelijk om meerdere redenen.
En dan nog dit:
- Privégebruik van een zakelijke auto mag tot 500 km belastingvrij.
Als je een zakelijke auto ook privé gebruikt als ondernemer, mag je maximaal 500 kilometers per jaar privérijden. Rijd je meer? Dan ziet de belastingdienst dit als een vorm van inkomen. Hierover moet je belasting betalen. De zogenaamde bijtelling. Dit bedrag hangt af van de waarde, CO2-uitstoot en het tijdstip van de eerste toelating van je auto.
Ben je benieuwd hoe de kosten in jouw situatie verschillen bij zakelijk of privérijden? De Kamer van Koophandel heeft hiervoor een handige tool ontwikkeld.
5 opvallende ontwikkelingen in elektrisch rijden
Gaat er een Elektrische Revolutie plaatsvinden in 2024/2025?
1. Subsidies voor elektrisch rijden
Om elektrisch rijden ook in 2024 te stimuleren heeft de overheid verschillende subsidies in het leven geroepen. Houd er wel rekening mee dat de jaarlijkse subsidiepot op kan raken en je er mogelijk geen gebruik meer van kunt maken.
SEPP voor privérijden
Wanneer je een elektrische auto privé wilt rijden kom je in aanmerking voor een aanschafsubsidie. Dit heet de SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren). In 2024 krijgen particulieren € 2.950 subsidie voor een nieuwe elektrische auto. En € 2.000 voor een tweedehands elektrische auto.
SEBA voor zakelijk rijden
Als ondernemer kun je gebruikmaken van de SEBA-regeling (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's) als je een volledig elektrische bedrijfsauto koopt of least op grijs kenteken. De subsidie bedraagt 10% van de netto catalogusprijs (N1-voertuigcategorie) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (N2-voertuigcategorie). En het maximumbedrag is € 5.000. Kleine ondernemingen en non-profitinstellingen krijgen 12% korting.
Gemeentelijke subsidie voor een laadpaal
Niet alleen de landelijke overheid, maar ook jouw eigen gemeente stimuleert elektrisch rijden. In veel gemeenten kun je een verzoek indienen voor een openbare laadpaal bij je huis of op je werk. Dit is onder andere mogelijk in Rotterdam, Den Haag, Maastricht, Eindhoven en Groningen. Elke gemeente heeft andere regelingen, dus controleer welke maatregelen en mogelijkheden er in jouw gemeente zijn.
2. Fiscale voordelen privé en zakelijk
Naast subsidies heeft de overheid ook een aantal fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken.
Belastingvoordeel
Voor zowel zakelijke als particuliere elektrische autorijders is er een vrijstelling van de bpm (belasting van personenauto’s en motorrijtuigen) en de mrb (motorrijtuigenbelasting). Deze vrijstelling loopt voorlopig tot 2025.
Voor auto's met een CO₂-uitstoot van 0 gr/km geldt een volledige vrijstelling voor de mrb. Voor plug-in's met een CO₂-uitstoot van maximaal 50 gr/km geldt het halftarief mrb. Naar verwachting wordt dit in 2025 een 3/4 tarief en vanaf 2026 voltarief.
De mrb-vrijstelling voor volledig elektrische auto's blijft naar verwachting tot en met 2024 gehandhaafd. In 2025 zal een 1/4 tarief gelden en vanaf 2026 zal er geen korting meer op de mrb zijn.
Lage bijtelling
Voor zakelijke rijders geldt dat wanneer met een elektrische auto meer dan 500 privékilometers afgelegd worden, er een lagere bijtelling is. Sinds 2019 is deze korting voor volledig elektrische auto's gemaximeerd. In 2024 is de korting maximaal €1.800. Dit komt voor nieuwe auto's neer op een bijtelling van 16% voor de eerste € 30.000 van de catalogusprijs.
3. Veranderingen in de bpm-vrijstelling vanaf 2025
Een belastingvoordeel dat we extra voor je willen uitlichten is de bpm-vrijstelling. Tot en met 2024 zijn elektrische voertuigen namelijk nog volledig vrijgesteld van bpm. Vanaf 2025 zal voor personenauto’s een vast bedrag van € 360 per jaar gelden.
Als ondernemer gold al een bpm-vrijstelling voor de aanschaf van een bestelauto als je deze voor zakelijke doeleinden gebruikt. Dat wil zeggen: je rijdt minimaal 10% van je totale kilometers per jaar voor je onderneming; je bent ondernemer voor de Belastingdienst en je bestelauto voldoet aan de bpm-eisen (bijvoorbeeld geen zitplaatsen in de laadruimte).
Deze regeling voor ondernemers vervalt naar verwachting per 1 januari 2025. Je betaalt dan dezelfde belastingheffing voor je bestelauto als personenauto. Er geldt 1 uitzondering: voor volledig elektrische bestelauto’s blijft de bpm-vrijstelling bestaan. De overheid hoopt met deze uitzondering de verkoop van elektrische bestelauto’s te stimuleren.
4. Invoering zero-emissiezones vanaf 2025
De overstap naar elektrisch rijden wordt voor ondernemers relevant door de komst van de zero-emissiezones in ons land (per 1 januari 2025). Deze zones mag je niet meer inrijden als je vracht-of bestelauto CO₂-uitstoot. Ongeveer 30 tot 40 van de grootste gemeenten gaan zo’n zero-emissiezone invoeren die minimaal voor het stadcentrum en de omliggende wijken geldt. Bevinden veel van jouw klanten zich in de stad? Dan kun je alleen met een zero-emissievracht- of bestelauto deze zone in rijden.
Gebruik je een personenauto om je klanten in de stad te bezoeken? Dan gelden deze zero-emissiezones niet voor jou. Particulieren die een bestel-of vrachtauto alleen privé gebruiken krijgen mogelijk een ontheffing. Houd er wel rekening mee dat in veel steden ook milieuzones gelden. Deze zones mag je als particulier niet in als je een dieselauto heeft.
Ben je benieuwd in welke gemeenten de zero-emissiezones komen? Meer informatie vind je op de website Zero Emissie Stadslogistiek van de Rijksoverheid.
5. Verwachte toename in tweedehands elektrische auto’s
In Nederland worden veel tweedehandsauto ver- en gekocht. Nieuwe auto’s worden vooral gekocht door autoverhuurbedrijven of leasemaatschappijen. Ongeveer 5 jaar geleden werd de aankoop van nieuwe elektrische auto’s populair onder leasemaatschappijen door de gunstige bijtellingsregeling. Dit jaar loopt een groot deel van deze 5-jarige leasecontracten af, waarna deze elektrische auto’s vaak op de tweedehandsmarkt worden verkocht.
Naar verwachting zal de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s hierdoor aankomend jaar groter worden, waardoor de prijzen zullen dalen en de aankoop van een elektrisch voertuig goedkoper wordt.