ABN AMRO en Kifid

Update uitspraak Kifid Commissie van Beroep

ABN AMRO en Consumentenbond eens over compensatieregeling

Het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) oordeelde in maart 2021 dat ABN AMRO bij de berekening van de variabele rente van een doorlopend consumptief krediet de marktrente onvoldoende heeft gevolgd. Samen met de Consumentenbond is er op 5 september 2021 een compensatieregeling tot stand gekomen. ABN AMRO gaat klanten die hiervoor in aanmerking komen compenseren.
 
Laatst bijgewerkt op 28 juni 2022
 

De compensatieregeling in het kort

 
  • De eerste klanten hebben hun compensatievoorstel (Persoonlijk Aanbod) geaccepteerd
  • De compensatieregeling gaat in vanaf 2001  
  • De regeling geldt voor diverse doorlopende consumptieve kredieten met een variabele rente van ABN AMRO, ALFAM en ICS. Kijk op deze pagina bij de veelgestelde vragen om welke producten het gaat.  
  • Ongeveer 15% van alle klanten met een dergelijk doorlopend consumptief krediet komt in aanmerking 
  • Naar verwachting heeft elke klant die daarvoor in aanmerking komt eind 2022 compensatie ontvangen 
  • Het gemiddelde compensatiebedrag ligt veelal tussen de € 50 en € 1.750 
  • Het compensatiebedrag verhogen we voor alle klanten met een opslag van 5%. Dit doen we omdat we er zeker van willen zijn dat alle klanten een goede en ruimhartige regeling krijgen, die ook goed uitvoerbaar is.
  • Klanten die in aanmerking komen voor deze compensatieregeling krijgen van ons een persoonlijk aanbod met de exacte details
  • Oud-klanten van ABN AMRO, ICS en ALFAM-labels DEFAM, Credivance en Alpha Credit Nederland die denken in aanmerking te komen voor compensatie kunnen zich aanmelden voor de compensatieregeling.
 

Schrijf u in voor de laatste updates

ABN AMRO wil alle klanten die in aanmerking komen voor compensatie benaderen in de periode oktober 2021 tot en met december 2022. U krijgt automatisch bericht van ons en hoeft geen contact met ons op te nemen.  

Bent u geen klant meer bij ons?

Bent u oud-klant, had u vanaf 1 januari 2001 een doorlopend krediet bij ons en denkt u in aanmerking te komen voor compensatie? Dan kunt u zich aanmelden voor de compensatieregeling. 

Bent u nog klant bij ons? Dan hoeft u niets te doen. Wij nemen contact met u op als u in aanmerking komt voor compensatie.

Overzicht verloop

  1. 28 JUNI 2022 - Vergoeding voor kleine groep ICS-klanten met Gespreid Betalen Faciliteit

    Een klein deel van de ICS-klanten die vóór maart 2011 een Gespreid Betalen Faciliteit op de creditcard heeft afgesloten, ontvangt een vergoeding voor te veel betaalde rente. ICS heeft de afgelopen tijd nader onderzoek gedaan naar de Gespreid Betalen Faciliteit en is tot de conclusie gekomen dat bij sommige klanten met oude voorwaarden (van voor maart 2011) de variabele rente de marktrente onvoldoende heeft gevolgd.
  2. 27 JUNI 2022 - Start compensatieregeling oud-klanten

    Oud-klanten van ABN AMRO, ICS en ALFAM-labels DEFAM, Credivance en Alpha Credit Nederland kunnen zich aanmelden voor de compensatieregeling.
  3. 25 JANUARI 2022 - Uitspraak Kifid rente op rente

    Op 25 januari 2022 heeft de Geschillencommissie van het Kifid een uitspraak gedaan in een procedure waarin aan ABN AMRO gevraagd werd om ook rente-op-rente te vergoeden. Het Kifid oordeelde dat de bank daartoe niet verplicht is.
  4. 10 JANUARI 2022 – Compensatieregeling uitgewerkt

    Op 10 januari 2022 heeft ABN AMRO besloten de compensatie te berekenen en proactief een compensatie aan te bieden vanaf 2001. Deze uitwerking van de regeling is afgestemd met de Consumentenbond. 
  5. 5 SEPTEMBER 2021 – Compensatieregeling tot stand gekomen

    Op 5 september 2021 hebben ABN AMRO en de Consumentenbond overeenstemming bereikt over een compensatieregeling voor consumenten met een doorlopend consumptief krediet met variabele rente. Dankzij deze regeling krijgen klanten een compensatie als hun rente onvoldoende heeft meebewogen met de marktrente .
  6. 15 JULI 2021 - Opbouwende gesprekken met de Consumentenbond

    Inmiddels zijn we in gesprek met de Consumentenbond Claimservice. De gesprekken verlopen constructief. Met de Consumentenbond hebben we afgesproken dat we de komende 3 maanden geen procedures in deze zaak starten. Deze termijn kan uiteraard worden verlengd. De civiele procedure die we eerder wilden starten hebben we gepauzeerd. We willen serieus bijdragen aan een oplossing en hebben er vertrouwen in om tot een passende oplossing te komen.
  7. 17 MAART 2021 - Reactie ABN AMRO

    Op 17 maart 2021 heeft ABN AMRO in een reactie laten weten dat we de uitspraak van de Commissie van Beroep voor deze betreffende klant volgen. Daarnaast gaat ABN AMRO in gesprek met de Consumentenbond Claimservice. Samen kijken we terug naar ons prijsbeleid en de uitvoering daarvan. 

    Tegelijkertijd vindt ABN AMRO het teleurstellend dat het Kifid niet voldoende is ingegaan op onze bezwaren ten aanzien van de referentierente. Voor het bepalen van de rente op een doorlopend krediet spelen namelijk ook andere elementen een rol, niet alleen het verloop van de markrente. Het Kifid gaat hieraan voorbij en vindt dat er geen betere referentierente voorhanden is. Omdat we het niet eens zijn met de gebruikte methodiek en referentierente vragen we de civiele rechter zich hierover uit te spreken.  

    Wilt u op de hoogte blijven? Schrijf u dan in voor onze e-mail updates. Of bezoek deze pagina.

  8. 3 MAART 2021 - Uitspraak Commissie van Beroep

    Op 3 maart 2021 heeft de Commissie van Beroep van het Kifid uitspraak gedaan. We hebben de uitspraak ontvangen en bestuderen deze nu zorgvuldig. Op dit moment weten we nog niet welke vervolgstappen we nemen en wat de gevolgen ervan zijn voor de betrokken klanten.
  9. 7 DECEMBER 2020 - Hoger beroep behandeld

    Op 7 december 2020 vond de mondelinge behandeling van het hoger beroep bij de Commissie van Beroep van Kifid plaats. 
  10. 2 OKTOBER 2020 – Kifid: Deel klachten over rente op doorlopend krediet voorlopig aangehouden

    Aanhouden van klachten 
    O.a. door ABN AMRO is afzonderlijk beroep ingesteld tegen uitspraken van de Geschillencommissie van Kifid over het rentetarief op doorlopend krediet. Het Kifid heeft daarom besloten dat klachten die hier betrekking op hebben voorlopig aangehouden worden. Dit betekent dat de klacht niet inhoudelijk behandeld wordt in afwachting van het hoger beroep dat nu loopt. Lees hier meer over in het persbericht van het Kifid .
  11. 25 AUGUSTUS 2020 – ABN AMRO dient hoger beroep in

    Hoger beroep ABN AMRO is het niet eens met de uitspraken en stelt daarom hoger beroep in bij de Commissie van Beroep. Hier zullen wij beargumenteren waarom wij het niet eens zijn met deze uitspraken. Het hoger beroep wordt begin december 2020 behandeld.
  12. 15 JULI 2020 - Uitspraak Geschillencommissie - ABN AMRO

    De uitspraak   
    Op 15 juli 2020 heeft de Kifid Geschillencommissie in een individueel geval geoordeeld dat ook bij ABN AMRO de rente van het Flexibel Krediet de gemiddelde marktrente moet volgen. Dit is in lijn met de eerdere uitspraak van de Commissie van Beroep. Lees meer hierover op de website van Kifid .   

    De Geschillencommissie is hierbij niet ingegaan op de argumenten van ABN AMRO. Mede hierom hebben we het hoger beroep bij de Commissie van Beroep ingediend.
  13. 5 FEBRUARI 2020 - Uitspraak Commissie van Beroep inzake Interbank

    De uitspraak     
    De Commissie van Beroep van Kifid doet in een individuele zaak tegen Interbank de volgende uitspraak: de consument mocht verwachten dat de variabele rente tijdens de looptijd in de pas zou blijven met de gemiddelde marktrente.     

    Wat is de gemiddelde marktrente? 
       
    De Commissie van Beroep maakt voor de gemiddelde marktrente gebruik van de publieke beschikbare gemiddelde marktrente (“referentierente”; een combinatie van de rente die het Centraal Bureau van Statistiek (CBS) en De Nederlandse Bank (DNB) hanteren).       

    Wat houdt de uitspraak in? 
       
    De rente van het doorlopend krediet moet gedurende de hele looptijd in de pas blijven met de referentierente. Een voorbeeld: is bij het begin van de overeenkomst de verschuldigde rente 2% hoger dan deze referentierente? Dan mag de rente tijdens de hele looptijd niet meer dan 2% hoger zijn dan de referentierente 

 

Heeft u nog vragen?

Kijk voor meer informatie op de pagina over de compensatieregeling. Of bel ons 088 - 226 26 09. Van maandag tot en met vrijdag 08:00-17:30.
 

Waar kan ik een klacht indienen over mijn krediet met variabele rente?

Dat kan via ons online formulier . Via dit formulier kunt u ook jaaroverzichten en uw kredietovereenkomst opvragen.