Vragen over je huurgarantie
Je huurgarantie aanpassen of andere vragen
Heb je een huurgarantie? Dan helpen we je graag met al je vragen en verzoeken. Een nieuwe huurgarantie kan je niet meer bij ons aanvragen. We bieden het product niet meer aan.
Wat is een huurgarantie?
Met een huurgarantie geef je je verhuurder de zekerheid dat je de huur betaalt. We zetten het garantiebedrag apart op een speciale rekening. Als er tijdens je huurperiode iets gebeurt, zoals een faillissement, kan dit bedrag worden gebruikt om eventuele schade voor de verhuurder te dekken.
Aanpassen van je huurgarantie
Wil jij je bestaande huurgarantie aanpassen? In sommige situaties kan dat, zoals wanneer jouw verhuurder het huurcontract aanpast of aanvult. Of als je het garantiebedrag wilt verlagen. Hiervoor heb je wel toestemming van je verhuurder (of begunstigde) nodig. Vul het wijzigingsformulier in en stuur het naar garanties@nl.abnamro.com.
Let op: als de wijziging nadelig is voor jouw verhuurder (of begunstigde), vragen we om zijn of haar toestemming.
Contact
Heb je vragen of hulp nodig? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen of bel ons op (0)10 40 23700. Dit kan elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur. We helpen je graag verder!
Veelgestelde vragen
Wat zijn de kosten van een huurgarantie?
De kosten van een huurgarantie vind je in ons Tarievenoverzicht Garanties .
Wanneer kan de verhuurder claimen?
Als je je huur niet betaalt, kan de verhuurder een claim indienen. Bij goedkeuring storten we het bedrag van je Bankgarantie Dekkingsrekening aan de verhuurder.
Wat als ik verhuis?
Je kunt een huurgarantie niet meenemen naar een nieuw huurcontract. Als je aan al je verplichtingen hebt voldaan, kan de verhuurder de garantie beëindigen.
Hoe stop ik mijn huurgarantie?
Alleen de verhuurder kan dit doen door de originele garantie en een afstandsverklaring naar ons te sturen. Vermeld op de afstandsverklaring altijd het referentienummer en laat de verhuurder de afstandsverklaring rechtsgeldig ondertekenen.
Stuur de afstandsverklaring én originele garantie naar:
ABN AMRO Bank N.V.
T.a.v. TB Trade & Garanties/PAC GL1130
Postbus 949
3000 DD Rotterdam
Belangrijk: je huurgarantie stopt niet vanzelf. Ook niet als jij of de verhuurder het huurcontract beëindigt.
Wat is een afstandsverklaring?
Dit is een document waarin de verhuurder afstand doet van zijn rechten onder de garantie. En dat ABN AMRO geen verplichtingen meer heeft vanuit de huurgarantie.
Wat moet ik doen bij een nieuwe verhuurder?
Verkoopt jouw verhuurder de woning? Dan gaat de huurgarantie automatisch over naar de nieuwe eigenaar. Je hoeft niets te doen, tenzij de nieuwe verhuurder om veranderingen vraagt.
Wanneer heft ABN AMRO de blokkering op?
We heffen de blokkering op het garantiebedrag op als de garantie is afgelopen of als we een afstandsverklaring ontvangen van de verhuurder.
Is er een alternatief voor de huurgarantie?
Neem contact op met je verhuurder om andere manieren van zekerheid te bespreken. Bijvoorbeeld de mogelijkheid van een contante waarborgsom. Dit kan een goed alternatief zijn.