Javascript is required

McDonald's verkoopgroei: innovatie en loyaliteit als motoren

Houden

McDonald's (Houden) heeft in het tweede kwartaal een sterke wereldwijde groei van de verkoopcijfers laten zien, mede dankzij verbeteringen in marketing en menu-innovatie. Door zich te richten op waarde en het versterken van hun loyaliteitsprogramma, weet het bedrijf meer klanten aan te trekken en hun bezoekfrequentie te verhogen. Ondanks economische uitdagingen blijft er optimisme over de toekomstige groei.

Verbetering van wereldwijde verkoopcijfers

McDonald's zag in het tweede kwartaal een wereldwijde groei van vergelijkbare verkopen met 3,8%, met verbeteringen in verschillende regio's, waaronder een stijging van 2,5% in de VS. Dit was een scherpe verbetering ten opzichte van het vorige kwartaal en het kwartaal van een jaar geleden, waarin alle segmenten negatieve vergelijkbare verkoopcijfers rapporteerden.

Belang van lage-inkomen consumenten

McDonald's trekt veel klanten met een laag inkomen aan, maar die klanten hebben het moeilijk. Hierdoor zijn er minder mensen naar fastfoodrestaurants gegaan. Toch heeft McDonald's nieuwe inspanningen verricht om meer waarde te bieden en te vernieuwen. Dit heeft bijgedragen aan de groei van het aantal gasten, ondanks de uitdagende omgeving. Klanten met een gemiddeld inkomen zijn vaker naar fastfoodrestaurants gegaan. Hoewel deze groep niet zo groot is als de klanten met een laag inkomen, zien we het nog steeds als een afnemende tegenwind die zou moeten helpen bij het stimuleren van de groei van de vergelijkbare verkopen.

Marketing en innovatie als groeifactoren

Naast het focussen op waardetoevoegingen en menu-innovatie, probeert het bedrijf marketing in te zetten om de klantenbewustheid te verbeteren. Met veel promoties die in de loyaliteitsapp verschijnen, communiceert een eerste blik op de menu's in de winkel niet volledig de beschikbare waarde-opties. Het management handhaafde zijn vooruitzichten voor het hele jaar, waarbij de groei van nieuwe restaurants iets meer dan 2% bijdraagt aan de wereldwijde verkoopgroei in constante valuta en de operationele marge in het midden- tot hoog-40% bereik.

Optimisme van beleggers

Optimisten zeggen dat het loyaliteitsprogramma van McDonald's via de app een sterkere groei zou kunnen stimuleren dan de jaarlijkse vergelijkbare verkoopgroei van een laag enkelcijferig percentage die we op lange termijn voorspellen. Ondanks dat de groep klein blijft, heeft het management aangegeven dat het aantal jaarlijkse bezoeken stijgt van gemiddeld 10,5 naar 26 na deelname aan het programma.

Tags

Lees ook

afbeelding_Morningstar

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO-Oddo BHF en Oddo BHF leveren de input en opinie voor aandelen uit de Benelux en enkele overige aandelen binnen Europa.
Aanbevelingen aandelen toegelicht