
PepsiCo: Meer focus op innovatie, waardevolle aanbiedingen en kostenbesparingen
PepsiCo (Kopen) maakte plannen bekend om zijn Noord-Amerikaanse voedingssegment te herstellen door het aanbod van betaalbare producten uit te breiden, gezondheidsgerichte innovatie te versnellen en kosten te besparen. Het management verwacht dat dit het bedrijf zal helpen om de omzet in 2026 met 4% tot 6% te verhogen en de aangepaste winst per aandeel met 5% tot 7%. Waarom dit belangrijk is: De dalende volumes en hogere kosten in de Noord-Amerikaanse voedingssector (30% van de omzet en 45% van de bedrijfswinst) hebben de afgelopen twee jaar een negatieve invloed gehad op de totale prestaties.
We verwachten dat een focus op consumentenbetrokkenheid en kostenefficiëntie de divisie zal helpen om weer winstgevend te groeien. Om de kapitaaldiscipline te verbeteren, streeft PepsiCo er ook naar om de kapitaaluitgaven in 2026 terug te brengen tot minder dan 5% van de omzet (van een vijfjarig gemiddelde van 6%) en de uitgaven voor dividenden en terugkoop van aandelen te verhogen. We zien verdere mogelijkheden voor kostenbesparingen, aangezien het management de Noord-Amerikaanse toeleveringsketen en de marktintroductiecapaciteiten voor voedingsmiddelen en dranken wil integreren, maar we verwachten dat het tijd zal kosten om deze veranderingen door te voeren.
Het management zal eind 2026 een gedetailleerde update geven over de voortgang van de integratie. De aandelen zijn ondergewaardeerd, omdat beleggers het groeipotentieel op lange termijn van de snackactiviteiten onderschatten. De doelstelling van het management om de operationele marge de komende drie jaar cumulatief met 100 basispunten te verhogen tot 15% lijkt realistisch gezien de kostenbesparende maatregelen in de voedselproductie en -distributie. We verwachten echter dat de margeverhoging in 2026 minimaal zal zijn, gezien de focus op investeringen.