Aandeel McDonald’s lijkt redelijk gewaardeerd

Houden
30-04-2021

We hebben de resultaten van McDonald’s (Houden) over het eerste kwartaal verwerkt. We zien geen reden om onze reëlewaarde-inschatting voor het aandeel van 231 dollar te wijzigen. We denken dat het aandeel op het moment redelijk is gewaardeerd en kennen McDonald’s een ruim concurrentievoordeel toe.

 

We verhogen onze verwachtingen voor de winst per aandeel met 0,02 dollar naar 8,29 dollar. Dit heeft te maken met een sneller dan verwacht herstel in de Verenigde Staten. De vergelijkbare omzet steeg daar met 13%.

Als we geen rekening houden met de verkoop van een deel van de Japanse activiteiten kwam de winst per aandeel 0,11 dollar hoger uit dan analisten volgens FactSet gemiddeld hadden verwacht. De winst per aandeel kwam uit op 1,92 dollar. Dat was 30% meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.

De Amerikaanse markt profiteerde van de stimuleringsgelden van de overheid. Ook werd in februari de kipsandwich geïntroduceerd. Daardoor steeg de omzet bijna naar het niveau van 2 jaar geleden. De omzet bleef uiteindelijk 2,1% lager. In de internationale markten was echter sprake van aanhoudende omzetdruk.

Vooral als gevolg van de ontwikkelingen in West-Europa steeg de omzet met 0,6%. De omzet is nog altijd wel een derde lager dan in 2019. Een nieuwe virusgolf en beperkingen om in de restaurants te eten zorgden voor lagere bezoekersaantallen.

De digitale initiatieven van McDonald’s beginnen vruchten af te werpen. Via online kanalen als de app, de kiosk en bezorging werd in de Verenigde Staten een omzet gegenereerd van 1,5 miljard dollar. Dat is ongeveer 14% van de totale Amerikaanse omzet (10,8 miljard dollar) in het afgelopen kwartaal.

De investeringen in de ‘ervaring van de toekomst’ blijven voor verbeteringen zorgen. Het gaat hier om combinaties van digitale menu’s, meerdere drive-thru paden en het bestellen van orders via de mobiele telefoon. De klanten zijn zich steeds meer bewust van de mogelijkheden die hen worden aangeboden. Daardoor verandert de fastfoodsector in een snel tempo. Er is bijvoorbeeld sprake van een zekere overlapping van klanten die menu’s laten bezorgen of zelf ophalen.

We denken dat het om zinvolle investeringen gaat. Klanten vragen om steeds meer kanalen om hun order te bestellen. Daardoor zal het aandeel van orders buiten de fastfoodzaken blijven stijgen. Het zorgt er ook voor dat de voormalige problemen bij drive-thru worden geadresseerd. Daarbij gaat het vooral om de nauwkeurigheid van de orders en de beschikbaarheid van het menu.

Morningstar

 

  • Morningstar verzorgt alle research voor individuele grote aandelen wereldwijd.
  • ABN AMRO Oddo BHF levert de input en opinie voor aandelen uit de Benelux.
  • Het Duitse researchhuis Independent Research voert dit uit voor een aantal Duitse aandelen.