Javascript is required

Service en contact

Waar kunnen we je mee vooruit helpen?

Betalen en ontvangen
SEPA Incasso

Incasso terugboeken

Een incasso terugboeken

Ben je het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kun je binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.

Zodra je de terugboeking hebt verzonden, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag op je rekening bijgeschreven. Als het niet mogelijk is om het geld terug te boeken, zie je daarvan een melding in Internet Bankieren. Zo kun je een incasso terugboeken:

1. Open Internet Bankieren Zakelijk

  • Klik op de knop hieronder

2. Selecteer de incasso

  • Selecteer de betaalrekening waarvan de incasso is afgeschreven.
  • Zoek in het overzicht 'Bij- en af' de incasso.
  • Klik op de incasso om de details in te zien.
  • Controleer de gegevens van de afschrijving.
  • Ben je het niet eens met de afschrijving? Klik dan op 'Terugboeken'.

3. Bevestigen

  • Ga naar de 'Takenlijst'
  • Plaats een vinkje voor de incasso die je wilt laten terugboeken
  • Klik op 'Geselecteerde taken verzenden' of op 'Alles selecteren en verzenden'
  • Bevestig je verzoek tot terugboeking met de e.dentifier
  • Klik op 'Verzenden'
  • Na verzending wordt het bedrag de volgende werkdag op je rekening bijgeschreven

Is de SEPA incasso Algemeen al langer dan 8 weken geleden van je rekening afgeschreven? Dan is terugboeken niet meer mogelijk. Als je denkt dat je hiervoor geen machtiging hebt afgegeven, kun je tot 13 maanden na afschrijving kiezen voor ‘Onterechte incasso melden’. Dan gaan we je melding onderzoeken. Dit duurt maximaal 1 maand. Als de incasso onterecht is, boeken we het geld terug op je rekening. Als de incasso toch terecht was (je gaf zelf een geldige machtiging), dan rekenen we € 25,- voor het onderzoek.

Is de betaling geen incasso?

Dan zijn er twee mogelijkheden:

  • De betaling is een periodieke overboeking. Je stelt een periodieke overboeking zelf in. En kan deze zelf stopzetten.
  • Betalen via een terugkerende betalingen lijkt op een automatische incasso. Toch zijn er verschillen. Met een automatische incasso geef je een bedrijf toestemming regelmatig geld van je bankrekening af te schrijven, bijvoorbeeld voor je verzekeringen of de maandelijkse energierekening. Dit kan alleen met een betaalpas van Mastercard. Neem contact op met de klantenservice van de verkoper of aanbieder om een terugkerende betaling te stoppen.

Een incasso terugboeken

Ben je het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kun je binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.

Zodra je de terugboeking hebt verzonden, wordt het bedrag de eerstvolgende werkdag op je rekening bijgeschreven. Als het niet mogelijk is om het geld terug te boeken, zie je daarvan een melding in Internet Bankieren. Zo kun je een incasso terugboeken:

1. Open Internet Bankieren Zakelijk

  • Klik op de knop hieronder

2. Selecteer de incasso

  • Selecteer de betaalrekening waarvan de incasso is afgeschreven.
  • Zoek in het overzicht 'Bij- en af' de incasso.
  • Klik op de incasso om de details in te zien.
  • Controleer de gegevens van de afschrijving.
  • Ben je het niet eens met de afschrijving? Klik dan op 'Terugboeken'.

3. Bevestigen

  • Ga naar de 'Takenlijst'
  • Plaats een vinkje voor de incasso die je wilt laten terugboeken
  • Klik op 'Geselecteerde taken verzenden' of op 'Alles selecteren en verzenden'
  • Bevestig je verzoek tot terugboeking met de e.dentifier
  • Klik op 'Verzenden'
  • Na verzending wordt het bedrag de volgende werkdag op je rekening bijgeschreven

Is de SEPA incasso Algemeen al langer dan 8 weken geleden van je rekening afgeschreven? Dan is terugboeken niet meer mogelijk. Als je denkt dat je hiervoor geen machtiging hebt afgegeven, kun je tot 13 maanden na afschrijving kiezen voor ‘Onterechte incasso melden’. Dan gaan we je melding onderzoeken. Dit duurt maximaal 1 maand. Als de incasso onterecht is, boeken we het geld terug op je rekening. Als de incasso toch terecht was (je gaf zelf een geldige machtiging), dan rekenen we € 25,- voor het onderzoek.

Is de betaling geen incasso?

Dan zijn er twee mogelijkheden:

  • De betaling is een periodieke overboeking. Je stelt een periodieke overboeking zelf in. En kan deze zelf stopzetten.
  • Betalen via een terugkerende betalingen lijkt op een automatische incasso. Toch zijn er verschillen. Met een automatische incasso geef je een bedrijf toestemming regelmatig geld van je bankrekening af te schrijven, bijvoorbeeld voor je verzekeringen of de maandelijkse energierekening. Dit kan alleen met een betaalpas van Mastercard. Neem contact op met de klantenservice van de verkoper of aanbieder om een terugkerende betaling te stoppen.

Hulp nodig?

Chat

Chat met chatbot Anna.
Komt ze er niet uit?

Veilig bellen via onze app

Bel ons via de ABN AMRO app en zie meteen of er wachttijd is. 
Kies het onderwerp van je vraag en krijg rechtstreeks de juiste persoon aan de lijn.

Bel onze klantenservice

Bekijk de telefoonnummers en onze openingstijden.