Javascript is required

Start uw eigen bedrijf vandaag

Samen maken we uw droom waar

ABN AMRO

We helpen u hier op weg naar een vliegende start met:

  • Een slim stappenplan
  • Tips van onze experts
  • Veelgestelde vragen van starters zoals u

Uw droom begint met die eerste stap

1. Maak een ondernemingsplan

Hoe wordt uw bedrijf een succes? Het opstellen van een ondernemingsplan schept veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes.

Ook geeft een ondernemingsplan inzicht in uw ondernemersvaardigheden, de doelen die u met het bedrijf heeft, de marktpositie en of uw ideeën al dan niet haalbaar zijn. Gebruik ons gratis invulbare template. Gemakkelijk en snel een stap verder.

2. Regel de basics

Bedenk een bedrijfsnaam. Check of uw bedrijfsnaam nog beschikbaar is in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ook handig: check of de domeinnaam nog vrij is. Elke onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Inschrijven kan vanaf één week voordat u start met uw bedrijf, tot uiterlijk één week na de start. De KvK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen een omzetbelastingnummer.

In het ondernemersplan gaf u al aan of u alleen of met partners gaat starten. Kies nu een rechtsvorm. Gaat u voor een eenmanszaak of toch een bv of V.O.F? De rechtsvorm die u kiest, bepaalt onder meer uw belastingverplichtingen. En ook wie er bijvoorbeeld aansprakelijk is als uw bedrijf schulden maakt. Natuurlijk heeft de keuze voor de rechtsvorm ook gevolgen voor uw privéleven. Bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid, voor u en uw partner. Hier vindt u een overzicht van de rechtsvormen en daarbij behorende voorwaarden. 

Start u als zzp'er? Lees dan hier verder.

3. Open een zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is onmisbaar voor u als ondernemer.

Enkele voordelen van een zakelijke rekening:

  • Ontvangen en betalen op een afzonderlijke rekening 
  • Gebruik maken van de zakelijke ABN AMRO app
  • Financieel overzicht voor uzelf, de boekhouder en de Belastingdienst
  • Duidelijke scheiding tussen zakelijk en privé (zoals overzicht houden tussen beide geldstromen)
  • Overzicht voor de belastingaangifte
  • Kosten voor een zakelijke rekening zijn aftrekbaar, ook kunt u de btw over zakelijke tankkosten terugvragen
  • Een professionele uitstraling
  • ABN AMRO staat in de top 15% van de meest duurzame banken wereldwijd

4. Breng uw risico’s in kaart

Een eigen bedrijf brengt altijd risico’s met zich mee. Risico’s zitten in een klein hoekje en kunnen flink in de papieren lopen. Laat u daarom goed adviseren over verschillende risico’s en hoe u ze kunt voorkomen of verzekeren. Met voldoende financiële reserves kunt u bepaalde risico’s zelf dragen. Tegen andere risico’s – zoals cybersecurity, brand of bedrijfsaansprakelijkheid – kunt u zich bij ons verzekeren.

Voor startende zzp’ers zijn er speciale verzekeringsmogelijkheden, die zoveel mogelijk risico's afdekken. Er zijn natuurlijk ook risico’s voor u als ondernemer. Denk aan arbeidsongeschiktheid (en hoe dat risico af te dekken is). Of bijvoorbeeld een verstoorde werk-privébalans met alle gevolgen van dien. Weten welke risico’s je loopt als startende ondernemer? Check deze Verzekeringen Keuzehulp. Binnen 5 minuten heeft u een persoonlijk rapport met inzicht in de bedrijfsrisico’s.

5. Een financieel plan opstellen

Om een bedrijf te starten, heeft u geld nodig. Hoeveel is natuurlijk helemaal afhankelijk van uw plannen. Voor het werken vanuit huis heeft u andere bedragen nodig dan wanneer u personeel inhuurt of een bedrijfspand laat bouwen.

Heeft u zelf onvoldoende geld op de bank staan? Dan zijn er tal van financieringsmogelijkheden om te kunnen starten. Zoals geld lenen van een bank. Al vanaf 6 maanden ondernemen kunt u terecht bij ABN AMRO Lease. Voor al uw andere financieringsvragen zijn we er ook voor u. 

6. De impact op uw privéleven

Uw droom van een eigen bedrijf komt uit. U moet veel regelen en aan veel dingen denken, maar gelukkig staat u er niet alleen voor. We denken graag met u mee. Het starten van uw eigen bedrijf heeft ook impact op uw privéleven.

Heeft u hieraan al gedacht?

7. Denk aan uw administratie

Wanneer u een eigen bedrijf start, heeft u een goed doordacht administratief systeem absoluut nodig. Bespaar tijd en koppel uw boekhoudpakket direct met Internet Bankieren. Bij- en afschrijvingen komen automatisch in uw online boekhoudpakket. En u zet vanuit uw boekhoudpakket betalingen en incasso's klaar in Internet Bankieren.

Wettelijk bent u verplicht uw administratie nauwkeurig bij te houden en minstens 7 jaar te bewaren. Zo maakt u bijvoorbeeld controle door de Belastingdienst mogelijk. Alle vastgelegde gegevens maken onderdeel uit van deze administratie. Een eenvoudige manier om uw administratie op orde te krijgen, is bijvoorbeeld met ons boekhoudpakket.

Ook uw juridische documenten moeten op orde zijn, zoals op het gebied van privacy, personeel of samenwerkingen. VraagHugo helpt u om contracten op maat te maken in een paar eenvoudige stappen.

Wees wel voorzichtig met het vastleggen van klantinformatie. Dat moet namelijk volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV). Gebeurt dit niet, dan is er kans op een forse boete.

Bekijk ook onze podcasts over boekhouden voor ondernemers.

Begin met

“Ik zat 6 jaar in dienst en dan komt op een gegeven moment het punt dat je het gevoel hebt, eigenlijk wil ik doorgroeien. Dan moet je een andere weg inslaan en in mijn geval was dat voor mezelf beginnen. ”
ABN AMRO

Lesly Kanters, cameraman

Bekijk de video van Lesly

Onze experts denken met u mee

12 tips, een must voor starters

Hoe maakt u nu die succesvolle start? We laten het u zien met deze tips. 

ABN AMRO

Start eigen bedrijf en privé

Denkt u ook aan de impact van ondernemen op uw privéleven? Belangrijk voor een goede werk-privébalans.

ABN AMRO

Denk ook aan uw uurtarief

Een goede voorbereiding is het halve werk. Gebruik onze handige tool waarmee u direct uw uurtarief berekent.

ABN AMRO

Alles voor een succesvolle start

Uw droom, wij kennen de weg. Snel en simpel naar de informatie die u nodig heeft. Onze wegwijzer is op basis van tientallen vragen van startende ondernemers samengesteld. 

Veelgestelde vragen van startende ondernemers

Welke rechtsvorm past bij mijn bedrijf?

De meeste ondernemers starten een bedrijf als eenmanszaak. Een eenmanszaak richt u eenvoudig en snel op. Belangrijk om te weten is dat u bij een eenmanszaak met uw privévermogen aansprakelijk bent voor de (eventuele) schulden van uw bedrijf.

Gaat u met andere ondernemers samenwerken of een bedrijf starten? Kies dan voor de rechtsvorm die bij uw situatie past.

Als uw eenmanszaak groeit (personeel, investeringen, complexiteit van de bedrijfsvoering en bedrijfsrisico), kan een bv voordelen bieden. Lees meer over wanneer en waarom te kiezen voor de bv als rechtsvorm.

Welke rechtsvorm kiest u, een eensmanszaak of bv? Bereken hier wat voor u fiscaal voordeliger is.

Hoe bepaal ik mijn uurtarief als ik een bedrijf start?

Bij de start van een eigen bedrijf is het nodig om uw uurtarief te bepalen. Standaardtarieven zijn er niet. Bepaal uw uurtarief op basis van deze 7 factoren.

Mag ik een bedrijf starten naast mijn baan?

Ja, u mag een eigen bedrijf starten naast uw baan. U gaat natuurlijk voor een succesvolle start. Zet die eerste stap en houd rekening met een paar zaken

Hoeveel verdient u dan netto naast uw baan in loondienst? Bereken hier uw parttime netto inkomen.

Een eigen bedrijf starten en duurzaam ondernemen?

U kunt duurzaam ondernemen als u een eigen bedrijf start. Samen versnellen we zo de transitie naar duurzaamheid. We hebben verschillende mogelijkheden voor u.

Kiest u voor zonnepanelen of wilt u een product leveren met gebruik van minder grondstoffen? Investeren in duurzame bedrijfsmiddelen kan bijvoorbeeld met onze Groenlease. Advies nodig van een expert? Dit kan ook. We hebben een speciaal Sustainability Experts Team dat u op weg helpt. Bekijk wat past bij uw situatie.

Is een ondernemingsplan bij start van een bedrijf verplicht?

Nee, een ondernemingsplan is niet verplicht voor de start van een bedrijf. Maar een ondernemingsplan is superhandig. Dit plan schept veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes. Wat wilt u gaan doen met uw eigen bedrijf en hoe gaat u dit realiseren. Een ondernemingsplan helpt u om nog succesvoller te zijn. Bekijk hier de 5 belangrijkste redenen.

We hebben alvast voor u een invulbaar template voor een sterke start. Wel zo gemakkelijk en weer een stap verder.

Wat zijn de regels in mijn branche als ik een bedrijf start?

Bij de start van een eigen bedrijf gelden soms extra regels per branche. Een foodtruck of webshop beginnen. Starten als zzp’er in de zorg of bouw. Ook per beroep en gemeente kunnen er specifieke regels gelden. Hier leest u er meer over.

Hoe kom ik aan klanten bij de start van een eigen bedrijf?

U heeft klanten nodig voor een succesvolle start van uw eigen bedrijf. Hoe pakt u klantenwerving aan? Bent u online goed te vinden? Dit en meer tips leest u hier.