Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Inschrijvingspapieren van de Kamer van Koophandel

Start uw bedrijf vandaag

We helpen u met producten, tips en service

  • Hulp bij al uw startersvragen
  • Relevante producten voor starters
  • Verzekeringen voor ondernemers

Wij begrijpen dat starten met uw eigen bedrijf als ondernemer of zzp'er impact heeft, zakelijk en privé. Met de tips en adviezen van onze specialisten, en onze producten en diensten, zorgt u voor een goede start van uw bedrijf. 

Een goede start van uw bedrijf met ons stappenplan

Stap 1: Maak een ondernemingsplan

Hoe wordt uw bedrijf een succes? Het opstellen van een ondernemingsplan schept veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes. Het helpt u kritisch na te denken over wat u wilt gaan doen met uw onderneming en ook over hoe u dit gaat realiseren. Daarbij geeft een ondernemingsplan inzicht in uw ondernemersvaardigheden, de doelen die u met het bedrijf heeft, de marktpositie en of uw ideeën al dan niet haalbaar zijn. Gebruik ons invulbare template voor een sterke start. 

Stap 2: Regel de basics

Na het ondernemersplan is het tijd voor een volgende stap: het bedenken van een bedrijfsnaam. Check vooral of uw bedrijfsnaam nog beschikbaar is in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ook handig: check of de domeinnaam nog vrij is. Elke onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Inschrijven kan vanaf één week voordat u start met uw bedrijf, tot uiterlijk één week na de start. De KvK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen een omzetbelastingnummer

In het ondernemersplan heeft u al besloten of u alleen of met partners gaat starten. Nu moet u nog een rechtsvorm kiezen. Gaat u voor een eenmanszaak of toch een bv of V.O.F? De rechtsvorm die u kiest, bepaalt onder meer uw belastingverplichtingen en ook wie er bijvoorbeeld aansprakelijk is als uw bedrijf schulden maakt. Natuurlijk heeft de keuze voor de rechtsvorm ook gevolgen voor uw privéleven, bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid, voor u en uw partner. Een overzicht van de rechtsvormen en daarbij behorende voorwaarden vindt u op Ondernemersplein.nl.

Start u als zzp'er? Lees dan hier verder. 

Stap 3: Open een zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is onmisbaar voor u als ondernemer.

Enkele voordelen van een zakelijke rekening:

  • Ontvangen en betalen op een afzonderlijke rekening
  • Gebruik maken van de zakelijke ABN AMRO app
  • Financieel overzicht voor uzelf, de boekhouder en de Belastingdienst
  • Duidelijke scheiding tussen zakelijk en privé (zoals overzicht houden tussen beide geldstromen)
  • Overzicht voor de belastingaangifte
  • Kosten voor een zakelijke rekening zijn aftrekbaar, ook kunt u de btw over zakelijke tankkosten terugvragen
  • Een professionele uitstraling
  • ABN AMRO staat in de top 15% van de meest duurzame banken wereldwijd
Stap 4: Risico's afdekken

Een eigen bedrijf brengt altijd risico’s met zich mee. Risico’s zitten in een klein hoekje en kunnen flink in de papieren lopen. Laat u daarom goed adviseren over verschillende risico’s en hoe u ze kunt voorkomen of verzekeren. Met voldoende financiële reserves kunt u bepaalde risico’s zelf dragen. Tegen andere risico’s – zoals cybersecurity, brand of bedrijfsaansprakelijkheid - kunt u zich verzekeren bij ABN AMRO verzekeringen.

Voor startende zzp’ers zijn er speciale verzekeringsmogelijkheden , die zoveel mogelijk risico's afdekken. Er zijn natuurlijk ook risico’s voor u als ondernemer. Denk aan arbeidsongeschiktheid (en hoe dat risico af te dekken is) of bijvoorbeeld een verstoorde werk-privébalans met alle gevolgen van dien. Weten welke risico’s u loopt als startende ondernemer? Check dan deze Verzekeringen Keuzehulp . Binnen 5 minuten een persoonlijk rapport met inzicht in de bedrijfsrisico’s.

Stap 5: Hoe financier ik mijn bedrijf?

Om een bedrijf te starten, is geld nodig. Hoeveel is natuurlijk helemaal afhankelijk van uw plannen. Voor het werken vanuit huis heeft u andere bedragen nodig dan wanneer u personeel inhuurt of een bedrijfspand laat bouwen.

Heeft u zelf onvoldoende geld op de bank staan? Dan zijn er tal van financieringsmogelijkheden om te kunnen starten. Zoals geld lenen van een bank. Al vanaf zes maanden ondernemen kunt u terecht bij ABN AMRO Lease. Voor al uw andere financieringsvragen kunt u ook bij ABN AMRO terecht.

Stap 6: De impact op uw privéleven

De droom van een eigen bedrijf komt binnenkort uit. U moet veel regelen en aan veel dingen denken, maar gelukkig staat u er niet alleen voor, ABN AMRO denkt graag met u mee. Het starten van uw eigen bedrijf is niet alleen een zakelijke aangelegenheid. Het heeft ook veel impact op uw privéleven.

Heeft u al aan onderstaande zaken gedacht? 

Stap 7: Denk aan uw administratie

Wanneer u een eigen bedrijf start, is een goed doordacht administratief systeem absoluut noodzakelijk. Bespaar tijd en koppel uw boekhoudpakket direct met Internet Bankieren. Bij- en afschrijvingen komen automatisch in uw online boekhoudpakket en u zet vanuit uw boekhoudpakket betalingen en incasso's klaar in Internet Bankieren.

Wettelijk bent u verplicht uw administratie nauwkeurig bij te houden en minstens zeven jaar te bewaren. Dit om bijvoorbeeld controle door de Belastingdienst mogelijk te maken. Alle vastgelegde gegevens maken onderdeel uit van deze administratie. Een eenvoudige manier om uw administratie op orde te krijgen, is bijvoorbeeld met het boekhoudpakket van ABN AMRO.

Een goede administratie houdt ook in dat uw juridische documenten op orde zijn, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, personeel of samenwerkingen. VraagHugo helpt u om contracten op maat te maken in een paar eenvoudige stappen.

Wees wel voorzichtig met het vastleggen van klantinformatie. Dat moet namelijk volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV). Gebeurt dit niet, dan is er kans op een forse boete.

Bekijk ook onze podcasts over boekhouden voor ondernemers.

Een goede start van uw bedrijf met ons stappenplan

Stap 1: Maak een ondernemingsplan

Hoe wordt uw bedrijf een succes? Het opstellen van een ondernemingsplan schept veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes. Het helpt u kritisch na te denken over wat u wilt gaan doen met uw onderneming en ook over hoe u dit gaat realiseren. Daarbij geeft een ondernemingsplan inzicht in uw ondernemersvaardigheden, de doelen die u met het bedrijf heeft, de marktpositie en of uw ideeën al dan niet haalbaar zijn. Gebruik ons invulbare template voor een sterke start. 

Stap 2: Regel de basics

Na het ondernemersplan is het tijd voor een volgende stap: het bedenken van een bedrijfsnaam. Check vooral of uw bedrijfsnaam nog beschikbaar is in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ook handig: check of de domeinnaam nog vrij is. Elke onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Inschrijven kan vanaf één week voordat u start met uw bedrijf, tot uiterlijk één week na de start. De KvK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. Zij sturen een omzetbelastingnummer

In het ondernemersplan heeft u al besloten of u alleen of met partners gaat starten. Nu moet u nog een rechtsvorm kiezen. Gaat u voor een eenmanszaak of toch een bv of V.O.F? De rechtsvorm die u kiest, bepaalt onder meer uw belastingverplichtingen en ook wie er bijvoorbeeld aansprakelijk is als uw bedrijf schulden maakt. Natuurlijk heeft de keuze voor de rechtsvorm ook gevolgen voor uw privéleven, bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid, voor u en uw partner. Een overzicht van de rechtsvormen en daarbij behorende voorwaarden vindt u op Ondernemersplein.nl.

Start u als zzp'er? Lees dan hier verder. 

Stap 3: Open een zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is onmisbaar voor u als ondernemer.

Enkele voordelen van een zakelijke rekening:

  • Ontvangen en betalen op een afzonderlijke rekening
  • Gebruik maken van de zakelijke ABN AMRO app
  • Financieel overzicht voor uzelf, de boekhouder en de Belastingdienst
  • Duidelijke scheiding tussen zakelijk en privé (zoals overzicht houden tussen beide geldstromen)
  • Overzicht voor de belastingaangifte
  • Kosten voor een zakelijke rekening zijn aftrekbaar, ook kunt u de btw over zakelijke tankkosten terugvragen
  • Een professionele uitstraling
  • ABN AMRO staat in de top 15% van de meest duurzame banken wereldwijd

Stap 4: Risico's afdekken

Een eigen bedrijf brengt altijd risico’s met zich mee. Risico’s zitten in een klein hoekje en kunnen flink in de papieren lopen. Laat u daarom goed adviseren over verschillende risico’s en hoe u ze kunt voorkomen of verzekeren. Met voldoende financiële reserves kunt u bepaalde risico’s zelf dragen. Tegen andere risico’s – zoals cybersecurity, brand of bedrijfsaansprakelijkheid - kunt u zich verzekeren bij ABN AMRO verzekeringen.

Voor startende zzp’ers zijn er speciale verzekeringsmogelijkheden , die zoveel mogelijk risico's afdekken. Er zijn natuurlijk ook risico’s voor u als ondernemer. Denk aan arbeidsongeschiktheid (en hoe dat risico af te dekken is) of bijvoorbeeld een verstoorde werk-privébalans met alle gevolgen van dien. Weten welke risico’s u loopt als startende ondernemer? Check dan deze Verzekeringen Keuzehulp . Binnen 5 minuten een persoonlijk rapport met inzicht in de bedrijfsrisico’s.

Stap 5: Hoe financier ik mijn bedrijf?

Om een bedrijf te starten, is geld nodig. Hoeveel is natuurlijk helemaal afhankelijk van uw plannen. Voor het werken vanuit huis heeft u andere bedragen nodig dan wanneer u personeel inhuurt of een bedrijfspand laat bouwen.

Heeft u zelf onvoldoende geld op de bank staan? Dan zijn er tal van financieringsmogelijkheden om te kunnen starten. Zoals geld lenen van een bank. Al vanaf zes maanden ondernemen kunt u terecht bij ABN AMRO Lease. Voor al uw andere financieringsvragen kunt u ook bij ABN AMRO terecht.

Stap 6: De impact op uw privéleven

De droom van een eigen bedrijf komt binnenkort uit. U moet veel regelen en aan veel dingen denken, maar gelukkig staat u er niet alleen voor, ABN AMRO denkt graag met u mee. Het starten van uw eigen bedrijf is niet alleen een zakelijke aangelegenheid. Het heeft ook veel impact op uw privéleven.

Heeft u al aan onderstaande zaken gedacht? 

Stap 7: Denk aan uw administratie

Wanneer u een eigen bedrijf start, is een goed doordacht administratief systeem absoluut noodzakelijk. Bespaar tijd en koppel uw boekhoudpakket direct met Internet Bankieren. Bij- en afschrijvingen komen automatisch in uw online boekhoudpakket en u zet vanuit uw boekhoudpakket betalingen en incasso's klaar in Internet Bankieren.

Wettelijk bent u verplicht uw administratie nauwkeurig bij te houden en minstens zeven jaar te bewaren. Dit om bijvoorbeeld controle door de Belastingdienst mogelijk te maken. Alle vastgelegde gegevens maken onderdeel uit van deze administratie. Een eenvoudige manier om uw administratie op orde te krijgen, is bijvoorbeeld met het boekhoudpakket van ABN AMRO.

Een goede administratie houdt ook in dat uw juridische documenten op orde zijn, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, personeel of samenwerkingen. VraagHugo helpt u om contracten op maat te maken in een paar eenvoudige stappen.

Wees wel voorzichtig met het vastleggen van klantinformatie. Dat moet namelijk volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV). Gebeurt dit niet, dan is er kans op een forse boete.

Bekijk ook onze podcasts over boekhouden voor ondernemers.

Zakelijke rekening openen

Betalen

Als u een eigen bedrijf start, heeft u niet meer alleen behoefte aan onze betaalproducten voor uw privésituatie. U heeft meer nodig. Een zakelijke rekening maakt de zakelijke boekhouding gemakkelijker, en met Tikkie voor Zakelijk worden facturen sneller betaald. Bekijk al onze producten en diensten. 

toonbank

Eigen administratie

Overzicht is voor iedere ondernemer onontbeerlijk. Zorg voor een overzichtelijke administratie en een heldere boekhouding. Check hoe deze boekhoudproducten u kunnen ondersteunen.

bedankt schadevrije jaren

Risico’s verzekeren

Iedere ondernemer loopt risico. Maar een groot deel van de risico’s kunt u voorkomen of verzekeren. Hulp of advies nodig? Ontdek de verzekeringen die de meeste starters in ieder geval afsluiten.

eigen bedrijf starten eerste keer

Hulp bij de eerste keer ondernemen

Veel dingen doet u voor de eerste keer: het schrijven van een ondernemingsplan, uw belastingaangifte of het sturen van een factuur. In de reeks 'De Eerste Keer' helpt ABN AMRO Verzekeringen u op weg met praktische video's.

ABN AMRO

Boekhouden voor ondernemers? Bekijk de videopodcasts

Wanneer moet u als ondernemer btw betalen? Hoe bespaart u tijd en geld op uw administratie? En is een zakelijke rekening nu echt nodig? In onze videopodcasts gaan experts hierover in gesprek met een startend ondernemer. 

Veelgestelde vragen van starters over eigen bedrijf starten

De meeste ondernemers starten een eigen bedrijf als eenmanszaak. Een eenmanszaak richt u eenvoudig en snel op. Belangrijk om te weten is dat bij een eenmanszaak u met uw privévermogen aansprakelijk bent voor de (eventuele) schulden van uw bedrijf. 

U kunt ook met andere ondernemers samenwerken of een bedrijf starten. Kies dan voor de rechtsvorm die bij uw situatie past

De grootte van uw eenmanszaak kan sterk toenemen. Denk aan personeel, investeringen en de complexiteit van de bedrijfsvoering en de bedrijfsrisico’s. Dan kan een bv voordelen bieden. Lees meer over wanneer en waarom te kiezen voor de bv als rechtsvorm

Meer informatie over welke rechtsvorm bij uw bedrijf past, vindt u hier .

Bij de start van een eigen bedrijf is het nodig uw uurtarief te bepalen. Er bestaan geen standaardtarieven. Om uw uurtarief te bepalen zijn deze 7 factoren belangrijk om mee te nemen.

Ja, u mag een eigen bedrijf starten naast uw bestaande baan. U gaat natuurlijk voor een succesvolle start. Zet die eerste stap. Houd wel rekening met een paar zaken als u loondienst met een eigen bedrijf combineert.

Meer informatie over parttime ondernemen .

U kunt duurzaam ondernemen als u een eigen bedrijf start. Wij gaan ook voor duurzaam. Samen versnellen we zo de transitie naar duurzaamheid. We hebben verschillende mogelijkheden voor u. 

Denkt u aan zonnepanelen of wilt u een product leveren met gebruik van minder grondstoffen? Investeren in duurzame bedrijfsmiddelen kan met onze Groenlease. Advies nodig van een expert? Dit kan ook. We hebben een speciaal Sustainability Experts Team dat u op weg helpt. Bekijk wat past bij uw situatie.

Bij de start van een eigen bedrijf gelden soms extra regels per branche. Een foodtruck of webshop beginnen. Starten als zzp’er in de zorg of bouw. Ook per beroep en gemeente kunnen er specifieke regels gelden. Hier leest u er meer over .

Nee, een ondernemingsplan is niet verplicht voor de start van een eigen bedrijf. Maar een ondernemingsplan is superhandig. Dit plan schept veel duidelijkheid en helpt bij het maken van keuzes. Wat wilt u gaan doen met uw onderneming en hoe gaat u dit realiseren. 

Een ondernemingsplan helpt u om nog succesvoller te zijn. Bekijk hier de 5 belangrijkste redenen. We hebben alvast voor u een invulbaar template voor een sterke start. Wel zo gemakkelijk en weer een stap verder.

U heeft klanten nodig voor een succesvolle start van uw eigen bedrijf. Hoe pakt u klantenwerving aan? Bent u online goed te vinden? Dit en meer tips leest u hier.