Chat met chatbot Anna.
Komt ze er niet uit?
Service en contact
Waar kunnen we je mee vooruit helpen?
Een incasso weigeren, annuleren of terugboeken
Een incasso weigeren, annuleren of terugboeken
Als incassant of geïncasseerde
Als incassant kun je een SEPA-incasso(batch) die nog niet door ons is verstuurd naar de bank van je klant, zelf annuleren. Voor een SEPA-incasso die wel al is verstuurd naar de bank van je klant maar nog niet is verwerkt, kun je een verzoek tot annuleren indienen.
Voor een SEPA-incasso die al verwerkt is kunt je een herstelboeking indienen. Deze 3 opties zijn mogelijk voor de complete SEPA-incassobatch of voor één of meerdere individuele incasso-opdrachten uit de batch.
De geïncasseerde heeft de mogelijkheid om een SEPA-incasso vooraf te weigeren of na uitvoering te laten terugboeken.
De mogelijkheden voor terugboeken of weigeren
Door incassant
- Annulering (voor uitvoering van de incasso)
- Herstelboeking, binnen 5 werkdagen
Door geïncasseerde
- Terugboeking door geïncasseerde: binnen 8 weken (SEPA Incasso Algemeen). *
- Verzoek tot terugboeking door geïncasseerde bij Melding Onterechte Incasso (SEPA Incasso Algemeen): binnen 13 maanden. *
Door bank
- Verzoek tot terugboeking door geïncasseerde bij Melding Onterechte Incasso (SEPA Incasso Algemeen): binnen 13 maanden. *
- Bij onvoldoende saldo bij de geïncasseerde.
*Let op: bij SEPA Incasso Bedrijven is een Terugboeking of een Melding Onterechte Incasso door de geïncasseerde niet toegestaan.
Zo annuleer je een incasso
- Internet Bankieren: als je SEPA-incassobatches via Internet Bankieren hebt geïmporteerd, kun je deze batches (of individuele incasso-opdrachten) ook via Internet Bankieren annuleren of hiervoor achteraf een verzoek tot herstelboeking indienen. Geïncasseerden kunnen via Internet Bankieren een SEPA-incassotransactie weigeren of terugboeken.
- Access Online: als je SEPA-incassobatches via Access Online hebt geïmporteerd, kun je deze batches (of individuele incasso-opdrachten) ook via Access Online annuleren of hiervoor achteraf een verzoek tot herstelboeking indienen. Geïncasseerden kunnen via Access Online een SEPA-incassotransactie weigeren of terugboeken.
- Access Direct OpenLink: als je SEPA-incassobatches via Acces Direct OpenLink hebt aangeleverd, kun je voor deze batches (of individuele incasso-opdrachten) een CAMT.055 bericht versturen (voor annuleren of verzoek tot annuleren) of een PAIN.007 (voor een verzoek tot herstelboeking).
Wat moet je doen?
Richt je bedrijfsprocessen in op de terugboekingstermijn. Houd er rekening mee dat de verwerking van een terugboeking tot uiterlijk 56 kalenderdagen plus 7 werkdagen na uitvoering van de oorspronkelijke incasso kan worden uitgevoerd.
Voor meer informatie over een (verzoek tot) annulering en een verzoek tot herstelboeking verwijzen we naar de productvoorschriften van de SEPA-incasso. Raadpleeg het Addendum ABN AMRO voor SDD voor meer informatie over het aanleveren van incasso-opdrachten met het juiste sequentietype.
Uitleg over het weigeren, annuleren of terugboeken
De Nederlandse banken hebben een lijst beschikbaar gesteld met uitleg over het weigeren, annuleren of terugboeken van incasso's (R-transacties). Hierin vind je ook een overzicht van de afkeurredenen ('reason codes') die daarbij horen. Daarnaast lees je welke vervolgactie je kunt ondernemen.
Afkeuring bij onvoldoende saldo
Als je klant onvoldoende saldo heeft op het moment dat de incasso van zijn rekening moet worden afgeschreven, wordt de incasso afgekeurd. Dat kan meteen gebeuren, maar dat kan ook een paar dagen duren. Als het saldo op de rekening in de tussentijd weer voldoende is, kan de incasso toch nog van de rekening worden afgeschreven. De werkwijze verschilt per bank. Daarom hebben de Nederlandse banken een overzicht beschikbaar gesteld met uitleg over de afkeuring bij onvoldoende saldo.
Een incasso weigeren, annuleren of terugboeken
Als incassant of geïncasseerde
Als incassant kun je een SEPA-incasso(batch) die nog niet door ons is verstuurd naar de bank van je klant, zelf annuleren. Voor een SEPA-incasso die wel al is verstuurd naar de bank van je klant maar nog niet is verwerkt, kun je een verzoek tot annuleren indienen.
Voor een SEPA-incasso die al verwerkt is kunt je een herstelboeking indienen. Deze 3 opties zijn mogelijk voor de complete SEPA-incassobatch of voor één of meerdere individuele incasso-opdrachten uit de batch.
De geïncasseerde heeft de mogelijkheid om een SEPA-incasso vooraf te weigeren of na uitvoering te laten terugboeken.
De mogelijkheden voor terugboeken of weigeren
Door incassant
- Annulering (voor uitvoering van de incasso)
- Herstelboeking, binnen 5 werkdagen
Door geïncasseerde
- Terugboeking door geïncasseerde: binnen 8 weken (SEPA Incasso Algemeen). *
- Verzoek tot terugboeking door geïncasseerde bij Melding Onterechte Incasso (SEPA Incasso Algemeen): binnen 13 maanden. *
Door bank
- Verzoek tot terugboeking door geïncasseerde bij Melding Onterechte Incasso (SEPA Incasso Algemeen): binnen 13 maanden. *
- Bij onvoldoende saldo bij de geïncasseerde.
*Let op: bij SEPA Incasso Bedrijven is een Terugboeking of een Melding Onterechte Incasso door de geïncasseerde niet toegestaan.
Zo annuleer je een incasso
- Internet Bankieren: als je SEPA-incassobatches via Internet Bankieren hebt geïmporteerd, kun je deze batches (of individuele incasso-opdrachten) ook via Internet Bankieren annuleren of hiervoor achteraf een verzoek tot herstelboeking indienen. Geïncasseerden kunnen via Internet Bankieren een SEPA-incassotransactie weigeren of terugboeken.
- Access Online: als je SEPA-incassobatches via Access Online hebt geïmporteerd, kun je deze batches (of individuele incasso-opdrachten) ook via Access Online annuleren of hiervoor achteraf een verzoek tot herstelboeking indienen. Geïncasseerden kunnen via Access Online een SEPA-incassotransactie weigeren of terugboeken.
- Access Direct OpenLink: als je SEPA-incassobatches via Acces Direct OpenLink hebt aangeleverd, kun je voor deze batches (of individuele incasso-opdrachten) een CAMT.055 bericht versturen (voor annuleren of verzoek tot annuleren) of een PAIN.007 (voor een verzoek tot herstelboeking).
Wat moet je doen?
Richt je bedrijfsprocessen in op de terugboekingstermijn. Houd er rekening mee dat de verwerking van een terugboeking tot uiterlijk 56 kalenderdagen plus 7 werkdagen na uitvoering van de oorspronkelijke incasso kan worden uitgevoerd.
Voor meer informatie over een (verzoek tot) annulering en een verzoek tot herstelboeking verwijzen we naar de productvoorschriften van de SEPA-incasso. Raadpleeg het Addendum ABN AMRO voor SDD voor meer informatie over het aanleveren van incasso-opdrachten met het juiste sequentietype.
Uitleg over het weigeren, annuleren of terugboeken
De Nederlandse banken hebben een lijst beschikbaar gesteld met uitleg over het weigeren, annuleren of terugboeken van incasso's (R-transacties). Hierin vind je ook een overzicht van de afkeurredenen ('reason codes') die daarbij horen. Daarnaast lees je welke vervolgactie je kunt ondernemen.
Afkeuring bij onvoldoende saldo
Als je klant onvoldoende saldo heeft op het moment dat de incasso van zijn rekening moet worden afgeschreven, wordt de incasso afgekeurd. Dat kan meteen gebeuren, maar dat kan ook een paar dagen duren. Als het saldo op de rekening in de tussentijd weer voldoende is, kan de incasso toch nog van de rekening worden afgeschreven. De werkwijze verschilt per bank. Daarom hebben de Nederlandse banken een overzicht beschikbaar gesteld met uitleg over de afkeuring bij onvoldoende saldo.
Hulp nodig?
Veilig bellen via onze app
Bel ons via de ABN AMRO app en zie meteen of er wachttijd is.
Kies het onderwerp van je vraag en krijg rechtstreeks de juiste persoon aan de lijn.
Altijd sneller dan bellen
Bel onze klantenservice
Bekijk de telefoonnummers en onze openingstijden.
Houd rekening met een wachttijd