Stabaver_1800

Standaard bankverklaring

Vraag het eenvoudig zelf aan

Laat u de jaarrekening opmaken door uw accountant? Dan gebruikt hij hierbij een standaard bankverklaring. Deze verklaring geeft een overzicht van uw rekeningen en kredietfaciliteiten en wie bevoegd is om namens het bedrijf te handelen. 

icoon

Aanvragen in Internet Bankieren Zakelijk

Via Internet Bankieren Zakelijk vraagt u uw standaard bankverklaring(en) online aan.

  1. Log in met uw zakelijke betaalpas.
  2. Vul het formulier in.
  3. Onderteken digitaal met de e.dentifier.
  4. Verstuur online.

U ontvangt per bedrijf een bevestiging van uw aanvraag per post. 
De standaard bankverklaring wordt na 4 weken per post bezorgd bij uw accountant.

Doorgaan zonder inloggen

Heeft u geen toegang tot Internet Bankieren? Vraag uw standaard bankverklaring(en) dan per post aan.

  • Vul het formulier in, print het uit, onderteken en stuur het op naar:

ABN AMRO Bank N.V.
PAC AA8433
Antwoordnummer 98010 
1000 VA Amsterdam

Omdat wij uw aanvraag handmatig moeten invoeren, kan de behandeling langer duren.

U ontvangt per bedrijf een bevestiging van uw aanvraag per post.
De standaard bankverklaring wordt na 4 weken per post bezorgd bij uw accountant.

Belangrijk om te weten

Peildatum

U kunt de standaard bankverklaring aanvragen met een peildatum tot maximaal 24 maanden in het verleden. Voor een peildatum daarvoor zijn geen gegevens beschikbaar.

Als u als peildatum de laatste dag van de maand kiest, ontvangt u de standaard bankverklaring enkele dagen eerder in huis.

Rechtsgeldige ondertekening op papier of digitaal

De aanvraag voor de standaard bankverklaring moet ondertekend worden door bestuurders die volledig bevoegd zijn of met een volmacht. Bij gezamenlijke tekenbevoegdheid tekenen minimaal 2 personen. De registratie bij de KVK is leidend.

Zorg er daarom voor dat de juiste tekenbevoegde bij ons bekend is en dat zijn/haar handtekening bij ons is vastgelegd.

  • Bij een aanvraag zonder inloggen in Internet Bankieren Zakelijk ondertekenen de juiste personen de aanvraag op papier en verstuurt u de aanvraag er post. We controleren de handtekeningen op de aanvraag met de gegevens die we van uw organisatie hebben.  
  • Kiest u voor een aanvraag in Internet Bankieren Zakelijk? Dan ondertekenen de tekenbevoegden de aanvraag door deze digitaal te bevestigen.
Standaard bankverklaring per post verstuurd

Als wij van u de aanvraag hebben ontvangen, versturen wij de standaard bankverklaring. U ontvangt de standaard bankverklaring per post.

Tarieven

U betaalt voor een aanvraag per bedrijf € 80,- exclusief 21% BTW
Bij meerdere bedrijven binnen een holding kunnen wij uw aanvraag als 1 totaal behandelen. Dat bespaart u kosten.

Bij meerdere bedrijven worden de tarieven opgeteld tot een maximum van € 600,- exclusief 21% BTW .

De tarifering vindt achteraf plaats via de maandnota’s.

Informatie in de standaard bankverklaring

De standaardbank verklaring is een document van ABN AMRO met een overzicht van uw bankzaken. In de leeswijzer ziet u welke bankproducten in de standaard bankverklaring kunnen staan.

Verschil standaard bankverklaring en rekeningafschrift

Ziet u een verschil tussen de bedragen op uw (elektronische) rekeningafschriften en uw standaard bankverklaring? Dit komt doordat de standaard bankverklaring is gebaseerd op het bedrag op uw rekeningen van zaterdag 31 december 2022. Als er op deze dag transacties zijn verwerkt, zijn deze meegenomen in de standaard bankverklaring. Dit is in lijn met de vereisten van de Belastingdienst.

Rekeningafschriften worden alleen op werkdagen aangemaakt. Transacties van zaterdag en zondag ziet u op het rekeningafschrift van maandag. Transacties van 31 december 2022 worden getoond met een valutadatum van 31 december 2022, maar met een boekdatum van 2 januari 2023.

Belangrijk om te weten

Peildatum

U kunt de standaard bankverklaring aanvragen met een peildatum tot maximaal 24 maanden in het verleden. Voor een peildatum daarvoor zijn geen gegevens beschikbaar.

Als u als peildatum de laatste dag van de maand kiest, ontvangt u de standaard bankverklaring enkele dagen eerder in huis.

Rechtsgeldige ondertekening op papier of digitaal

De aanvraag voor de standaard bankverklaring moet ondertekend worden door bestuurders die volledig bevoegd zijn of met een volmacht. Bij gezamenlijke tekenbevoegdheid tekenen minimaal 2 personen. De registratie bij de KVK is leidend.

Zorg er daarom voor dat de juiste tekenbevoegde bij ons bekend is en dat zijn/haar handtekening bij ons is vastgelegd.

  • Bij een aanvraag zonder inloggen in Internet Bankieren Zakelijk ondertekenen de juiste personen de aanvraag op papier en verstuurt u de aanvraag er post. We controleren de handtekeningen op de aanvraag met de gegevens die we van uw organisatie hebben.  
  • Kiest u voor een aanvraag in Internet Bankieren Zakelijk? Dan ondertekenen de tekenbevoegden de aanvraag door deze digitaal te bevestigen.

Standaard bankverklaring per post verstuurd

Als wij van u de aanvraag hebben ontvangen, versturen wij de standaard bankverklaring. U ontvangt de standaard bankverklaring per post.

Tarieven

U betaalt voor een aanvraag per bedrijf € 80,- exclusief 21% BTW
Bij meerdere bedrijven binnen een holding kunnen wij uw aanvraag als 1 totaal behandelen. Dat bespaart u kosten.

Bij meerdere bedrijven worden de tarieven opgeteld tot een maximum van € 600,- exclusief 21% BTW .

De tarifering vindt achteraf plaats via de maandnota’s.

Informatie in de standaard bankverklaring

De standaardbank verklaring is een document van ABN AMRO met een overzicht van uw bankzaken. In de leeswijzer ziet u welke bankproducten in de standaard bankverklaring kunnen staan.

Verschil standaard bankverklaring en rekeningafschrift

Ziet u een verschil tussen de bedragen op uw (elektronische) rekeningafschriften en uw standaard bankverklaring? Dit komt doordat de standaard bankverklaring is gebaseerd op het bedrag op uw rekeningen van zaterdag 31 december 2022. Als er op deze dag transacties zijn verwerkt, zijn deze meegenomen in de standaard bankverklaring. Dit is in lijn met de vereisten van de Belastingdienst.

Rekeningafschriften worden alleen op werkdagen aangemaakt. Transacties van zaterdag en zondag ziet u op het rekeningafschrift van maandag. Transacties van 31 december 2022 worden getoond met een valutadatum van 31 december 2022, maar met een boekdatum van 2 januari 2023.

Wat is een standaard bankverklaring?

Een standaard bankverklaring is een document van de bank met een overzicht van uw bankzaken bij ons. De bankverklaring geeft uw accountant of boekhouder een volledig overzicht van de financiële gegevens die nodig zijn voor het opmaken van de jaarrekening.

 

In een standaard bankverklaring staat een overzicht van:

  • alle zakelijke betaal- en spaarrekeningen
  • de kredieten en zekerheden die bij de bank uitstaan
  • de wettelijke vertegenwoordigers of gemachtigden en welke bevoegdheden zij naar de bank hebben
icoon