Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Twee mannen werkend aan een bureau

Standaard bankverklaring

Vraag het eenvoudig online aan

Laat u de jaarrekening opmaken door uw accountant? Dan gebruikt hij hierbij een standaard bankverklaring. Deze verklaring geeft een overzicht van uw rekeningen en kredietfaciliteiten en wie bevoegd is om namens het bedrijf te handelen. 

Saldo op standaard bankverklaring kan afwijken van rekeningafschrift

Het kan zijn dat het saldo op uw standaard bankverklaring anders is dan op uw rekeningafschrift. Hoe dat komt en welk saldo u moet gebruiken voor uw boekhouding, leest u onderaan deze pagina. ↓

Laptop

Aanvragen in Internet Bankieren Zakelijk

Via Internet Bankieren Zakelijk vraagt u uw standaard bankverklaring(en) online aan.

  1. Log in met uw zakelijke betaalpas
  2. Vul het formulier in
  3. Onderteken digitaal met de e.dentifier
  4. Verstuur online

U ontvangt per bedrijf een bevestiging van uw aanvraag per post. 
De standaard bankverklaring wordt na 10 werkdagen per post bij uw accountant bezorgd.

icoon

Aanvragen zonder Internet Bankieren Zakelijk

Heeft u geen toegang tot Internet Bankieren Zakelijk? Via het formulier vraagt u uw standaardbankverklaring(en) online aan. Omdat wij uw aanvraag handmatig moeten invoeren, duurt de behandeling langer dan via Internet Bankieren.

  1. Vul het formulier in
  2. Download en print het bestand
  3. Onderteken het formulier en scan deze in
  4. Verstuur per e-mail
Let op: Alleen een persoon die bevoegd is om te tekenen voor het bedrijf kan deze aanvraag doen. Bijvoorbeeld de rekeninghouder.

Belangrijk om te weten

Peildatum

U kunt de standaard bankverklaring aanvragen met een peildatum tot maximaal 24 maanden in het verleden. Voor een peildatum daarvoor zijn geen gegevens beschikbaar.

Rechtsgeldige ondertekening op papier of digitaal

De aanvraag voor de standaard bankverklaring moet ondertekend worden door bestuurders die volledig bevoegd zijn of met een volmacht. Bij gezamenlijke tekenbevoegdheid tekenen minimaal 2 personen. De registratie bij de KVK is leidend.

Zorg er daarom voor dat de juiste tekenbevoegde bij ons bekend is en dat zijn/haar handtekening bij ons is vastgelegd.

  • Bij een aanvraag zonder inloggen in Internet Bankieren Zakelijk ondertekenen de juiste personen de aanvraag op papier en verstuurt u de aanvraag per e-mail. We controleren de handtekeningen op de aanvraag met de gegevens die we van uw organisatie hebben.  
  • Kiest u voor een aanvraag in Internet Bankieren Zakelijk? Dan ondertekenen de tekenbevoegden de aanvraag door deze digitaal te bevestigen.
Standaard bankverklaring per post verstuurd

Als wij van u de aanvraag hebben ontvangen, versturen wij de standaard bankverklaring. U ontvangt de standaard bankverklaring per post.

Tarieven

U betaalt voor een aanvraag per bedrijf € 80,- exclusief 21% BTW
Bij meerdere bedrijven binnen een holding kunnen wij uw aanvraag als 1 totaal behandelen. Dat bespaart u kosten.

Bij meerdere bedrijven worden de tarieven opgeteld tot een maximum van € 600,- exclusief 21% BTW .

De tarifering vindt achteraf plaats via de maandnota’s.

Informatie in de standaard bankverklaring

De standaardbank verklaring is een document van ABN AMRO met een overzicht van uw bankzaken. In de leeswijzer ziet u welke bankproducten in de standaard bankverklaring kunnen staan.

Belangrijk om te weten

Peildatum

U kunt de standaard bankverklaring aanvragen met een peildatum tot maximaal 24 maanden in het verleden. Voor een peildatum daarvoor zijn geen gegevens beschikbaar.

Rechtsgeldige ondertekening op papier of digitaal

De aanvraag voor de standaard bankverklaring moet ondertekend worden door bestuurders die volledig bevoegd zijn of met een volmacht. Bij gezamenlijke tekenbevoegdheid tekenen minimaal 2 personen. De registratie bij de KVK is leidend.

Zorg er daarom voor dat de juiste tekenbevoegde bij ons bekend is en dat zijn/haar handtekening bij ons is vastgelegd.

  • Bij een aanvraag zonder inloggen in Internet Bankieren Zakelijk ondertekenen de juiste personen de aanvraag op papier en verstuurt u de aanvraag per e-mail. We controleren de handtekeningen op de aanvraag met de gegevens die we van uw organisatie hebben.  
  • Kiest u voor een aanvraag in Internet Bankieren Zakelijk? Dan ondertekenen de tekenbevoegden de aanvraag door deze digitaal te bevestigen.

Standaard bankverklaring per post verstuurd

Als wij van u de aanvraag hebben ontvangen, versturen wij de standaard bankverklaring. U ontvangt de standaard bankverklaring per post.

Tarieven

U betaalt voor een aanvraag per bedrijf € 80,- exclusief 21% BTW
Bij meerdere bedrijven binnen een holding kunnen wij uw aanvraag als 1 totaal behandelen. Dat bespaart u kosten.

Bij meerdere bedrijven worden de tarieven opgeteld tot een maximum van € 600,- exclusief 21% BTW .

De tarifering vindt achteraf plaats via de maandnota’s.

Informatie in de standaard bankverklaring

De standaardbank verklaring is een document van ABN AMRO met een overzicht van uw bankzaken. In de leeswijzer ziet u welke bankproducten in de standaard bankverklaring kunnen staan.

Wat is een standaard bankverklaring?

Een standaard bankverklaring is een document van de bank met een overzicht van uw bankzaken bij ons. De bankverklaring geeft uw accountant of boekhouder een volledig overzicht van de financiële gegevens die nodig zijn voor het opmaken van de jaarrekening.

 

In een standaard bankverklaring staat een overzicht van:

  • alle zakelijke betaal- en spaarrekeningen
  • de kredieten en zekerheden die bij de bank uitstaan
  • de wettelijke vertegenwoordigers of gemachtigden en welke bevoegdheden zij naar de bank hebben
ABN AMRO

Afwijkend saldo standaard bankverklaring en rekeningafschrift

Doordat de standaard bankverklaring niet exact op hetzelfde moment wordt gemaakt als een rekeningafschrift, kan er een verschil in saldo's zijn. Voor uw jaarafsluiting is het van belang om de bedragen op de standaard bankverklaring te gebruiken.

Veelgestelde vragen

Op de standaard bankverklaring staat het saldo van uw rekening van het einde van de kalenderdag van de opgegeven peildatum.

Een rekeningafschrift wordt alleen op werkdagen gemaakt en hanteert niet het 'einde kalenderdag' moment. Als er in de tussentijd nog (over)boekingen worden gedaan, worden deze nog meegenomen in de bedragen op de standaard bankverklaring.

Als u gebruik maakt van een cash management service, kan het saldo afwijken. Als er na de boeking (sweep) nog transacties plaatsvinden op de rekening voor het einde van de kalenderdag, worden deze meegenomen in het saldo overzicht op de standaard bankverklaring.

Ja, het bedrag op het financieel jaaroverzicht moet gelijk zijn aan het bedrag op de standaard bankverklaring.

De overzichten worden op verschillende momenten gemaakt. Betalingen worden steeds meer 24/7 uitgevoerd. Daarom wijken de traditionele overzichten steeds meer af van de actuele stand per einde kalenderdag. In de toekomst gaat alle output over naar einde kalenderdag.

Bij het opstellen van uw jaarrekening of het doen van uw belastingaangifte moet u uitgaan van de bedragen op de standaard bankverklaring.