Naar de navigatie Naar de inhoud

Welke maatregelen neemt de bank?

Veilig online ondernemen

Wij nemen iedere dag maatregelen om ervoor te zorgen dat u veilig kunt bankieren via internet. Daar merkt u normaal gesproken niets van. Om u een indruk te geven wat we zoal doen kunt u hieronder meer lezen over de maatregelen die wij nemen.

 
Wat doet ABN AMRO aan veilig bankieren?

Veilig bankieren bij ABN AMRO

Wat doet ABN AMRO om uw betalingen zo veilig mogelijk te laten verwerken? Bekijk hoe u veilig bankiert bij ABN AMRO (video, 1:44).

 

Unieke combinatie van beschermen én verzekeren

We helpen u graag met ondernemen, ook online. Om u te ontzorgen, biedt verzekeraar Hiscox het Veilig Online Pakket aan. Daarmee haalt u de beste beveiligingssoftware in huis én bent u verzekerd als er toch online fraude plaatsvindt. Bovendien kunt u altijd bellen met een gespecialiseerde helpdesk. Voor financiële, technische én juridische hulp.

 

Samenwerken met andere partijen

In de strijd tegen internetcriminaliteit werken we nauw samen met diverse partijen. Wij wisselen kennis en ervaring uit met andere banken, de Nederlandse Vereniging van Banken en de overheid. Samen met internetproviders voorkomen we spam en verzamelen we valse e-mails die naar klanten zijn gestuurd. Zo komen we criminele sites eerder op het spoor. En zorgen we dat deze sites offline gaan. Ook maken we ons met andere banken sterk in het terughalen van gestolen geld. We stoppen bovendien een eventuele relatie met fraudeurs en katvangers.

Altijd alert op afwijkingen

Betalingen die afwijken van de norm zijn voor ons een reden om extra alert te zijn. Ook overboekingen naar risicolanden houden we extra in de gaten. Net als rekeningnummers met een verhoogd risicoprofiel en fraudegevoelige productaankopen. Omdat we altijd alert zijn op afwijkingen voorkomen we fraude in veel gevallen. Echter, niet alle frauduleuze betalingen hebben een afwijkend patroon. Daarom is het belangrijk dat u zelf ook oplet. Controleer altijd voordat u een betaling verzendt of het bedrag en het rekeningnummer van de begunstigde kloppen.

 

Wie draagt het risico?

Wij doen er alles aan om te zorgen dat u veilig kunt bankieren. Als u wilt kunt u aanvullende veiligheidsmaatregelen instellen. Voor de veiligheid van uw computers of netwerk bent u zelf verantwoordelijk. Wij hebben hier geen invloed op en daarom dragen wij niet het risico bij schade. Wilt u hierover meer weten? Lees dan onze Algemene Voorwaarden: artikel 13 en 15 van de Voorwaarden Cliëntrelatie en artikel 6 van de Voorwaarden Betaaldiensten Zaken.

 

Veiligheidsmaatregelen voor u

U kunt op verschillende manieren bankieren bij ons. Voor Internet Bankieren kunt u overboekingen naar het buitenland 'uitzetten' via uw betaalprofiel. Hiermee voorkomt u dat fraudeurs gestolen geld wegboeken naar het buitenland. Via Betaalalerts krijgt u een bericht bij afschrijvingen boven een bepaald bedrag. Zo heeft u altijd inzicht in opvallende afschrijvingen. Hoe sneller u in actie komt, hoe groter de kans dat we schade kunnen beperken.

Hulp bij gestolen geld

Gaat er ondanks de maatregelen toch iets mis? Dan proberen wij altijd het gestolen geld voor u terug te krijgen. Wij kunnen alleen actie ondernemen als u aangifte doet bij de politie. Het geld terughalen lukt bovendien vaak alleen als het geld nog op de rekening staat. Het is lastig om het geld terug te krijgen als het geld is overgeboekt naar een buitenlandse rekening. Buitenlandse banken beroepen zich soms op het bankgeheim of de privacywetgeving.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube