Naar de navigatie Naar de inhoud

Jacqueline Zuidweg begeleidt failliete ondernemers

Een faillissement voelt als falen. Ondernemers doen er vaak alles aan om hun bedrijf te laten slagen. Met haar bureau Zuidweg & Partners stond adviseur Jacqueline Zuidweg al ruim 40.000 failliete ondernemers bij, onder wie veel zelfstandigen.

 

Failliet gaan als zzp’er is altijd emotioneel, weet Jacqueline. Juist omdat een failliet verklaarde eenmanszaak niet alleen het bedrijf raakt, maar ook het privéleven. "Daar komt bij dat ondernemers worden geacht stoer te zijn en successen te boeken."

Crisisperiode zorgt voor ander perspectief

Gelukkig, constateert Jacqueline, is de houding ten opzichte van failliete ondernemers aan het veranderen. Volgens haar beseffen ondernemers nu meer dan voorheen dat het na een aantal goede jaren ook opeens, soms buiten eigen schuld om, mis kan gaan. Jacqueline: "Denk je echt dat mensen het zelfstandigen in de bouw aanrekenden dat ze tijdens de crisis het hoofd niet boven water konden houden? Ook de retail heeft het moeilijk. Er is de laatste jaren echt meer begrip gekomen."

De gemiddelde cliënt van Zuidweg & Partners is een zzp’er met € 135.000 ongedekte schuld. Zo’n schuldbedrag klinkt voor haar cliënten onprettig, maar Zuidweg kijkt liever naar de mogelijkheden. "Uiteindelijk is het maar geld. Het is niet het einde van de wereld. Ik zeg altijd: regel je schulden met de mogelijkheden van de toekomst.” Het belangrijkste volgens haar: optimisme. “Ik zeg weleens tegen een failliete zzp’er: als je morgen wakker zou worden zonder schulden, wat zou je dan doen? Wat vind je leuk? Die werkzaamheden vormen immers het begin van het aflossen van de schuld – en mogelijk een nieuw bedrijf."

Privéomstandigheden zijn mede oorzaak

Hoewel een leek bij het horen van de term faillissement al snel zal denken aan 'slecht ondernemerschap', is een faillissement in de praktijk vaak het gevolg van een combinatie van zakelijke misrekeningen en privéomstandigheden. Echtscheiding en gedwongen verhuizen terwijl het huis onder water staat, ziekten en overlijden kunnen een behoorlijke impact hebben, weet Jacqueline uit ervaring.

Kop in het zand

De meest gemaakte fout op zakelijk gebied? De kop in het zand steken wanneer faillissement dreigt. "Heb aandacht voor de financiële situatie en evalueer regelmatig", geeft Jacqueline als tip. "Veel ondernemers vinden dat niet leuk en laten het zitten. Daardoor schakelen ze te laat wanneer de nood aan de man is. Ze denken: het gaat nu goed, dan zal het volgend jaar ook wel goed gaan." De Hilversumse weet waar ze over praat: tot haar klantenkring behoren ondernemers die in betere tijden in de Quote 500 stonden.

Faillissement is geen oplossing

Als het dan toch te laat is, zien veel zzp'ers een faillissement als 'oplossing'. "Dat is het absoluut niet", benadrukt Jacqueline. "Ook niet als er niks bij je te halen valt. Je blijft met een eenmanszaak tot 20 jaar aansprakelijk voor de opgebouwde schuld. Je curator gaat alles ten gelde maken wat maar op luxe lijkt."

Maar houd moed, besluit ze. "De beste ondernemers zijn weleens failliet gegaan. Vaak kwamen ze sterker terug, omdat ze geleerd hebben van hun fouten."

Tip

Negeer de signalen niet die een mogelijk faillissement aankondigen. Dat zijn er 2, vertelt Jacqueline:

"Wanneer iemand continu betalingsherinneringen krijgt en regelingen moet treffen met de grootste schreeuwers. Dat is een signaal."

"Het tweede signaal is als een ondernemer geen krediet meer wordt verstrekt. Wees dan niet eigenwijs, hoe lastig dat ook is voor ondernemers. Van hoeveel klanten heb ik het niet gehoord: had ik mijn problemen maar eerder erkend."

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.