Zzper Leroy strijdt tegen uitstelgedrag
Netwerken

Zzp'er Leroy strijdt tegen uitstelgedrag

‘Ik doe liever één ding goed dan 100 dingen half.’

Zzp’er en online mindsetcoach Leroy Seijdel leert mensen de strijd aan te gaan tegen uitstelgedrag. Zelf ziet Leroy ook regelmatig op tegen bepaalde werkzaamheden, zoals zijn administratie. In dit artikel geeft Leroy tips om uitstelgedrag te voorkomen. ‘Doe liever één ding goed dan 100 dingen half.’

Sinds januari 2016 coacht Leroy ondernemers en particulieren in persoonlijke ontwikkeling. Dit doet hij via presentaties, online één-op-één coachingsessies, online communities, blogs en video’s. Uitstelgedrag is een onderwerp dat daarin vaak ter sprake komt. Veel mensen hebben hiermee te maken, maar voor zzp’ers in het bijzonder kan dit voor grote problemen zorgen.

Oorzaken uitstelgedrag

De risico’s van uitstelgedrag zijn voor zzp’ers hartstikke groot’, vertelt Leroy. ‘Als je klanten wilt hebben maar telkens blijft uitstellen om te bellen, te mailen of naar die netwerkborrel te gaan, dan heb je kans op een sneeuwbaleffect. Als je één keer zegt: “ik doe het morgen wel”, dan is het verleidelijk om dat de dag erna wéér te zeggen.’

Uitstelgedrag heeft volgens Leroy verschillende oorzaken. ‘Er kan twijfel zijn, gebrek aan zelfvertrouwen. Het kan zijn dat we niet duidelijk voor ogen hebben wat er eigenlijk precies moet gebeuren. Of we vinden hetgeen er moet gebeuren gewoon niet leuk.’

Maak doelen concreet

De eerste tip die Leroy mensen geeft die last hebben van uitstelgedrag, is om voor zichzelf inzichtelijk te maken wát er moet gebeuren of wat ze willen bereiken. ‘Veel zzp’ers denken te weten wat ze moeten doen, of wat er van ze wordt verwacht. Maar dat is niet zo. Je doel kan zijn: meer geld verdienen. Als ik je nu 1 euro geef, dan heb je meer geld verdiend. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt. Het is niet concreet, wat dus kan leiden tot uitstelgedrag. Vraag jezelf af: hoeveel extra omzet wil ik? Welke stappen zijn daarvoor nodig? Schrijf dat op. Dan wordt het moeilijker om dat werk voor je uit te schuiven.’

Bekijk het positief

Ook al weet u wat er moet gebeuren, dan kunnen de benodigde werkzaamheden nog steeds niet leuk zijn om te doen. Veel zzp’ers rekenen de administratie daartoe. Ook Leroy. Het helpt hem om het van de andere kant te bekijken. ‘Iedereen kan makkelijk uitleggen waarom ze het níet leuk vinden. Probeer eens te bedenken waarom administratie wél leuk is: je weet precies hoeveel geld erin komt en hoeveel eruit gaat. Het geeft rust en overzicht. Je kent je winst. En daarvan kun je leuke dingen doen, bijvoorbeeld een reisje maken. Verander de definitie. Dan ga je er anders tegenaan kijken.’

Een kleine to-do-list

Ook in hun planning kunnen zzp’ers stappen zetten waarmee ze uitstelgedrag tegengaan. ‘Vaak proberen we te veel dingen in een dag te proppen’, zegt Leroy. ‘Dan is het moeilijk om focus te houden. Breng je to-do-list voor elke dag terug tot één ding, het állerbelangrijkste dat er die dag moet gebeuren. Of hetgeen waar je het meest tegenop ziet. Daar begin je de dag mee. Als je dat werk afrondt, geeft dat rust. En vaak heb je dan nog tijd over voor andere werkzaamheden. Ik begin elke dag met een blok van 7 tot 11 uur, waarin ik in de belangrijkste zaken van die dag afrond.’

Begin klein

‘Maak werkzaamheden waar je tegenop ziet in je hoofd kleiner’, adviseert Leroy ook. ‘Ik vertoon weleens uitstelgedrag, bijvoorbeeld als ik een tekst moet schrijven voor een blog of een video. Dan begin ik klein. Ik dwing mezelf ertoe één zin of één alinea te schrijven. Dan mag ik van mezelf stoppen.’

Leroy noemt dit “1-minuutacties”. ‘Probeer elke dag één minuut te stoppen in het toewerken naar een doel of de afronding van bepaalde werkzaamheden. Eén minuutje maar. Je zult zien: als je eenmaal begonnen bent, dan ga je vanzelf door. En soms ook niet, maar dat geeft niks. Je bent weer dichter gekomen bij je doel. Dat is beter dan het weer een dag voor je uit te schuiven.’

Lees verder

Ondernemen roept soms vragen op. Op welke overheidsregelingen heb ik recht? Wat is de wettelijke betalingstermijn? En waar vind ik nieuwe klanten? Bekijk het overzicht van alle artikelen over netwerken.

Tags

Ondernemerstips
Netwerken