Als ondernemer er even tussenuit
Time management

Als ondernemer er even tussenuit

Wie vervangt u?

Als ondernemer kunt u besluiten om een tijdje niet aan uw bedrijf te werken. Dat kan een bewuste stap zijn, bijvoorbeeld voor een sabbatical. Of een keuze die wordt bepaald door omstandigheden: uw gezondheid vraagt om een stapje terug.

We spraken met deskundige Gyuri Vergouw over hoe u uw bedrijf dan achter kunt laten. Of iemand u moet vervangen en wie dat dan het beste kan doen. Gyuri is spreker, consultant en schrijver van onder meer ‘De Managementmonologen’. Ook is hij zelf ondernemer. Hij schreef een managementboek over het nemen van een sabbatical en hij schrijft iedere 2 jaar een nieuw boek over management en ondernemerschap.

Een goede ondernemer is misbaar

Zijn visie op de ondernemer die er wegens ziekte of een sabbatical tussenuit gaat is helder: “Een goede ondernemer heeft zichzelf overbodig gemaakt en is dus misbaar. Hij moet ervoor zorgen dat de mensen en teams in zijn bedrijf van goede kwaliteit zijn en dat ze betrouwbaar en verantwoordelijk zijn. Als dat het geval is, kan hij er zonder problemen even tussenuit. Is dit niet het geval, dan moet u een geschikte vervanger zoeken.”

Een geschikte vervanger vinden

Bij voorkeur heeft u die geschikte vervanger altijd klaarstaan. “Wanneer u plotseling afwezig bent is het doorgaans het meest praktisch als iemand van binnenuit u kan vervangen. Maar ook bij geplande afwezigheid heeft dat voordelen”, legt Gyuri uit.

“Iemand van buitenaf heeft waarschijnlijk minder affiniteit met en kennis van uw bedrijf. Toch is het ook vrij lastig om iemand binnen de organisatie te vinden die u op elk moment kan vervangen. Ondernemers zijn doorgaans vrij unieke persoonlijkheden en hebben eigenschappen die weer anders zijn dan die van hun medewerkers.”

Uw gedroomde opvolger

Een kopie van uzelf vinden is niet alleen lastig, het is volgens Gyuri ook niet nodig. “Kies voor de kandidaat wiens profiel het dichtst bij uw gedroomde opvolger komt. U kunt daarbij kijken welk type leider de organisatie goed kan gebruiken in de fase waarin het bedrijf zich bevindt. Wordt het tijd om te moderniseren bijvoorbeeld, of om een nieuwe markt aan te boren. Dan kan het zijn dat iemand anders binnen het bedrijf hier specifieke kennis van en ervaring in heeft, die op dit moment goed kan worden ingezet.”

Bemiddelingsbureau

Een andere optie is het aanstellen van een interim manager. Die vindt u via uw eigen netwerk of via een vacature of bemiddelingsbureau. “Er zijn veel sector- en bedrijfstak-specifieke interimmers te vinden”, zegt Gyuri. “Maar het kan juist goed zijn om een interimmer uit een andere branche eens goed en fris tegen de zaken aan te laten kijken. Vanzelfsprekend draait het in deze periode in de eerste plaats om stabiliteit en voortgang. Maar mogelijk krijgt u tijdens de overdracht bij terugkomst (nieuwe) inzichten met betrekking tot uw organisatie. Deze kunt u gebruiken wanneer u opgeladen en wel met een frisse blik aan uw nieuwe werkperiode begint.”

Leiderschap

Een ander bijkomend voordeel is dat interim managers van huis uit gewend zijn leiderschap te tonen en snel te schakelen. Een nadeel van het inhuren van een externe manager zijn de bijkomende hoge kosten die hieraan verbonden zijn. Het uurtarief is hoog. “Kwaliteit kost ook hier gewoon geld”, aldus Gyuri. “Denk aan een uurtarief van minimaal 150 euro voor een ervaren interim-manager, afhankelijk van de zwaarte van de functie.”

Lakmoesproef

Of u het bedrijf nu tijdelijk verlaat omdat u wegens ziekte wordt gedwongen of zelf kiest voor een sabbatical, een periode van afwezigheid is een lakmoesproef voor uw bedrijf”, vervolgt Gyuri. “Hoe deze periode verloopt zegt heel veel over hoe goed uw bedrijf op orde is. Het bewijst of de mensen in uw organisatie ook in staat zijn om zonder u van de organisatie een succes te maken. En of ze zelfstandig, ondernemend en resultaatgericht genoeg zijn.”

Tips ter voorbereiding

Een langdurige afwezigheid als ondernemer vraagt om een gedegen voorbereiding. “Om uw bedrijf langere tijd los te kunnen laten, heeft u ongeveer een jaar nodig om zich voor te bereiden’, meent Gyuri. Hij geeft de volgende tips:

  1. Communiceer helder over uw plannen
    “Zorg dat voor iedereen duidelijk is dat u tijdelijk weggaat en dat eventuele vragen voor uw vertrek door u zijn beantwoord. Dat geldt voor zowel uw medewerkers als klanten en andere connecties.”

  2. Regel uw terugkeer goed
    “Uw terugkomst is minstens zo belangrijk als het regelen van uw vertrek en afwezigheid. Het is vervelend als u bij terugkeer niet wordt herkend door de nieuwe receptionisten en als uw veiligheidspasje het niet meer blijkt te doen!”

  3. Zorg voor een contactpersoon
    “Voorkom dat u tijdens uw sabbatical of ziekte voortdurend wordt gebeld of gemaild. Maak hier van tevoren duidelijke afspraken over.”

Lees verder

Ondernemen roept soms vragen op. Op welke overheidsregelingen heb ik recht? Wat is de wettelijke betalingstermijn? En waar vind ik nieuwe klanten? Bekijk het overzicht van alle artikelen over time management.

Tags

Ondernemerstips
Time management