
Thema: Big Data, Big Business
Insights Live, donderdag 15 februari
Data-analyse vormt steeds vaker de basis voor succes. Niet alleen in online campagnes die consumenten en kiezers beïnvloeden maar ook in productontwikkeling en onderhoud. Zelfs in de muziek is big data voor artiesten een sleutel tot succes. Werken met big data vraagt een grote verantwoordelijkheid. Want hoe creëer je een big data-strategie waarbij je verantwoord omgaat met (klant)gegevens?
Walter Kraus, bol.com
Walter Kraus, director bol.com Retail Media Group, ziet het belang van big data bij het opbouwen van klantprofielen. Deze profielen bevatten cruciale info voor het inrichten van de digitale winkel die bol.com is. “Met slimme algoritmes proberen we te begrijpen wat onze klant nu echt wil. Omdat we weten wat klanten online doen, kunnen we daarop anticiperen, de winkel verbeteren, aanbiedingen doen, advertenties uitserveren. Zo maken we het leuker en relevanter voor de klant om bij bol.com te winkelen."
Aimee van Wynsberghe, TU Delft
Aimee Van Wynsberghe is assistent professor Ethiek en Technologie aan de TU Delft en is co-founder van de Foundation for Responsible Robotics. Waar Aimee de mogelijkheden van big data ziet, probeert ze ook de stem van de rede te zijn: er zijn wel degelijk ethische en morele gevolgen van big data voor bedrijven en de maatschappij.
Alexander Nix, Cambridge Analytica
Alexander Nix is oprichter van Cambridge Analytica, een bedrijf dat op basis van psychological profiling consumenten door het gebruik van data beïnvloedt. Nix is in 2017 opgenomen in WIRED Magazine’s Next List, een lijst van 25 ondernemers die de toekomst van zakendoen vormgeven. Na het WTT zijn Nix en zijn bedrijf in opspraak gekomen doordat bekend is geworden dat ze misbruik hebben gemaakt van data van Facebook-gebruikers. Cambridge Analytica is inmiddels opgeheven. Alexander Nix was op 15 februari aanwezig en onderstaand interview is opgenomen op deze dag.