Naar de navigatie Naar de inhoud

Wat is factuurfraude?

Hoe herkent u factuurfraude?

Criminelen sturen u een brief met een valse factuur, in de hoop dat u deze betaalt.
Dit kan een nepfactuur zijn voor een betalingsverplichting die niet bestaat of een factuur voor een niet-bestaand bedrijf. Het kan ook een vervalsing zijn van een bestaande factuur, waarop bijvoorbeeld alleen het rekeningnummer is veranderd.

Onoplettende ondernemers die deze facturen betalen, komen er vaak pas later achter dat er iets niet klopt en dat zij zijn opgelicht. Zo stelen de fraudeurs op een redelijk eenvoudige manier geld.

 

Controleer zelf uw facturen

ABN AMRO kan niet tegengaan dat er fraudeurs zijn die valse facturen rondsturen. De bank kan het geld niet terughalen. Het betreft hier namelijk geen incasso-opdrachten, maar betalingsopdrachten die door de gedupeerden zelf worden gegeven. ABN AMRO is niet gerechtigd dit geld terug te halen.

Wat kunt u doen tegen misleiding?

  • Controleer facturen altijd voordat u betaalt: Is het rekeningnummer gewijzigd? Raadpleeg dan eerst uw leverancier voordat u de factuur betaalt.

  • Teken nooit een overeenkomst die u via de fax moet terugsturen en ga ook niet in op e-mail 'aanbiedingen'.

  • Controleer of de afzender van een verdachte factuur staat vermeld bij de Fraude helpdesk.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.