Naar de navigatie Naar de inhoud

Wie wil groeien, neemt toppers aan

Een groeiend bedrijf heeft meer werknemers nodig. Mensen die met de juiste kennis en ervaring en met ongeremd enthousiasme het team komen versterken. En hoewel er – zeker in de beginjaren – weinig budget voor zal zijn, kan het toch lonen om vooral ook in deze fase senior medewerkers aan te nemen. Pieter Bas Leezenberg, CEO en mede-oprichter van SkyGeo, vertelt hoe hij dit aanpakt.

SkyGeo is een internationaal bedrijf dat op basis van satellietbeelden informatie verzamelt over minimale veranderingen in het aardoppervlak en die onder meer levert aan de olie-industrie. "Er zijn een paar redenen om de voorkeur te hebben voor een ervaren senior boven iemand die net uit de schoolbanken komt", legt Pieter Bas uit. "De kwaliteit binnen een bedrijf wordt voor het overgrote deel bepaald door de mensen die er werken. Investeren in de juiste kennis en ervaring is daarom belangrijk. Dat is natuurlijk zeker voor een start-up niet altijd even makkelijk, omdat financiële middelen nog ontbreken. Maar het is vaak wel de investering waard." Pieter Bas schetst een drietal redenen om een senior werknemer aan te nemen in plaats van een junior werknemer.

1. Soms is 1 beter dan 2

"Mogelijk kan een senior in zijn eentje de plek innemen van 2 juniors. En dat biedt voordelen. Allereerst betaal je dan niet 2 lonen, maar 1. Voor het salaris van 2 juniors is een senior prima te betalen. En daarnaast geldt; hoe minder medewerkers, hoe makkelijker het is om te communiceren en te schakelen. Wanneer er 2 mensen op een plek werken, hebben die ook weer interactie met elkaar en met mij en dat levert veel extra complexiteit op."

2. Elk jaar ervaring telt

"Er zijn seniors van 40 en seniors van 60 jaar oud. En iemand van 60 is niet per se duurder dan iemand van 40, is mijn ervaring met werknemers die binnen ons bedrijf in Houston werken. Maar die 20 jaar verschil zorgt wel voor 20 jaar meer ervaring, een doorgaans groter netwerk en meer kennis. En hun commitment en de drive om te presteren is soms alleen maar groter."

3. Seniors kennen de taal van de klant

"Werknemers op onze salesafdeling moeten een ingewikkeld stuk techniek aan de man brengen aan mensen die grote infrastructurele investeringen beheren, en daarvoor sturen we liever iemand met de juiste bagage op pad dan iemand die net komt kijken. Een ervaren expert vindt beter aansluiting met de wereld van de klant en zal beter weten te overtuigen; schoolverlaters moeten eerst de taal van de klant leren spreken en diens wereld leren begrijpen."

Plan van aanpak

Een ondernemer met een start-up moet het doorgaans in de eerste jaren met een zeer beperkt budget stellen. Elke euro die binnenkomt, wordt besteed aan de groei van het bedrijf, en daarmee aan medewerkers die kennis en ervaring meebrengen. "Dat was ook ons grootste probleem in die beginfase", legt Pieter Bas uit. "De pijplijn vullen met nieuwe, goede medewerkers. Wat dan vaak verkeerd gaat is, dat je onder enorme tijdsdruk mensen aanneemt. En dat terwijl je een heel specifiek soort mensen met een bepaalde achtergrond zoekt. Dit vraagt om een gedegen werving en selectie-aanpak. Als ondernemer moet je veel tijd investeren om mensen te vinden die juist in die beginfase geweldig werk kunnen doen."

Specialisten aannemen

"Ondanks de financiële belasting, hebben we ook in die eerste fase al diverse seniors aangenomen. Dit waren mensen met de specifieke technische kennis die we nodig hadden en mensen op de sales-afdeling. Want sales is ongelofelijk belangrijk in de eerste fase van je ontwikkeling. De mensen die we aannamen, kwamen van gerenommeerde, grotere bedrijven. Vanuit hun vorige werkplek waren zij een bepaalde werkwijze en bedrijfscultuur gewend. Wanneer ze bij ons in dienst komen, hebben ze niet alleen hun reguliere taken, maar vervullen ze ook een belangrijke rol in het creëren van ons merk en het vergroten van onze naamsbekendheid. Op die manier helpen zij ons groeien. Maar voor hen is deze nieuwe rol wel een heel nieuwe. Dat betekent voor ons dat het aannemen van seniors extra tijd en aandacht van ons vergt, want we moeten ze in de eerste fase vrij intensief begeleiden."

Financieel plaatje

Natuurlijk is het duurder om iemand in dienst te nemen met veel ervaring en een flinke staat van dienst, dan iemand die net uit de schoolbanken komt. Dat betekent een flinke aanslag op de financiën, maar als het goed is, betaalt die zich ook terug. Pieter Bas: "Wij hebben een paar verschillende planningen. Een kortetermijnplanning voor de komende 2 jaar, en een visie voor de komende 5 jaar. Daarin stellen we bepaalde doelen voor het bedrijf, en vervolgens bekijken we wat – en vooral ook wie – we nodig hebben om die te bereiken. We kunnen aardig inschatten hoe onze cashflow er voor de komende 3 maanden uitziet en globaal hoe die van 6 maanden eruit zal zien. Op basis daarvan berekenen we wat onze mogelijkheden zijn op gebied van personeel. Doordat we met vooropgestelde doelen werken, weten we precies wat we van een nieuwe werknemer verwachten. En kunnen we erop aansturen dat die doelen ook worden gerealiseerd."

Tip

Een groot voordeel van werknemers met een indrukwekkend arbeidsverleden, is dat ze veel kennis en ervaring en doorgaans een groot netwerk meebrengen. Maar ze brengen ook bagage met zich mee. Ze hebben zich namelijk bepaalde gewoontes aangeleerd die hen succesvol hebben gemaakt maar die misschien in hun nieuwe omgeving niet goed werken. Houd er dus rekening mee dat ze in het begin meer begeleiding nodig hebben.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.