Naar de navigatie Naar de inhoud

Mijn Beslissing: Niels Verwij

Ondernemers dragen een grote verantwoordelijkheid en nemen dagelijks talloze beslissingen: makkelijk of zwaar, klein of groot, impulsief of weloverwogen. Maar wat zijn die beslissingen? En vooral: hoe zijn zij tot die beslissing gekomen? Niels Verwij (29), eigenaar van Dekbed-Discounter.nl besloot ook Pannen-Discounter.nl te starten. Niels vertelt zijn verhaal en collega-ondernemers van ons panel lezen mee en geven hun reactie.

Met 29 jaar is Niels Verwij een zeer jonge succesvolle ondernemer. Na zijn studie Small Business en Retail Management besloot hij een website te beginnen met dagaanbiedingen, waaronder aanbiedingen met dekbedden. De website liep heel goed en in 2014 startte hij Dekbed-Discounter.nl. En met succes. Hij besloot van de slaapkamer naar de keuken te gaan. Dat bleek een minder goede beslissing. Niels vertelt waarom.

Niels' Beslissing

‘Ik merkte dat de dekbedden erg goed liepen op mijn dagaanbiedingenwebsite. Daarom startte ik Dekbed-Discounter.nl. Ik had als missie: dé plek zijn voor slapen. En in korte tijd lukte dat al aardig. Het eerste half jaar hadden we een omzet van € 500.000 en dat vertienvoudigde het volgende jaar. Nu zijn we de grootste op beddengebied. De volgende stap: we willen mooie producten leveren én goed advies kunnen geven. De slaapspecialist van Nederland zijn.’ 

‘We waren behoorlijk stabiel en dachten dat we het wel aankonden.’

‘In 3,5 jaar tijd zijn we flink gegroeid. We hebben nu 50 medewerkers. Het magazijn besteden we uit aan een fulfilment bedrijf. Maart 2017 heb ik er ook drie compagnons bij betrokken. De taken worden goed verdeeld met de commercie onder mijn hoede. De zomer die daarop volgde, hebben we gebruikt om wat zaken op orde te krijgen. De beslissing die ik toen heb genomen, heeft niet bepaald meer orde geschapen.’

‘Ik had het idee om voor alle kamers van het huis te leveren. Met als volgende stap de keuken, dat vonden we een mooie “markt”. Mensen zijn steeds meer bezig met koken. De kookprogramma’s en foodboxen vliegen je om de oren, V&D was omgevallen. En het is een heel uitgebreide productcategorie. Mensen zijn steeds bewuster van gezonde voeding. We waren behoorlijk stabiel en dachten dat we dat wel aankonden. En dus begonnen we in de zomer van 2017 met Pannen-Discounter.nl. We hadden maar een maand nodig om het voor te bereiden en hebben ook geen uitgebreid marktonderzoek gedaan. Ik geloof namelijk niet dat dit nodig is; vaak moet je het gewoon doen en zien hoe het gaat.’

‘De omzetstijging liep terug en de kwaliteit ging achteruit.’ 

‘Het liep meteen al heel erg goed. Maar in no-time hadden we veel focuspunten tegelijkertijd. Zo zagen we na drie maanden al dat er minder aandacht ging naar onze dekbedden. Dekbed-Discounter.nl leed onder Pannen-Discounter.nl. Er vielen gaten en bepaalde dingen werden minder goed gedaan. Zo treffen we in de zomer normaal gesproken de voorbereidingen voor de winterperiode, voor onze dekbedden de belangrijkste periode van het jaar. Hier ging nu minder aandacht naar toe dan normaal. Daardoor was de handel te laat binnen en konden we dus minder verkopen in de goede periode.’

‘Maar ook de dagelijkse dingen zoals e-mailmarketing of social media kregen niet voldoende aandacht. Voorheen postten we iedere dag iets op de pagina van Dekbed-Discounter.nl, maar dat ging nu achteruit en dat zagen we ook terug in onze engagement en de verkoop. En dat wil je gewoon niet. Daarbij liep de omzetstijging terug, maar nog erger: de kwaliteit ging achteruit. Veelal op inkoop. Zo werd het contact met leveranciers minder en daardoor kwam men er weer minder goede deals binnen. En dat kan echt niet. We konden ons niet permitteren Dekbed-Discounter.nl onder Pannen-Discounter.nl te laten lijden.’ 

‘Sinds de pannen op pauze staan, is de groei van dekbedden enorm versneld.’

‘Je moet dan gewoon een beslissing nemen en niet langer nadenken. De knoop doorhakken. De focus was weg en daardoor deden we niet meer waar we goed in waren. Na drie maanden ging de stekker eruit. Drie maanden is kort, maar je moet keuzes maken. Als ik langer was doorgegaan, waren de gevolgen nog groter geweest. Natuurlijk moet je ook echt even toegeven dat je fout zat. Dat is moeilijk, maar dan kun je er ook wat mee doen. Het voelde dan ook niet per se als falen. Leren hoort er nu eenmaal bij. Er zijn elke dag heel veel kansen, maar je kan ze niet allemaal pakken. Als je nog niet alles op orde hebt, kun je niet op nieuwe dingen focussen. Dan vertroebel je je business. Dat kan niet in de startupfase, waarin je zo hard groeit. Je eerste focus op kwaliteit houden is al voldoende uitdaging. Ondernemers willen vaak allerlei ballen tegelijk in de lucht houden. Focus hebben is moeilijk en je slaat vaak door. Beter één ding goed doen, dan veel dingen half.’

‘Ermee stoppen bracht onrust, maar het zorgde er meteen voor dat onze dekbedden weer beter liepen. Sinds we de pannen op pauze hebben gezet is de groei van Dekbed-Discounter.nl enorm versneld. In 2017 was onze omzet € 20 miljoen en komend jaar gaan we naar de € 40 miljoen. Pannen-Discounter.nl komt misschien ooit nog. Nu op een stabiele manier doorgroeien en focus houden. Doen wat we normaal goed deden.’ 

Niels sluit af met een laatste tip: ‘Luister naar je eigen gevoel en doe wat jij denkt dat goed is. Blijf dicht bij jezelf om succes te houden.’

Wat collega-ondernemers zouden doen

Welke kijk hebben andere ondernemers op Niels’ beslissing? Wat is hun ervaring of wat zouden zij doen? We vragen het voor deze rubriek aan onze vaste ondernemerspanel-leden. Deze week gast-panellid Bram Adema en Jan Zoetjes.

‘Niels heeft het lef om je eigen briljante ideeën af te serveren als de markt er geen behoefte aan heeft.’

Bram Adema, CEO van CFP Green Buildings, vertelde eerder over zijn beslissing om een participatieplan in te richten en is nu gast-panellid: ‘Ik heb veel respect voor het model en de besluitvaardigheid van Niels. De tijden van een jaar van analyses en marktonderzoek voorafgaand aan een productintroductie zijn voorbij. De kosten van deze onderzoeken zijn hoog, en het duurt in de huidige tijd te lang. Daarbij komt dat de analytische resultaten en voorspellingen niet altijd uitkomen; het marktonderzoek is geen garantie op succes. Bij CFP Green Buildings noemen wij de methode van Niels ‘rapid prototyping’: zo snel mogelijk een eerste product in de markt zetten en op basis van de eerste resultaten doorgaan of stoppen, of de aanpak aanpassen. In onze wereld van online verduurzamen van gebouwen en woningen werkt het ook zo. We maken proposities en vragen klanten naar hun feedback. Als die bij drie van de vijf klanten positief is, gaan we verder, anders niet. Na vijf rondes aanpassen en verbeteren doen we de marktintroductie, met weer dezelfde terugkoppeling.’

‘De besluitvaardigheid van Niels is iets waar we allemaal van kunnen leren. In Nederland is het normaal om slechte resultaten te analyseren en te verklaren, en na de verklaring met kleine aanpassingen door te gaan in de hoop dat het beter zal gaan. Innovatieve bedrijven als Dekbed-Discounter denken en handelen simpeler: als het niet goed genoeg is dan veranderen we het grof, en als dat ook niet werkt stoppen we ermee, wat de verklaring ook mag zijn. Niels moest voor deze beslissing zijn ego thuis laten, en de onderzoeksdrang tegen houden.’

‘Onze huidige tijd kenmerkt zich door onvoorspelbaarheid en snelheid. Ik geloof dat trial and error, of rapid prototyping, hiervoor de beste aanpak van innovatie is. Met het slagen van de testfase is ook het product gelanceerd, terwijl falen van de eerste fase meteen het einde van het product betekent. Hiervoor heb je de moed nodig om te experimenteren, en de kracht om je eigen briljante ideeën af te serveren als de markt ze niet wil hebben, of als ze op een andere manier onsuccesvol zijn. Niels heeft een gouden model voor innovatie en de persoonlijkheid om ermee om te gaan.’

‘Voor je het weet rennen alle kuikens achter je aan naar een mooie zijstraat.’

Jan Zoetjes, voormalig IT-ondernemer (verkocht zijn bedrijf), eigenaar Boardtalk en sparringpartner voor dga’s en directeuren, gespecialiseerd in (persoonlijke) groei: ‘Ik had toevallig vandaag nog een gesprek met de oprichter en dga van een jong en succesvol biermerk. Het gesprek ging over hoe lastig het is te manoeuvreren tussen het krachtenveld van focus en creativiteit. Je bent als directeur de grote animator en ideeënmachine en voor je het weet rennen alle kuikens enthousiast achter je aan naar weer een prachtige zijstraat.’

‘Op het moment dat Niels constateerde dat Dekbed-Discounter.nl flink achterliep, moest hij een beslissing nemen. Volgens eigen zeggen liep het meteen al goed met Pannen-Discounter. Dan is stoppen volgens mij niet de meest voor de hand liggende keuze, maar daar zal vast goed over zijn nagedacht. Geld leek het probleem niet, genoeg mankracht van het juiste kaliber wel. Zowel in de top als uitvoerend. En dan heb je twee opties: de pannenorganisatie en wellicht het management versterken, wat tijd, focus en geld kost. Of de tweede, in mijn ogen veel makkelijkere beslissing nemen: simpelweg stoppen. Om een beetje Cruijffiaans af te sluiten: hoewel de genoemde resultaten geen bewijs zijn dat de beslissing de juiste geweest is, bewijzen ze in ieder geval dat het een goede beslissing geweest is.’ 

‘Ik ben trouwens bang, dat ik wél voor de moeilijke weg gekozen zou hebben. Een mooi en werkend concept had ik niet om zeep kunnen helpen. Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd wanneer “die keer” voor de rebound van Pannen-Discounter.nl gaat komen!’

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren