Naar de navigatie Naar de inhoud

Jon Segers startte zijn eigen webshop

Jon Segers (33) startte in 2008 zijn webshop voor voedingssupplementen voor paarden. Het bedrijf groeit hard, steeds meer klanten waarderen zijn snelle service en hoge kwaliteit. Aan de basis van het succes staat de webshop. De jonge ondernemer vertelt over de kunst van het runnen van een webwinkel.

Jon Segers werkt bij een farmaceutisch bedrijf als supervisor productie. Bijna 10 jaar geleden startte hij naast zijn baan de webshop Horseflex: “Op mijn werk kwam ik veel in aanraking met voedingssupplementen voor mensen. Mijn vader is dierenarts en wij waren thuis altijd met dieren bezig. Samen met mijn vader ontwikkelde ik een paar supplementen en testte die thuis uit. Het werkte; ik was overtuigd. Een voorbeeld hiervan is Glucosamine-MSM. Dieren die last hebben van hun gewrichten hebben hier baat bij. Het bleek een gat in de markt!”

Alleen een webshop

Segers vertelt dat hij heel bewust voor alleen een webwinkel kiest. “Dat is verreweg de goedkoopste manier om producten te verkopen. Ik heb geen duur winkelpand nodig of kantoor. Zo houd ik de kosten laag en onderneem ik zo lean en mean mogelijk. In het begin verkocht ik overigens ook supplementen voor mensen en honden. Al vrij snel bleek dat die markt al was verzadigd. Voor paarden was er weinig aanbod. 90%van de inkomsten kwam van de paarden. Ik besloot helemaal voor de voedingssupplementen voor paarden te gaan."

Software

In eerste instantie kiest Segers voor open source software, maar al snel blijkt dat hij meer wil met de webshop. Hij gaat een samenwerking aan met een zzp’er, die vanaf dat moment alle technische zaken voor de website verzorgt. “Hij raadde Wordpress aan vanwege alle mogelijke plug-ins en standaard functionaliteiten. Zo zijn nieuwsbrieven geïntegreerd en zijn er koppelingen met een internetkassa. Dit alles geeft veel gebruiksgemak. Bovendien zagen we meteen dat het goed is voor de vindbaarheid van de webshop én de omzet.”

Software

“De grondstoffen voor de supplementen koop ik in via het bedrijf waar ik werk of rechtstreeks bij leveranciers. Ik heb in de loop der jaren een groot netwerk opgebouwd en kom zo aan de allerbeste grondstoffen. De kwaliteit is hoog en omdat ik rechtstreeks inkoop houd ik de kosten zo laag mogelijk. Het mengen en afvullen van de producten gebeurt in het bedrijf waar ik werk. Vervolgens verzenden we het vanuit ons huis, waar we een geconditioneerde ruimte hebben waar de voorraad staat. We rijden nu iedere dag naar de post, maar willen er naar toe dat het opgehaald wordt. Ons volume per dag is daarvoor helaas nog net iets te laag.”

Betaling

“De betalingen van de bestellingen lopen via een internetkassa. Daar zit een heel pakket aan betalingsmogelijkheden bij inbegrepen. Van iDeal tot creditcard en PayPal. Ik betaal per transactie en de fee is afhankelijk van de soort betaling. Alle zorg wordt ons uit handen genomen. Recent hebben we ook Afterpay toegevoegd, een dienst waarmee klanten achteraf kunnen betalen. De conversie is daardoor weer omhoog gegaan. Onze site heeft een SSL-certificaat. Dit betekent dat de verbinding veilig is. Naast kwaliteit van de producten is wat mij betreft veiligheid van de webshop een van de belangrijkste dingen.”

Klanten

Voor Horseflex is mond-tot-mond reclame belangrijk: “We maken heel veel reclame, we zorgen dat we daar zijn waar onze doelgroep ook is. We gaan naar wedstrijden, zijn op fora en verschillende social media actief en hebben een heel netwerk van resellers zoals paardentherapeuten en dierenartsen. We geven budget uit aan Google Adwords en Shopping. Elke maand analyseren we de marketinguitgaven en sturen bij waar dat nodig is. Ook testen we zelf dingen uit. Levert het niets op, dan schrappen we het meteen. Omdat we zo klein zijn, kunnen we snel reageren op de markt.”

Groei

De webshop is een succes. Kort na de start helpt ook zijn vrouw Vera Segers (30) mee in het bedrijf. Al snel zegt zij haar baan op om zich volledig op de groei van de webshop te richten. “Dat is hard nodig. Het gaat gewoon niet meer om alles in de avonduren te doen. Het is noodzakelijk voor de groei van Horseflex om alle tijd en energie in het bedrijf te steken. Er blijft nu teveel liggen, waar we niet aan toekomen. We draaien genoeg omzet, dus het kan ook! De eerste stap? Onze webshop en producten gereed maken voor de Duitse en Franse markt. Dat betekent een Duits- en Franstalige website, maar ook onze etiketten moeten worden aangepast. Daarnaast willen we heel graag ons aantal resellers uitbreiden en nieuwe producten op de markt brengen.”

Tips

“Zorg dat je een uniek product hebt. Sta er volledig achter. Ga op zoek naar iets wat nog niemand anders doet.”

“Leer van andere webwinkels. Wat doen ze goed, wat niet. Kijk goed wat jij ook kunt toepassen in jouw bedrijf.”

“Bij de start van een webshop moet je hard rondschreeuwen dat je er bent. Zorg voor bezoek naar je shop. Geen bezoek, is geen omzet. Ook al heb je nog zo’n mooie website.”

“Creëer een netwerk van mensen om je heen die achter je product staan én die kennis in huis hebben. Deze ambassadeurs zorgen voor meer klanten en ze zorgen ervoor dat de kwaliteit van je product alleen maar beter wordt.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.