Naar de navigatie Naar de inhoud

Effectief relatiebeheer voor zzp’ers

Relatiebeheer is belangrijk voor een zzp’er. Klanten bepalen tenslotte het succes van uw onderneming. Hoe onderhoudt u uw klantrelaties? In dit artikel leest u meer over relatiebeheer.

Om ervoor te zorgen dat uw klanten in de toekomst voor uw diensten of producten blijven kiezen, is het belangrijk dat u een goede relatie met hen onderhoudt. Maar hoe pakt u dat aan?

De waarde van relatiebeheer

Relatiebeheer is het opbouwen, verdiepen en verstevigen van langdurige relaties met klanten. Het houdt namelijk niet op als uw klant ‘binnen’ is. U moet ervoor zorgen dat uw klant tevreden blijft. U bent hierbij gericht op het zo goed mogelijk vervullen van de behoeften van uw klant. Een tevreden klant is tenslotte de beste ambassadeur voor uw bedrijf.

Persoonlijk contact en creativiteit

Door een goede relatie met uw opdrachtgevers op te bouwen en die goede relatie zorgvuldig te onderhouden, kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten.

U kunt een kaartje sturen of een LinkedIn-post van uw klant liken om in beeld te blijven, maar er zijn ook andere manieren om in uw werkrelatie te investeren. Werk bijvoorbeeld aan uw vakinhoudelijke kennis en kennis van de markt om gelijkwaardige gesprekken met uw klant te kunnen voeren. Hiermee bouwt u meer vertrouwen op bij een klant.

U kunt bijvoorbeeld ook:

  • De klant bellen en vragen of hij ofzij tevreden is
  • De klant vragen wat er speelt binnen het bedrijf
  • De klant vragen of de dienst die u levert aan alle wensen
  • De klant uitnodigen voor een netwerkbijeenkomst of een brainstormsessie

Meer opdrachten

Succesvol relatiebeheer leidt mogelijk tot een hoge klanttevredenheid. Daarnaast zijn er ook andere redenen om uw relaties zo goed mogelijk te onderhouden:

  • Leveren van andere diensten: bestaande klanten kunnen ook nieuwe klanten zijn als u verschillende diensten levert
  • Verhogen van uw omzet: tevreden klanten kunnen zorgen voor meer opdrachten, waarmee u uw omzet verhoogt

Klantgegevens bijhouden

Het is verstandig om bij te houden welke diensten en/of producten de klant van u afneemt. Heeft u een klein klantenbestand? Dan kan het voldoende zijn om uw klantgegevens in een Excel-bestand bij te houden. Wanneer uw bedrijf groeit, kunt u er ook voor kiezen te investeren in een CRM- systeem. Met CRM-software kunt u daarbij toekomstige uitgaven van de klant inschatten. Heeft u een gesprek gehad met een klant? Noteer de belangrijkste zaken uit het gesprek. Naast de contactgegevens kunt u de volgende klantgegevens verzamelen:

  • gespreksnotities
  • correspondentie
  • persoonlijke informatie zoals een verjaardag
  • hoe een klant binnengekomen is

Het is waardevol om zoveel mogelijk over uw klant te weten. Hoe meer u over de klant weet, des te beter u de klant kunt adviseren. En de klant heeft een gevoel van erkenning. Houd wel rekening met de AVG. In deze klantadministratie kunt u ook kleine zaken toevoegen. Bijvoorbeeld hoe uw klant zijn of haar koffie het liefst drinkt. Hiermee kunt u net dat beetje extra service leveren. Zzp’er Marjolein gebruikt een notitieboekje om speciale gebeurtenissen van haar klanten in te noteren.

Klanten classificeren

De genoemde klantgegevens kunt u gebruiken om uw klanten te classificeren. Doe dit in categorieën. Bijvoorbeeld:

  • grote en vaste opdrachtgevers
  • nieuwe opdrachtgevers van het afgelopen jaar
  • nieuwe opdrachtgevers die tot weinig omzet hebben geleid

U kunt voor iedere categorie klanten een plan opstellen. Opdrachtgevers uit de eerste categorie geeft u bijvoorbeeld meer persoonlijke aandacht in de uitwerking van uw relatiebeheer.

Tips

  • Wees toegankelijk naar uw klant toe voor een goede relatie en geef uw klant een gevoel dat hij of zij gehoord wordt.
  • Maak van relatiebeheer een werkproces met planning en structuur.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren