Javascript is required
ABN AMRO

Groei bezorgingen supermarkten neemt af

Na jaren van sterke groei in boodschappenbezorgingen door supermarkten, lijkt deze nu af te vlakken. Uit de geaggregeerde en geanonimiseerde transactiedata van ABN AMRO blijkt dat het aantal bezorgingen in de afgelopen twaalf maanden met ‘slechts’ 11 procent is toegenomen. In 2023 en over heel 2024 bedroeg de gemiddelde maandelijkse groei nog respectievelijk 69 en 21 procent.

Download het complete rapport

Lees meer over de economische ontwikkelingen in de retailsector in het rapport 'Groei bezorging supermarkten neemt af'.

In 2001 begon Albert Heijn al met het bezorgen van onlinebestellingen. Het bezorgen van boodschappen kwam echter lange tijd niet echt van de grond. De oprichting van Picnic in 2015, dat alleen onlinebestellingen doet en geen winkels heeft, zorgde voor een versnelling op de markt van boodschappenbezorging. De coronapandemie verhoogde de populariteit verder en zorgde voor een heuse groei-explosie. De groei van bezorging is sinds de zomer van 2023 minder sterk geworden en neemt in de afgelopen maanden nog ietsje af. Het omzetaandeel van online was volgens onderzoeksbureau Circana 7,3 procent in 2024 en 6,6 procent in 2023.

Ondanks de afkoeling die na de pandemie volgde, houdt de groei in bezorgingen door supermarkten aan. In de afgelopen twaalf maanden bedroeg de gemiddelde maandelijkse groei 11 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Over heel 2024 lag de gemiddelde groei op 21 procent. Het aantal onlinebestellingen lag in april van dit jaar ruim drie keer zo hoog als in 2019, terwijl het aantal transacties in de fysieke supermarkt slechts met 21 procent is gestegen.

Data en disclaimer

De transactiedata van ABN AMRO zijn geaggregeerd op basis van privérekeningen en volledig geanonimiseerd. De data zeggen niets over de bestedingen van niet-ingezetenen en bestedingen van zakelijke rekeningen. Wij gebruiken transactiedata om economische stromen inzichtelijk te krijgen. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet te herleiden tot een natuurlijk persoon en uitsluitend bestemd voor onderzoek naar economische trends.

Concurrentie tussen online en fysiek

De afvlakking van de groei in het laten bezorgen van boodschappen wordt veroorzaakt door verschillende factoren. De hoge inflatie van de afgelopen jaren zorgt ervoor dat prijzen hoog aanvoelen. Consumenten zijn hierdoor bewuster gaan winkelen en letten meer op de prijs en bijkomende bezorgkosten. Daarnaast zorgen geopolitieke spanningen, zoals oorlogen en handelsoorlogen, ervoor dat het consumentenvertrouwen laag blijft, waardoor consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven.

Deze problemen raken overigens ook de fysieke winkels, die het afgelopen jaar matig presteerden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) daalde de volumes met 3,9 procent en de omzet met 1 procent bij supermarkten. Gezien de aanhoudende groei van onlinebestellingen is de daling volledig toe te rekenen aan de fysieke supermarkten. Een belangrijke verklaring daarvoor is, zoals eerder genoemd, dat de consument meer op de prijzen let. Daarnaast is halverwege vorig jaar het verkoopverbod voor tabak van kracht geworden voor alle typen supermarkten. Het verbod heeft ook voor een verlies van bijverkopen gezorgd.

Het lastige jaar voor fysieke supermarkten is maar zeer beperkt te wijten aan de opkomst van bezorging. De concurrentie voor het doen van boodschappen in de winkels door bezorging van boodschappen is zoals aangegeven significant minder hard gegroeid dan voorgaande jaren.

De markt voor thuisbezorging lijkt langzaam aan het verzadigen en zal meer en meer afhankelijk worden van bevolkingsgroei en veranderingen in consumentengedrag. Bijvoorbeeld de groeiende groep jonge mensen met weinig tijd, die vaker van bezorgingservices gebruik maken Echter bieden inmiddels alle grote supermarktketens in Nederland bezorging aan en zij kunnen bijna overal in Nederland bezorgen. Daarnaast kiest bijvoorbeeld Crisp, dat ook geen fysieke winkels heeft, voor een focus op verse voedingsproducten, maaltijdboxen en kant-en-klaarmaaltijden om zich zo te onderscheiden van andere onlinesupermarkten.

De groei in het aantal bestellingen voor de onlinesupermarkt zal nog even doorgaan, maar de verwachting is wel dat deze langzaam aan minder sterk zal worden. Supermarkten doen er goed aan om te kijken hoe zij de markt voor onlineboodschappen nog verder kunnen uitdiepen en hoe zij hun bezorgingen verder kunnen optimaliseren.

Meer informatie

Lees meer over de economische ontwikkelingen in de retailsector in het rapport 'Groei bezorging supermarkten neemt af'.

Lees verder in de retailsector

De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Begin jouw eigen bedrijf vandaag

Je bent klaar voor de start van jouw eigen bedrijf. Welke stappen moet je zetten om écht – succesvol – te kunnen beginnen? We helpen je graag op weg.

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden